HansL skrev:Det er ulovligt at kræve penge under bordet, og du skal derfor holde fast i, at du ikke vil betale andet end det, du skal ifølge papirerne.
Har du nogen fornemmelse af hvordan forholdene i øvrigt er i foreningen? I nogle mindre foreninger hersker der rent anarki på området - de fleste har betalt penge under bordet og forventer derfor også at få det, når de flytter, selv bestyrelsesmedlemmerne er i den situation og vil derfor ikke gribe ind? Det bør du undersøge hvis du kan. Måske kan du spørge en af de øvrige beboere, men træd varsomt, for måske er det en som er ven med sælgeren af lejligheden.
Hvis du når til det resultat, at bestyrelsen er reel nok, så vil jeg foreslå at du kontakter bestyrelsen. Det er faktisk bestyrelsens opgave at sikre, at alt foregår på den rigtige måde.
En anden mulighed er, at du finder en advokat, som kontakter bestyrelsen og som ordner tingene for dig. Ganske vist koster en advokat penge, men hvis du kan spare 70.000 kr. så er det vel godt givet ud.
Det lyder selvfølgelig surt, at sælgeren skal bo et andet sted i ejendommen, og at du derfor vil møde ham i ny og næ, men det er jo også surt at være til grin for sine penge.
Vil du være rar at holde os orienteret om hvordan det går, her på siden?
Held og lykke!
Hejsa.
Min kæreste og jeg befinder os i en noget kringlet situation. Vi er blevet tilbudt en meget lækker andelslejlighed nord for København. Andelsprisen er ca. kr. 400.000,-, men kan godt komme op på ca. kr. 500.000,- pga. nyt køkken m.m. Det er en 3 værelses lejlighed og vi vil stort set gøre alt for at overtage den. Men! Ham fyren der vil sælge os lejligheden, vil have kr. 1,1 million for lejligheden. Dvs. Ca. Kr. 600.000,- under bordet. Jeg kan forstå at folk vil ha’ en lille sjat penge under bordet, men Kr. 600.000,-? Der sætter jeg grænsen. For det første kan man ikke bare få en bank til at finansiere så stort et beløb, der alligevel skal kastes ud af vinduet… For det andet ville det svare til at forære manden en helt ny sportsvogn kvit og frit – og det har jeg bare IKKE lyst til!
Sælgeren må selv bestemme hvem der skal ha’ andelen, så vi må træde varsomt. For min kæreste og jeg er virkelig faldet for lejligheden. Indtil videre har vi spillet dumme og sagt at vi ville tænke over prisen. Et andet problem er at sælgeren er en bekendt til min kærestes familie. Ikke en populær person, men en trods alt en bekendt. Han er, som det fremgår, ret glad for penge – ja jeg vil jo nok kalde det grisk. Og så er han oven i købet uddannet revisor. Han skal flytte sammen med kæresten, så han skal være ude til efteråret.
Først og fremmest vil min kæreste og jeg gerne overtage lejligheden. Dernæst vil vi gerne betale et mindre beløb under bordet. Max. Kr. 150.000,- Allerhelst vil jeg gerne knalde ham for at tage penge under bordet, men hvordan gør jeg det? Kan jeg true ham på en pæn måde? Hvad vil folk gøre i min situation?
Hvem skal man kontakte???