Intern venteliste - fortolkning af regel

Om ventelister og penge under bordet.

Intern venteliste - fortolkning af regel

Indlægaf Petedane » 30/11/2003 10:36

I vores andelsboligforening har vi en intern venteliste. Sælger en andelshaver sin andel skal lejligheden først tilbydes til andre andelshavere på den interne venteliste. Er der en på venteliste der siger ja, så "bytter" man lejlighed og sælgeren kan herefter sælge den byttede lejlighed til hvem som helst. Alt dette fremgår af foreningens vedtægter.

Jeg har nu fundet ud af at bestyrelsen har administreret den interne venteliste således at selvom man har benyttet sin ret til at bytte lejlighed, så beholder man sin plads på ventelisten. Dvs. at nr. 1 på ventelisten altid vil være nr 1. Dette står der intet om i foreningens vedtægter og er en regel bestyrelsen har lavet uden om generalforsamlingen. Reglen står på foreningens hjemmeside - men ikke i vedtægterne.

Må en bestyrelse lave en sådan regel uden om generalforsamlingen?

Jeg har spurgt formanden om ovenstående og han svarer at det er "standardpraksis" for interne ventelister. Er dette korrekt? Jeg kender flere ventelister, hvor man bliver fjernet efter man har stået for tur.
Petedane
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 27/10/2003 17:41

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 30/11/2003 11:49

Hvis man vil finde en standardregel kan man kigge i § 14 i Normalvedtægten fra 1988 http://www.ebst.dk/download/betankning/ ... /bil03.pdf
Her er der ikke taget stilling til eventuel nedrykning på ventelisten.

Hvis vedtægterne ikke er tilstrækkeligt klare må der udfyldes med fortolkning eller vedtægterne må suppleres.
Hvis bestyrelsen har fulgt en fast praksis og oplyst om den på hjemmesiden, må den være gældende. For at undgå fremtidig uenighed kan en generalforsamling beslutte at indskrive praksis i vedtægterne.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Ventelister

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster