Penge under bordet

Om ventelister og penge under bordet.

Penge under bordet

Indlægaf kismet » 19/07/2005 17:36

Pr. 1.11.2004 overtog keg en andelslejlighed, hvor jeg skulle betale 116.000 under bordet. - Imod alle mine principper, men når man på 4. måned har været hjemløs glemmer man sine principper.
Det jeg gerne vil høre om er, om jeg nu kan lægge sag an mod ham og få mine penge tilbage.
Jeg har både vidne på at han fik pengene samt har en stor formodning om, at har sat dem ind i banken.
Kan andelsforeningen smide mig ud, hvis de får at vide jeg har betalt penge under bordet?
Mvh
kismet
kismet
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19/07/2005 17:29

Indlægaf christian K » 20/07/2005 09:09

Mit første indskydelse var at du skulle politi anmelde sælger, idet at folketinget vedtog en ny lov 24. maj i år der gør at det er ulovligt at kræve sorte penge og det kan straffes med op til 4 måneders fængsel, men så så jeg datoen for hvornår handelen var indgået og den ligger jo langt før denne lov blev vedtaget, så det går ikke. Det at der er gået så lang tid mener jeg gør at du har en dårligere sag, men du bliver nødt til at kontakte en advokat for at få et ordentligt svar, prøv eventuelt retshjælpen. (ved ikke om de har sommerferie nu)
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Sorte penge

Indlægaf andelshaj » 20/07/2005 16:33

Mener at forældelsesfristen for indsigelser i f.t. andelssalg er 6 måneder.

Finder iøvrigt - som flere andre i forummet før har udtrykt det - den tilbagevendende diskussion om penge under bordet en kende anstrengende. Grundlæggende synes jeg man skal holde sig fra andelsmarkedet hvis man har kvababbelser over at betale disse. Det er fair nok at sige at det gider man ikke involvere sig i - men voldsomt dobbeltmoralsk først at betale pengene (og derved formodentlig snyde sig foran en kø af mennesker som i årevis lovformeligt har skrevet sig op), score lejligheden for så endelig at gøre et stort nummer ud af at føle sig snydt.

For en god ordens skyld: har selv betalt penge under bordet for min lejlighed (77.000), men har absolut ingen planer om selv at opkræve dem hvis jeg engang skulle vælge at sælge lejligheden. Min holdning bunder ikke i sympati for sortbørsøkonomi, blot i en nøgtern konstatering af at folk vel i et eller andet omfang må tage konsekvenserne af de valg de foretager.
andelshaj
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 20/07/2005 16:19

Indlægaf christian K » 20/07/2005 16:39

Jeg er helt klart imod penge under bordet, men mener at man da ikke snyder sig foran nogle på eventuel venteliste, idet at hvis der var en venteliste var der jo ikke rigtigt nogen mulighed for sorte penge, medmindre bestyrelsen er indblandet og så ville jeg slet ikke ind i den forening med tanke på hvad de ellers kunne finde på.
Derudover er jeg helt enig med dig i at hvis man har fået en lejlighed ved hjælp af sorte penge, så har man vurderet at det er en omkostning man er villig til at betale for at få lejligheden og så er det bare penge man ikke får igen.
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

penge under bordet

Indlægaf amager » 23/07/2005 01:46

Det er nok lidt sent at gøre noget nu , sælger skal være ualmindeligt dum for at du kan gøre noget ved det.
Sælger har fået pengene kontant og de er væk , du har fået en lejlighed ,NYD DEN.
Som køber kan man altid påstå at sælger har fået penge under bordet.
Har været ude for at jeg var ven med køber og sælger (de kendte ikke hinanden ) og sælger spurgte køber ,hvad køber ville ha med.
Køber tog et par Arne Jacobsen stole ,bord og et par malerier tv-stereo og diverse småting ,tilsammen for 35.000 langt under prisen,der var ikke noget på skrift og sælger afleverede købskvitteringer og alt hvad han havde af beviser på at disse ting var hans.
I dette tilfælde kunne køber godt have fået 35.000 kr. hvis han sagde at han havde betalt 35.000 kr. under bordet ,der var ikke nogen beviser på at det var en reel handel, og 35.000 kr. var overført til sælgers konto.
amager
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23/07/2005 01:32
Geografisk sted: dk

Indlægaf karina » 9/01/2006 12:08

man kan også sige det sådan her. I stedet for at sælger fremlejer en lejl. indtil den stiger i værdi, så sælger han til dig og måske er du heldig at tjene de penge ind igen mens du bor der, det har jeg oplevet. gav 150.000 for en andel og så steg værdien 1 år efter. Så reelt ville sælger jo bare gerne have del i fortjenesten og gøre mig en tjeneste for at købe en lækker andel. Men jeg vil ikke sælge den for penge under bordet næste gang. Men er det ikke også for at ungå sorte penge at der i mange foreninger er ventelister så man ikke selv kan finde en køber
karina
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: 13/11/2005 11:52


Tilbage til Ventelister

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron