Fokus ønskes...

Om etablering og drift af fælles internet, telefoncentral og TV-net i andelsboligforeninger.

Fokus ønskes...

Indlægaf Qlavz » 3/10/2003 14:05

Nu har jeg siddet og læst frem og tilbage i denne tråd - og jeg synes at den er præget af mere nørderi end af seriøse råd. Bevares - det ville da være fedt hvis vi allesammen have en STM1 forbindelse, direkte til nettet, ligesom jeg også hellere ville have en Ferrari i stedet for en VW - men i sidste ende drejer det jo sig om at få den optimale løsning for en fornuftig pris.

Nu slynger jeg lige en påstand ud... Kabling med Cat 5E er nok den løsning som pt. giver den bedste pris/ydelse for den "almindelige" andelsforening, når vi snakker om Internet access. Denne kabling kører uden problemer 1000 Mbit, hvis man parrer den med en ordentlig switch med et fornuftigt backplane.

Der er flere gange blevet nævnt fiber som et seriøst alternativ, hvilket jeg ikke er enig i. Det er rigtigt at kabler i løbende meter og stik kun er marginalt dyrere end kobber, men det er meget ensidigt kun at fokusere på dette, når man overvejer at etablere en infrastruktur baseret på fiber.

For det første er fiber markant dyrere i den faste installation, da der kræves specialværktøj til at montere stik, og bare installationen kan nemt løbe op i 2.000 DKK pr. node. Dertil kommer udgiften for en switch til fiber som gerne ligger omkring 40.000 DKK for 24 porte. Dertil kommer at det er langt mere krævende at fejlfinde et fibernet. Regner man lidt på det kommer det snildt til at anløbe en ekstra installations udgift på 6.000 pr. abonnent, hvortil der oven i købet kommer en ekstraudgift for netkort. Desuden vil de fleste "hjemme-computere" slet ikke kunne udnytte 1000 Mbit netkortet, idet det overstiger bushastigheden på deres southbridge. Fiberarkitektur er fremragende - men er nu engang rettet mod highend markedet hvor det primært benyttes til backbone-link, netværk over store geografiske afstande, samt FC-AL forbindelser til eksempelvis SAN.

Med fare for at virke direkte negativ, vil jeg alligevel stille mig stærkt tvivlende overfor vurderingen af at trådløse forbindelser ikke er fremtidssikrede. Hvis ideen er at lave en hurtig accesslinie til Internettet, uden at skulle lægge kabler ind hos hver lejlighed er WLAN netop den optimale løsning. Trådløs kommunikation har i de sidste 5-10 år været tæt på de-facto standard, når man skal nyetablere infrastruktur inden for begrænsede økonomiske rammer. Hvis man regner med at en ejendom har en 2-10 Mbit forbindelse til Internettet, vil der ikke være nogen flaskehals i at lave en trådløs forbindelse på 11 eller 54 Mbit fra de enkelte lejligheder.

Essensen i mit indlæg er ikke at virke negativ - men blot at fordre til at de rentable løsninger kommer frem i lyset, frem for at forvirre mere end højst nødvendigt.

Venligst,
Claus Trillingsgaard :smile0:
Qlavz
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 3/10/2003 13:15

Et andet syn på tingene

Indlægaf Apostel.net Administrator » 23/10/2003 23:08

Jeg er enig med dig i at en infrastruktur i en boligforening er et seriøst stort overkill til en forening. Men synes ikke at det har været beskrevet som et attraktivt erstatning for en PDS kabling....... Men at den skal nævnes pga. at priserne er til at nærme sig efterhånden...... Der findes nemlig en fiber type som "kun" er 300-500,- dyrere pr/lej.

Der er nævnt fiber som en fornuftig BACKBONE i en stor boligforening, for ikke at kunne danne "flaske-halse" i netværket....

Hvad angår trådløs løsninger, er det et spørgsmål om smag og behag.... Jeg står ikke indefor trådløse løsninger, og vil aldrig selv etablere det. Og andre ser det som en stor fordel... Vi skal huske på at fast installation stadig ha' markant højere hastighed, og som regel giver det altså også et bedre administrativt overblik på netværket. Hastighederne har meget at sige hvis man har en boligforening med høj trafik, som fx. gaming, fildeling, og fremtidig ting som VoD.
Så det er lidt forskelligt hvad man vil ha'
Men hvis trådløs installationer virkelig var det total optimale, så havde der nok ikke været over 50% af boligforeninger som har netværk, som har en fastinstallation, og man fokusere stadig på de fasteinstallationer.......
Apostel.net Administrator
 


Tilbage til Fælles netværk

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron