Krav til juridisk gyldig venteliste

Om ventelister og penge under bordet.

Krav til juridisk gyldig venteliste

Indlægaf diziet » 19/01/2005 20:09

Hej,

Hvilke krav kan man stille til en venteliste for at den er juridisk gyldig ?
Jeg bor i en andelsforening hvor vedtægterne for overdragelse/salg lyder som følger

Fortrinsret til at overtage andel og bolig skal gives i nedenstående rækkefølge:
A) den, der indstilles af andelshaveren, såfremt overdragelsen sker i forbindelse med bytning af bolig, eller til børn, børnebørn, forældre eller bedsteforældre eller til en person, der har haft fælles husstand med andelshaveren i mindst det seneste år for overdragelsen.

B) Andre andelshavere, der er indtegnet på en venteliste hos bestyrelsen, således at den, der først er indtegnet på ventelisten, går forud for de senere indtegnede. Fortrinsretten i henhold til første punktum er dog betinget af, at den fortrinsberettigede andelshavers bolig frigøres, således at indstilingsretten vedrørende den således ledigblevne bolig overlades til den fraflyttende andelshaver

C) andre, der indstilles af den fraflyttende andelshaver


Jeg vil gerne sælge min andel i henhold til stk C

Jeg har gennemlæst al materiale fra generalforsamlinger, vedtægter og husorden og regler fra de sidste par år. Jeg har ikke kunnet finde noget omkring regler/administration af venteliste - hvordan man kommer på den, hvem der evt står på den etc. Eneste henvisning til venteliste har jeg således fundet i vedtægter, samt i ikke datet informations blad fra bestyrelsen hvor det fremgår at der er lukket for videre opskrivning på interne liste.

De sidste salg der er sket i foreningen er foretaget af bestyrelsen og der er solgt til udefra kommende. Ved tidligere salg har det været praksis at man orienterede øvrige andelshavere om at man agtede at sælge. Men i de salg som bestyrelsen har forestået er denne praksis ikke fulgt.

Derfor følgende spørgsmål:


1. Hvilke krav kan man stille til en venteliste for at den er juridisk gældende ?

(for eksempel regelmæssig information om hvem der står på listen (og hvornår de er skrevet på), hvem der må komme på listen, hvem der administrerer listen etc)

2. Som vedtægterne lyder er det vel kun andre andelshavere på evt venteliste som man kan tvinges til at sælge til ? Ikke-andelshavere på evt venteliste er man vel ikke forpligtet til at sælge til ?

3. Hvis bestyrelsen i de salg de har foretaget ikke har solgt til andelshavere på venteliste/orienteret om salg - er der så dannet præcedens for at man kan gå direkte til stk C ved salg ?


på forhånd tak !
diziet
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19/01/2005 19:51

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 31/01/2005 22:49

1. Andelsboligforeningen bestemmer selv hvilke regler der skal gælde for ventelisten.

2. Ja, du kan kun tvinges til at sælge til andelshavere på venteliste, og du kan så anvise en køber til den lejlighed som andelshaveren flytter ud af.

3. Det er muligt at der er dannet præcedens, men det kræver en vurdering af de konkrete sager.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Ventelister

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron