Etablering af 2 eller 3 faser - 380V

Vil montering af målere medføre besparelser og en mere rimelig udgiftsfordeling eller medfører det blot flere udgifter.

Etablering af 2 eller 3 faser - 380V

Indlægaf hedr » 10/01/2007 01:49

Jeg har brugt det meste af efteråret på at etablere et nyt køkken i min lejlighed som jeg flyttede ind i 1. aug 2006.

Jeg mindes at jeg allerede under samtalen med Bestyrelsesformanden tilbage i juni gjorde opmærksom på at jeg ville skifte køkken ud. Jeg mener også at jeg har gjort et bestyrelsesmedlem, telefonisk, opmærksom på at jeg ville få "proppet" gasen til mit komfur, og i stedet få keramisk elkogeplade og ovn.

Ved installationen af dette, ved en elektriker, finder jeg ud af, at jeg ikke har mere end 1 fase ind i lejligheden, og der er derfor ikke strøm nok til at trække mere end 2 kogeplader ad gangen.
Nu har jeg fået at vide af bestyrelsen at det anses som en væsentlig forringelse af min lejlighed, som skal udbedres straks. Jeg er enig i, at det er en forringelse, men er der virkelig krav om at det skal udbedres straks ?
Kan jeg ikke vente til jeg skal sælge engang ?
Jeg ligger ikke inde med 15.000-25.000 for at få enten gaskomfur eller få 2 el. 3 faser trukket op i lejligheden når jeg lige har købt nyt køkken. (og har betalt for at få proppet gassen)
Er det selvforskyldt at jeg ikke har fået det at vide før, eller burde sådan noget stå i vedtægterne ? Kan jeg på nogen måde udsætte det, eller få andelsforeningen til at hæfte/ hjælpe med udgiften ?
hedr
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25/07/2006 00:20

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 10/01/2007 13:08

Du har selv bestilt afpropning af gassen og du må selv tage ansvaret for dine handlinger.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf aratan » 10/01/2007 13:28

Jeg er i gang med at planlægge en lignende sammenlægning og har i den forbindelse overvejet flaskegas, da flytning af gasinstallationen koster ca 20k og jeg også har begrænset strøm til rådighed. Det var måske en mulighed, det koster ikke så meget at installere?

Vil det også blive betragtet som en forringelse?
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf hedr » 10/01/2007 22:48

Admin. Jens Arentoft skrev:Du har selv bestilt afpropning af gassen og du må selv tage ansvaret for dine handlinger.


Dvs. at jeg skulle have undersøgt det inden?

Men når nu skaden er sket - er der nogle krav for hvornår en "forringelse" af lejemålet skal udbedres ? Det er jo ikke en decideret misligeholdelse eller lign. ?
hedr
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25/07/2006 00:20

Indlægaf aratan » 18/01/2007 18:02

Ikke for at bumpe tråden, men er der nogen derudesom ved om det er lovligt at etablere flaskegas i en lejligehd(på 3. sal) og om det kan blive betragtet som en forringelse i forhold til at der før var bygas?

Mvh,

carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf pm » 18/01/2007 18:52

Hej Aratan - jeg har tjekket det med kommunen - og det må du IKKE i etagebyggeri i københavn.... med mindre du havde søgt om dispensation pr oktober - SIDSTE ÅR... og bemærk så lige hvor meget gasabonnement er steget det sidste år ... nu koster det 480 kr om året bare at have installationen - da jeg opdagede det i efteråret undersøgte jeg selv mulighed for flaskegas...

men det kan ikke lade sig gøre...

alternativ er at få trukket en tyk elledning fra en ny 16 amp. gruppe i dit el relæ og så få en 2-zoners induktionsplade---- hvor tit bruger en alm hushold i en 2 værelses i øvrigt 4 blus+

du sparer 480 kroner om året på gasinstallation.... plus at induktion er lige så hurtigt som gas og giver ikke så meget fugt.... og så slipper du for gasmåler...


har en kammerat på vesterbro der har gennemført øvelsen for nylig...

bare et forslag

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf aratan » 18/01/2007 19:01

Ja, målerlejen er helt grotesk, er vel ca 2/3 af min samlede gasregning, det var også det der startede ideen med flaskegassen, men hvis du siger at det er undersøgt og ulovligt, så er den jo ligesom død...

2 zoner er lidt lidt, især da der er tale om en 118kvm sammenlagt lejligehd, børnefamilien som skal bo her efter mig vil nok pive lidt over det...

Jeg har 2 eltavler, den ene kunne godt føde en induktionsplade, men den væg som den sidder på ryger i sammenlægningen, så skal hovedkablet trækkes under gulvet og over i den anden side, det lyder umiddelbart dyrt... Jeg tror måske jeg skal høre elinstallatøren hvad det ville koste, det kan næppe koste mere end de 20k for at flytte gassen...

Mvh,

carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf pm » 18/01/2007 20:28

enig med de 118 kvm og 2 plader...:-) held og lykke med projektet... i øvrigt er prisen for den faste elmålder også gået markant op - det er jo dejligt når man liberaliserer og resultatet er et nyt monopol ... TDC kan vist godt gå i skole hos DONG og lære et par tricks - og det siger vist ikke så lidt....


PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf pm » 18/01/2007 20:30

enig med de 118 kvm og 2 plader...:-) held og lykke med projektet... i øvrigt er prisen for den faste elmålder også gået markant op - det er jo dejligt når man liberaliserer og resultatet er et nyt monopol ... TDC kan vist godt gå i skole hos DONG og lære et par tricks - og det siger vist ikke så lidt....

Bor man i almindelig bolig -eller i de fleste tilfælde blot udenfor københavn er flaskegassen en god ide --- desuden kan der komme rigtig god gang i blusset med flaskegas da den har et meget højere tryk en traditionel bygas... - "thaiblusset" kan dermed installeres...:-)


PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf aratan » 18/01/2007 20:37

Det var også derfor jeg gerne ville have flaskegas, Siemens laver den fedeste 5-blus kogeplade hvor den midterste er en 4.5kW wokbrænder, men den kan ikke køre på Bygas, sikkert pgs det lave tryk...

Tak for de fromme ønsker, var på besøg his HTH i dag, mange fede løsninger men de koster vist også derefter...
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf zuma » 19/01/2007 11:59

Diskussion udvikler sig i en yderst spændende retning :smile1:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Klaverboxer » 19/01/2007 16:12

Jeg kom lige til at tænke på om man eventuelt kunne lægge sag an mod DONG(slå det op i en engelsk slangordbog :smile22: ) for åger; der må sq da være grænser for HVOR meget man kan tage i leje for noget der kunne have tjent til rekvisit i Matador. Endvidere hvor længe skal man betale den såkaldte leje, jeg mener har man ikke betalt sine el- og gasmålere til fulde efterhånden???

Klaverboxer(helt gasblå i hovedet over prisstigningerne på elmålerleje)
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35


Tilbage til Vand, varme og el

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster