andelsværdien i bolig med indlagt optiskfiber

Om etablering og drift af fælles internet, telefoncentral og TV-net i andelsboligforeninger.

andelsværdien i bolig med indlagt optiskfiber

Indlægaf casper » 20/10/2004 18:20

Vi overvejer at hoppe på DBnet.dk og lade dem lægge optiskfiber ind i egendommen. De levere således ip telefoni, kabeltv og 10mps net forbindelse til halvdelen af tilsvarende månedlige udgifter hos "normale" udbydere. Hvis man ser bort fra anlægs omkostninger.

Men kan man gå ud fra at disse installationer vil have effekt på boligens værdi og dermed individuel andels værdi?
casper
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19/01/2004 13:24

Re: andelsværdien i bolig med indlagt optiskfiber

Indlægaf JN » 21/10/2004 09:03

Jeg vil tro I kan anføre det som en forbedfring af ejendommen, altså i stil med fjernvarme og termovinduer.

Her medregnes 2/3 som forbedring og 1/3 som vedligehold.
Så bruger i 300.000 kr i anlæg må regnestykket være:

Ekstra lån(eller fra bank): -300.000
Anlægs investering/forbedring i regnskabet: 200.000
Sum: -100.000

Så en investering på 300.000 kr. koster jer rent faktisk kun 100.000 på andelsværdien. Andelsværdien vil aldrig stige eftersom penge i banken er bedre end mursten og telefonkabler uanset om det er smart og nyt.

Dermed holder devisen stadig at en lav andelsværdi og lav boligafgift = ejendom der er dårligere vedligeholdt, mens høj andel og høj boligafgift er tegn på investeringer og god vedlighold. Så må man selv vælge om man vil i den ene grøft eller den anden eller balancere lidt midt i mellem.
mvh
JN
JN
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 16/10/2003 18:17
Geografisk sted: København Ø

Optiskfiber

Indlægaf FiktivVirkelighed » 23/03/2005 23:36

Hej..

En lille information.

Ved valg af optiskfiber løsning skal i være opmærksom på, at hele foreningen binder deres Internet, Telefoni og Tv på en enkelt forbindelse og en enkelt udbyder.
Det vil sige, at ved nedbrud "ryger" al kommunikation.
Skulle der opstå uenigheder eller ønsket om en ny udbyder melde sig, er foreningen ligeledes nødsaget til at på ny, at skulle ud og finde tre(muligvis 1 igen) udbydere og tegne nye aftaler for foreningen og starte forfra med nummerporteringen og lign.

Mit råd er:

En solid, stærk og "gammel spiller på banen" udbyder til hver løsning.
En udbyder til Internet.
En udbyder til Telefoni.
Og en udbyder til Tv.

Sidst men ikke mindst, så er fiber mange gange al for meget båndbredde til foreninger, det handler om hvordan man sammensætter jeres netværk.
Jeg har lavet en løsning til 350 husstande, hvor de deler én 10 Mbit/s opkobling og hver husstand betaler ca. 13 kroner for Internet om måneden. Og der er stadig plads til at alle beboerene kan surfe, downloade, se video on demand, telefonere o.s.v.
Alt i alt handler det om løsningen bliver skræddersyet til jeres forening!


Håber I kan bruge det..
FiktivVirkelighed
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23/03/2005 23:09
Geografisk sted: Vesterbro

DBnet

Indlægaf kandidat » 24/03/2005 13:48

Jeg sidder i en andelsforening, som selv påtænker at anskaffe et nyt netværk. At dele en 10Mbit blandt 350 hustande holder efter min mening ikke, og det er ikke en særlig fremtidssikret løsning. Jeg deler i øjeblikket en 2Mbit med 3 andre, og jeg kan mærke at nogle gange er der ikke hul nok igennem. Jeg tør ikke tænke på hvordan det ville være hvis jeg skulle dele med 69 andre (den samme hastighed pr. bruger med 2Mbit som 350 brugere har med 10Mbit).

Men DBnet tilbyder jo ikke kun Internet, men også kabelTV og IP telefoni som er langt billigere end TDC. Desuden vil der med tiden komme tilbud som klræver et langt hurtigere Internet, fx at man kan Streame TV via Internettet i høj kvalitet. Dette kræver mindst en 5Mbit forbindelse pr. bruger.. Så er det bare om at være hurtig når man deler 10Mbit med 349 andre.

Men mit råd vil være, ønsker i kun Internet, så er DBnet nok en dyr løsning, men ønsker i også mulighed for få kabelTV og og Telefoni, så er de, pt. nok en af de mest fremtidsskire løsninger.

VH

Kandidat
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Optiskfiber

Indlægaf FiktivVirkelighed » 24/03/2005 14:07

Med hensyn til forbindelser så handler det om hvorledes man sammensætter netværket i foreningen.

De 350 husstande har valgt en bredbåndsstyring, hvilket gør at de faktisk kun skal bruge 4 Mbit/s. Og så koster det dem kun 9.000 kroner og det er for alle de 350 husstande pr. mdr.

Video on demand og lign. bruger kun en 256Kbit/s forbindelse, da det er udviklet til ADSL nettet.

I kan eventuelt prøve at kigge på:

www.phonenet.dk

Det giver et klart billede af deres reelle forbrug.

Ergo det spilleren vigtig rolle hvordan man sammensætter netværket, jo bedre produkter jo flere penge sparer man.
FiktivVirkelighed
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23/03/2005 23:09
Geografisk sted: Vesterbro

Re: Optiskfiber

Indlægaf Peter » 24/03/2005 14:47

FiktivVirklighed skrev:De 350 husstande har valgt en bredbåndsstyring, hvilket gør at de faktisk kun skal bruge 4 Mbit/s.
[...]
www.phonenet.dk
Det giver et klart billede af deres reelle forbrug.

Det giver et billede af den samlede båndbredde, der faktisk er brugt - men det giver jo ikke noget billede af den båndbredde, den enkelte bruger oplever.

Umiddelbart kunne man forvente, at den enkelte brugers båndbredde ikke er noget problem, hvis den samlede båndbredde er under liniehastigheden - men nu skriver du jo noget om bredbåndsstyring, hvilket vel er deling/begrænsning af den båndbredde, som den enkelte bruger oplever i spidsbelastningsperioder?
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Båndbredde styring

Indlægaf FiktivVirkelighed » 25/03/2005 15:01

Hej Peter..(og andre)

Det er rigtigt at den kun viser den brugte båndbredde, men det er også en form for forbrug, den viser jo hvor meget beboerne bruger af deres forbindelse.

Det er faktisk de færreste der har behov for de store båndbredder der går og lægges optil. Med en 512 Kbit/s, har man stadig mulighed for downloade, streame, surfe, læse mail, IP-Telefoni, video on demand o.s.v. Det er alt sammen afhængigt af hvordan man skruer netværket sammen.

Båndbredde styringen sætter ikke begrænsninger i netværket, tværtimod sætter den det hele i system og man optimere derved udnyttelsen af foreningens totale forbindelse. Foreningen opnår heraf en kraftig reducering af deres forbindelses behov, som så afspejler sig i billigere Internet til alle beboere, samtidig med at de stadig har hurtigt Internet.
Og det er vel at bemærke uden spidsbelastninger, da det ikke opleves ved denne løsning.

Beboerne har ligeledes ikke oplevet nogen forringelse, af deres forbindelse efterfølgende.
FiktivVirkelighed
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23/03/2005 23:09
Geografisk sted: Vesterbro

Indlægaf casper » 14/04/2005 10:23

hhhmmm.. spændende.

Jeg lure stadig på db.net da jeg også er begyndt at opleve begrænsinger ved at dele 2mb med en anden beboer og at mine beregninger lyder på billiger Kabel-TV, Telefoni og Internet. Uafhængig af hinanden.

Jeg tror på den investering nu(som foreningen har råd til) i stedet for en mindre løsninge der skal opdateres senere.

men vil man betragte db.net som et solidt selskab eller har andre erfaring med et godt selskab?
casper
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19/01/2004 13:24

Indlægaf kam1138 » 14/04/2005 20:40

Lad mig blot supplere. I vores andelsforening med ca. 300 andele er ca. de 170 tilmeldt vores internetløsning. Vi deler en 6Mbit FWA.

Jeg oplever ALDRIG at forbindelsen er sløv, og når jeg lejlighedsvis tester hastigheden får jeg typisk 4-600kbps.

Og jeg har ikke grund til at tro, at vores beboersammensætning skulle være anderledes end andre andelsboligforeninger.

Nu skal det måske nævnes, at vi dels har noget QOS på linjen - dels har en økonomisk incitamentsstruktur der betyder, at det ikke kan svare sig at have sin E-Donkey, Bittorrent eller andet stående fløjtende åbent længere end højest nødvendig. Og det kan selvfølgelig være det bliver svært at håndtere når folk pludselig får flatrate (?) på en fiberforbindelse.

Mvh,
/Kasper
kam1138
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13/04/2005 23:02


Tilbage til Fælles netværk

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron