Erfaringer med WLAN

Om etablering og drift af fælles internet, telefoncentral og TV-net i andelsboligforeninger.

Erfaringer med WLAN

Indlægaf snothvalp » 16/11/2003 13:07

Hej forum,

Jeg sidder i bestyrelsen i en ret lille andelsforening; ca. 16 andele fordelt på 2 opgange hvoraf ialt max. 10 andele forventes at ville være interesserede i fælles internet. Det giver os et problem med at forsvare udgifterne til kabling, så WLAN kunne være en mulighed.

I dette forum fornemmer jeg at flere går i en stor bue udenom WLAN løsninger til foreninger.

Er der nogen der vil dele lidt ud af praktiske erfaringer med WLAN i bolignet? Hvordan er stabiliteten? Hvordan går det med WLAN sikkerheden i praksis? Hvilke investeringer skal man forberede sig på, og kan man forvente besparelser i forhold til kablede net hvis man er en lille forening?

mvh
Jens

ps. Stor ros til initiativtagerne til andelsbolig-debat.dk! Er stødt på jer første gang i dag - og jeg tror sgu' jeg hænger fast.. :smile2:
snothvalp
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16/11/2003 12:45
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 17/11/2003 01:13

Jeg går ud fra at du på almindeligt dansk mener kabelfrit internet. :smile42:

Der er blandt andet omtale på http://www.kabelfri.dk/

Problemet er vel at det stadig er et nyt produkt. Jeg har kun kendskab til 1 forening med kabelfrit internet, og de har problemer med for svagt signal i den ene del af bygningen.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Per » 19/11/2003 19:42

Prøv at kikke på http://www.ra-data.dk

Vi benyttede dette 1 mands firma og det har vi ikke fortrudt.

30 installationer med ledningsføring via ubenyttede skorstene løb op i kr. 35.000. Når alle etableringsomkostninger (TDC) var kendt kunne indskuddet fastsættes til kr. 1.285 pr. andel.

Hilsen
Per
Per
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23/09/2003 20:12
Geografisk sted: Nørrebro

Indlægaf Paulr » 16/12/2003 16:52

Hej,

Jeg har en mindre virksomhed som leverer trådløst netværker.

Vi har installeret trådløst internet i flere forskellige boliger og har haft mange forskellige erfaringer.

Hvis netværket er installeret på den rigtigt måde er stabiliteten udmærket - det handler om at placere routere på de rigtige steder.

Netværket kan være sikret, enkrypteret og adgang kan være begrænset til bestemte computere efter behov. Vi vil opstille dit netværk præcis som du vil have det.

Resourser som printere og delte mapper kan bliver offentliggjort eller sikret på netværket som du ønsker.

Prisen variere fra installationen til installationen. Men ud fra beskrivelsen du har givet her vil jeg gæt på en pris på omkring 7000kr.
Paulr
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16/12/2003 16:39

Indlægaf LHK » 26/07/2004 21:06

Jeg deler en 2 Mbit forbindelse med 4 andre i vores forening. Systemet har været meget let at installere og det fungerer uden problemer. I vores tilfælde bruger vi en simpel løsning med en 54 Mbit router og ingen access points. De enkelte har bare et trådløst netværkskort i deres maskine og jeg har routeren stående på 2. sal i min lejlighed. Vi har sågar en andelshaver tilkoblet, hvis lejlighed befinder sig en del væk fra min og det kører fint uden ekstra udstyr. Man kan købe ekstra udstyr i form af kraftige eksterne (bl.a. radial antenner) og interne antenner, som forstærker signal temmelig meget. I kan eventuelt anvende access points i enkelte lejligheder for at forstærke signalet yderligere, men de koster naturligvis også lidt.

Når I kun er to opgange, så vil jeg mene, at I kan gøre det uden de store omkostninger. Hver computer skal selvfølgelig have et trådløst netværkskort og I skal have en anskaffet en router, som kan håndtere så mange forbindelser. I bør også anskaffe en kraftig ekstern antenne (så kan I formentlig spare udgiften til access points).

Kontakt eventuelt en seriøs forhandler af trådløse produkter og hør, hvad I skal bruge af udstyr for, at få det til at fungerer optimalt. Du kan søge på priser osv. på www.edbpriser.dk. Find en leverandør som forhandler mange produkter og produktmærker, så er der større chance for kompetent rådgivning, idet de ikke nødvendigvis skal anbefale et bestemt mærke, fordi de kun kan leverer de produkter.

Nå ja, og sørg for at flere har adgang til routeren (f.eks. ved at uddele et par ekstranøgler), så I ikke står uden internet i en uge eller to, hvis der har været strømnedbrud og personen som har routeren stående er på ferie. Det ville være lidt surt, hvis I ikke havde mulighed for at genstarte routeren.
LHK
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 17/07/2004 22:05

Indlægaf kn » 21/08/2004 14:47

Hejsa

Vi er en lille boligforening på 18 lejligheder (3 opgange), hvor vi er 5 husstande der deler en 2 mbit forbindelse via trådløst internet.

Jeg som privatmand har taget initiativet, og deler min forbindelse.

Forbindelserne er krypterede, og vi har ikke oplevet nogle problemer
med sikkerheden.

For at få signalet ud til alle lejligheder, har jeg monteret en antenne ude i vores gård. Der er ingen grund til at købe en dyr antenne, jeg har bygget vores selv, og den fungerer ganske godt.

Alle giver 100 kr om måneden for at være på, det dækker endu ikke udgifterne. Når flere melder sig til vil et eventuelt overskud blive brugt til at købe mere båndbredde.

Betalingen klarer vi via girokort, og det var faktisk en af de største udgifter ved at komme igang at få sådanne trykt. Jyske bank tager et gebyr på 1000 kr for at lade 200 trykke + andre omkostninger.

Beboerne melder at de er tilfredse med løsningen, og der har ikke været problemer endu. Netværket har kørt i 7 måneder.

KN
kn
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19/11/2003 04:29

Tak for svarene

Indlægaf snothvalp » 23/11/2004 22:34

Tusind tak for alle svarene. Det er rart at høre om både små og store løsninger. KN: Din løsning lyder, i dimensioner, meget som det vores forening kunne bruge. Både i antal brugere, og jeg kan især godt lide at i har tænkt tanker, der gøre løsningen skalérbar.

Hvilke tiltag bruger man for at opretholde sikkerheden? Jeg ser ikke at problemet i så høj grad er "indbrud" på beboernes maskiner - dér må det vel være op til den enkelte at sikre sin PC/netværk. Jeg ser i højere grad en risiko i at uønskede "gæster" benytter den trådløse forbindelse som mellemstation for angreb ud i verden. KN skriver at de benytter kryptering - jeg antager at det sker med WEP kryptering (og måske MAC adresse filtrering). Korrekt?

Er der nogen der benytter firewall's eller RADIUS servere mellem det trådløse net og internet forbindelsen, så brugerne skal logge på, for at benytte forbindelsen? Jeg er måske paranoid, men jeg har hørt at WEP kryptering kan brydes forholdsvis let, ligesom MAC adresser kan efterlignes.

..men det var et lille sidespring.

Status på vores projekt er pt. at beboernes behov er vidt forskellige; De der har brug for meget båndbredde har allerede ADSL a'la 2MBit (størstedelen helt eller delvist arbejdsgiverbetalt), og de der læser mail en gang om ugen får rigeligt deres behov dækket af et modem. For dem kan det ikke rigtigt betale sig at investere i et trådløst netkort. Jeg antager desuden, at de få storforbrugere (som f.eks. mig selv) vil sluge så meget båndbredde, at vi hurtigt ville komme til at kæmpe om f.eks. 2MBit. Konklusionen for os er derfor, indtil videre, at vi ikke rigtigt får nogen stordriftsfordele ud af at dele forbindelse - ihvertfald ikke noget der kan retfærdiggøre de timer som ejendommens "nørder" skulle smide i projektet. Teknikken er sjov at lege med for sådan nogen som mig, men økonomien kan ikke rigtigt hænge sammen når vi er så lille en forening - slet ikke hvis vi skal have gang i separat girokort administration etc.

Er der nogen "selvbyggere" der har regnet andre (ellers skjulte) økonomiske faktorer ind i deres projekt?

Mange hilsner
Jens
snothvalp
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16/11/2003 12:45
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Apostel.net Administrator » 14/01/2005 13:04

Jens

Jeg har selv et lille trådløst netværk i hjemmet. Tror den største sikkerhed man kan få lige fortiden, er WEP kryptering og reg. af MAC adresserne på AP'et eller hvad du vil benytte af trådløst hardware.
Det er to redskaber som gør det ekstra svært at bryde ind på jeres netværk, og indtil videre har jeg ikke mødt de store problemer med hacking af disse to metoder. I hvert fald ikke uden at det er til at opdage.

Håber det gav lidt svar.
Apostel.net Administrator
 

Indlægaf schmeling » 23/02/2005 14:33

Jeg har selv eget trådløst netværk i hjemmet, og har haft nogen problemer med det. Samtidig har jeg også nogen erfaring med netværk, og jeg ved godt at det lydder mægtigt tillokkende at købe nogen routere/accesspoints, leje en forbindelse og vupti. Jeg tænkte også på at gøre det i vores andelsboligforening, men gik fra ideen igen. Den største grund, til at jeg ikke gjorde det, var at det er meget svært at få det, man drømmer om.

Hele ideen med at lave et fællesnetværk, er jo at få en hurtig internetforbindelse, til næsten ingen penge, ved at dele en større forbindelse. Og det med hurtig er lidt så som så.

Hvis man eks. lejer en linje med 2mbs eller 4mbs downstream fra en eller anden udbyder, så hedder upstreamen normalt 128-512 kbs, hvilket jo er en del mindre. En sådan linje kan uden problemer druknes af folk, der sidder og downloader, hvis de ikke indstiller deres programmer rigtigt, hvilket meget få gør. Jeg har selv en 2mbs linje, som jeg snilt drukner, hvis jeg ikke er lidt forsigtig. Prøv at koble 10 brugere på og se hvad der sker :smile24:

Noget andet, er at hvis netværket er et 54mps type g netværk på WLAN siden, så er det til deling mellem alle brugere og først skal der fratrækkes overhead(fejl, gentransmitering). hvilket godt kan halvere hastigheden, og selv om at det stadig lyder som om at der er rigelig båndbrede, så viser praksis tit at det er der ikke. På mit eget hjemme netværk kan det være svært at streame musik (fra PC til en Kiss DVD) samtidig med at man downloader. Er Man derimod på et switched 100mps LAN er der 100mps til hver på det interne net og man undgår altså langt hen af vejen de flaskehalse der kan opstå på et trådløst netværk.

Et andet problem med deling af internetforbindelser generelt, er at det er meget svært at lave båndbredestyring. Jeg kender ingen produkter, der er tilgængelige for den almindelige forbrugers pengepung, som har en implementering af en eller anden slags båndbredestyring, som virker. Man kan godt få produkter (om de virker ved jeg ikke), som kan sørge for at interne forbindelser er garanteret en lige stor båndbrede ud på nettet, men det er ofte med den ulempe, at den individuelle båndbrede falder, fordi overskydende båndbrede ikke distribueres godt nok. Med andre ord, kan det være meget svært, at garantere brugerer en fast båndbrede, som man jo er garanteret ved almindelige udbydere, fordi man jo deles om en resource, som meget hurtigt slipper op. på et sådant netværk. Vælger man så at forsøge sig med flere internet linjer, for at få mere båndbrede, er det helt håbløst. Den eneste løsning, som jeg har set, som virker fuldt ud i forhold til båndbredestyring er denne her.

http://www.lartc.org/howto/

på en linuxbox, og den er som man hurtigt vil erfare ganske langhåret, selv om man kender til linux. Men den er naturligvis gratis (altså bortset fra computeren og netkortene) så helt galt er det ikke.

Skal man arbejde med trådløstnetværk, skal man i hvertfald nøje overveje om det kan opfylde ens krav til en internetforbindelse, specielt hvis der sidder folk på netværket med meget store forbrug.

Og som en sidste ting. Sørg for at købe ordentligt hardware.
schmeling
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23/02/2005 13:43

Trådløst netværk.

Indlægaf FiktivVirkelighed » 23/03/2005 23:58

Hej..

Mit råd er, at lige gyldigt hvilken netværksløsning en etageejendom ønsker at benytte, skal de altid sørge for at få kablet hele ejendommen. Derved sikre i jeres netværk for væsentlige problemer, nedbrud og ligende irretation.
Større foreninger der ønsker trådløst for mest ud af FWA forbindelse og mindre foreninger har ikke større behov end en ADSL kan klare.
Og så er det nemmeste hvis de enkelte beboere selv installere trådløst, så længe det bliver gjort rigtigt!

:smile2:
FiktivVirkelighed
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23/03/2005 23:09
Geografisk sted: Vesterbro


Tilbage til Fælles netværk

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron