Er der kutyme for at taglejligheder får rabat på varmen..?

Vil montering af målere medføre besparelser og en mere rimelig udgiftsfordeling eller medfører det blot flere udgifter.

Er der kutyme for at taglejligheder får rabat på varmen..?

Indlægaf mdw » 12/10/2005 10:44

Hej. Jeg er blevet gjort opmærksom på at der i nogle ejendomme - både leje- og andelsforeninger- og specielt ejendomme med dårligt isolerede taglejligheder, forekommer en kalibrering af varmemålere, således at taglejligheder i praksis får en rabat, grundet deres legligheders relativt større varmetab (i så fald burde stuelejliheder vel egentlig også have en form for nedkalibrering af deres målere, men dette har jeg pudsigt nok ikke hørt om..). Er der nogen der har et indblik hvor udbredt denne praksis er i hhv leje- og andelsforeninger, og evt hvor meget hhv tag- og stuelejligheder i så fald normalt får nedkalibreret deres målere?

på forhånd tak...
mdw
Novice
Novice
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 8/08/2004 16:07

Indlægaf christian K » 13/10/2005 13:07

Jeg mener ikke der er tale om en kalibrering af varmemålerne der sker, men derimod en justering af varmeforbruget når det endelige varme regnskab laves. Såvidt jeg er orienteret er det ganske normalt at der reduceres i varmeforbruget, alt efter hvilken lejlighed man har. Der reduceres for lejligheder over kælder, dog ikke hvis lejlighed ligger over varmerum. Lejligheder øverst oppe, samt lejligheder ud til en ydermur får også reduktion. Reduktionen er typisk 10-15%.
Det selskab der aflæser jeres målere og laver varmeregnskabet skal medsende en rapport til administrator omkring hvad de har gjort.
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf mdw » 15/10/2005 15:54

Ja, sådan kan det vel også gøres Christian (men heller ikke dette er tilfældet i vores andelsfor., hvor vi iøvrigt ikke har noget dedikeret firma til at aflæse målere (det gør bestyr.)- og så vidt jeg er orienteret heller ikke til at lave varmeregnskabet).. Men jeg forstår at det altså er ganske normalt at få en rabat på den ene eller anden vis. Ved du om stue- og taglejligheder plejer at få samme reduktion?

Tak for svaret iøvrigt...
mdw
Novice
Novice
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 8/08/2004 16:07

Indlægaf christian K » 16/10/2005 22:22

Ifølge de oplysninger jeg har, er det nogenlunde samme reduktion de får
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19


Tilbage til Vand, varme og el

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster