Gebyr for at stå på venteliste

Om ventelister og penge under bordet.

Gebyr for at stå på venteliste

Indlægaf ec2get » 31/10/2006 03:44

I vores forening kan hver andelshaver have én opskrevet på listen. Den opskrevne slettes altså, hvis andelshaveren, der har skrevet vedkommende op, fraflytter foreningen. Ordningen fungerer på mange måder godt - der er 'sagt god' for personen, og der er rigeligt opskrevet!!! Måske for mange, for i toppen står nogle stykker, som vi i bestyrelsen vurderer reelt ikke er interesseret i at få en af vores 'små' lejligheder, men kun ønsker at stå der i tilfælde af, at en af de store skulle blive udbudt på den eksterne liste (og det sker aldrig - vores interne venteliste er også alenlang - desværre). Endvidere er folk ikke særlig gode til at opdatere deres data når de flytter eller skifter telefonnummer, hvorfor bestyrelsen altid har en hulens besvær med at lokalisere dem. Jeg forestiller mig derfor, at kun de reelt interesserede ville stå på listen, hvis de en gang om året skulle betale et symbolsk beløb for at stå der - lad os sige 1-200 kr - og samtidig selv rettede deres data. Er det tilladt at opkræve et sådan gebyr?
ec2get
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28/10/2005 22:53
Geografisk sted: København

Indlægaf zuma » 31/10/2006 09:23

Ja, det er det, hvis der ligger en reel administration bag.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf kandidat » 31/10/2006 13:29

Jeg fik engang afvide at en tideligere administrator, at når man IKKE betaler for at stå på en venteliste, så har man reelt ingen rettigheder. Dvs. at foreningen kan betragte denne som en liste af interesseret kommende andelshavere, som de så kan tilbyde eventuelle andele til. Dette skal ikke ske efter hvem der har stået længst på listen osv.

SKal der betales for at stå på listen, gælder andre regler, for nu er det en form for service der betales til, dvs. at folk ikke kan smides af listen hvis/ når en andelshaver flytter, og rækkefølgen skal følges, ellers kan bestyrelsen risikere et få en sag på halsen. Dette kan naturligvis omgåes ved at sige det kun er tilladt at sige nej X antal gange hvis man er aktivt søgende. På den måde sikres at det kun er reelt interesseret som er på listen.
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf Klaverboxer » 31/10/2006 22:47

I min forening tager vi godt nok 500kr om året for at stå på den eksterne liste(vi har ingen intern), personer der fortsat ønsker at stå på listen skal så henvende sig igen året efter for at beholde pladsen.
Til gengæld kan der max stå 10 på listen, da det er en lille forening, med 20 andele og vi besluttede engang at det ville være at tage r**en på folk hvis de skulle stå som nr 11 eller længere nede. Mens jeg har boet her (snart 8 år) har der været solgt ca. 7 andele(som er relativt små) så det er vel egentlig fair nok?

Klaverboxer
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf zuma » 1/11/2006 09:22

I bund og grund, kan foreningerne tage hvad de vil. Det er op til deres egen samvittighed, blot skal gebyret står rimeligt mål med de omkostninger, der er forbundet ved at drive ventelisten og det mener jeg ikke 500 kroner er.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Klaverboxer » 1/11/2006 14:50

Det skal så lige nævnes at man kan få sine penge igen hvis man henvender sig og ikke ønsker at stå på listen længere.
Om det er for meget ved jeg ikke rigtigt :smile23: , men det er nu hvad vi tager...

Klaverboxer
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf zuma » 1/11/2006 16:24

Du skal ikke undskylde overfor mig - det er jo blot min personlige holdning, men som du siger kan den (dyre?) lotteriseddel senere blive mange penge værd.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44


Tilbage til Ventelister

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster