Styring af båndbredden

Om etablering og drift af fælles internet, telefoncentral og TV-net i andelsboligforeninger.

Styring af båndbredden

Indlægaf Peter K » 14/10/2003 17:25

En sælger af mere traditionelt internet fortalte mig at de foreninger som har fælles internet uden styring af båndbredden til de enkelte brugere altid lider under at en enkelt eller 2 "stjæler" hele båndbredden og ødelægger det for alle andre. Han kan jo have en pointe der. hvad nu hvis en forening på 30 deler en 2mb line, og en enkelt så sætter sin pc op som gameserver, eller konstant downloader megafiles..... kan man egentlig styre det på nogen måde, eller er man overladt til folks egen samvittighed?
Peter K
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14/10/2003 17:14
Geografisk sted: Amager

Indlægaf Andels And » 14/10/2003 19:44

Ja. I tilfælde af høj upload kan en opmærksom netforening lukke en forbindelse indtil abonnenten er blevet klar over problemet.
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 14/10/2003 23:19

altid lider under at en enkelt eller 2 "stjæler" hele båndbredden og ødelægger det for alle andre.

De foreninger med fælles internet som jeg kender til, har kun sjældent problemer med for voldsom download. Det plejer at være tilstrækkeligt med en hensigtserklæring om at download af større filer skal ske mellem kl. 24.00 og 07.00.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Muligvis en løsning

Indlægaf Apostel.net Administrator » 23/10/2003 22:50

Vil prøve at besvare dit spørgsmål.....

I tilfælde af en så lille forening du taler om, med 30 medlemmer, laver man som regel INGEN bredbåndsstyring, for det er en for dyr løsning for de fleste små foreninger. Der opsætter man i stedet for nogle regler som man fælles bliver enige om, og så holder man sig til dem. Så er det som regel også sådan at hvis man har mistanke om misbrug, så unplugger man brugeren, eller holder et fælles møde om en løsning.

I større foreninger laver man oftest en bredbåndstyring med en server, så man har mulighed for at trække hele forbindelsen, hvis man alligevel er alene (man kan ligeså godt udnytte båndbredden jo), og hvis der så kommer flere, deler man båndbredden lige...... Og ofte laver man også nogle trafikprioriteringer, for ikke at få for stor trafik på programmer som KaZaA...... Samtidig med at man også laver nogle brugsregler.....

Man kan også bruge noget hardware i form af en router, som kan dele båndbredde, og nogle speciele kan også bundle flere ADSL linier.....


Håber det gav et lidt bedre overblik over tingene?
Apostel.net Administrator
 

Indlægaf niklas » 5/04/2004 18:55

Jeg bor i en forening med omkring 280 lejligheder. Vi har 2x2mbit til rådighed. Vi har opstillet en række regler, for brugen af internet. Man må ikke uploade i længere tid, man må ikke benytte fildeling og større downloads skal helst ikke foregå mellem 17-23. Det fungerer nogenlunde, men der er en række brugere som finder det for restriktivt og derfor har valgt fælles internet fra.

I praksis har vi en server, som laver grafer over hver enkelt lejligheds forbindelse og hvis nogen overdriver brugen får de en henstilling. Det kræver at nogen holder lidt øje med nettet. Jeg vil tro vi samlet set har måtte henstille omkring 20-25 brugere på 1,5 år.

At internettet kører rimeligt skyldes jo så at vi holder øje med folks forbrug (frivilligt arbejde). Jeg har en formodning om at det ville have kørt ret dårligt hvis vi blot havde ladet fildelere og andre "powerusers" køre som de vil. Så det kræver noget frivilligt arbejde at gøre det på denne måde i så stor en forening som vi er. Til gengæld kan vi tilbyde gratis internet og jeg er ret sikker på de fleste brugere er ret godt tilfredse.
niklas
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 5/04/2004 18:08

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 6/04/2004 21:26

Det er interessant at høre at det fungerer med 2 x 2 mbit til 280 lejligheder.

Hvis ikke beboerne frivilligt vil overholde reglerne som deltagere i et fælles net, kan man blive nødt til at installere udstyr der kan fordele linien ligeligt på de der er på nettet.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Fælles netværk

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron