energimærke

Vil montering af målere medføre besparelser og en mere rimelig udgiftsfordeling eller medfører det blot flere udgifter.

energimærke

Indlægaf kis » 16/09/2009 14:49

Hej

Jeg har flere forskellige steder læst om energimærkning især det som vedr. andelsboliger. Flere forskellige steder har jeg læst, at udgiften til energimærkning skal afholdes af foreningen og at det derfor ikke er lovligt at opkræve udgiften hos sælger.
Er der korrekt, når jeg derud af fortolker, at foreningen ikke må opkræve regningen for energimærkningen via det enkelte medlems varmeregnskab ?
Energimærkningen er ivørigt foretaget for ejendomme over 1.500 kvm.

Hvis det er lovligt for foreningen, at opkræve udgiften over varmeregnskabet, hvilken fordelingsnøgle skal så anvendes ? Efter lejlighedernes areal eller de enkelte lejligheders forbrug af varme og vand eller kan en bestyrelse selv beslutte, hvilken fordelingsnøgle de vil anvende ?
På forhånd tak-
Kis
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

Indlægaf kis » 16/09/2009 15:32

kan en bestyrelse selv beslutte, hvilken fordelingsnøgle de vil anvende ?

Jeg glemte i farten at skrive, at foreningens medlemmer på sidste GF vedtog - på anbefaling af revisoren - at afsætte et beløb fra vedligeholdelseskontoen til udgiften for energimærkning, men det skal vi vel ud i en krig for at fastholde bestyrelsen på ?
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

Indlægaf aratan » 16/09/2009 15:51

Umiddelbart er det vel en driftsomkostning på lige fod med udgiften til valuaren og til administration, det bør vel bare indgå i driften og har intet med varmeregnskabet at gøre?

Fordelingsnøglen bliver så samme som de andre fælles udgifter, sandsynligvis boligareal?

Bortset fra det, hvor stor en forskel gør det reelt om det bliver betalt over varmeregnskabet eller boligafgiften? Hvis det koster 30k at få det lave for hele foreningen og den er på 3000kvm (tal grebet ud af luften) så er det 10kr/kvm eller 1000,- for en lejlighed på 100kvm. Uanset hvilke skævheder der er i de respektive fordelingsnøgler, så kan der ikke være mange kroners forskel fra den ene til den anden?
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf kis » 16/09/2009 16:24

sandsynligvis boligareal?

Du har ret i at forskellen ikke er stor, men for mig er ens varmeforbrug et personligt anliggende mens boligafgiften er et fællesanliggende, hvis du forstår, hvad jeg mener ? Hvis jeg har indbetalt 100 kr. a conto til varme til foreningen og det stemmer med regningen for det varmeforbrug jeg har haft, hvad sker der så ? Måske skulle jeg have brugt ordet regulering istedet for opkrævning.
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

Indlægaf aratan » 16/09/2009 16:35

(i det efterfølgende går jeg ud fra min egen situation. Din kan være anderledes)

Hvis jeg kigger på min varmespecifikation ved afslutning på året så er det en mindre del af mit forbrug der rent faktisk er registreret direkte til mig, langt det meste er ud fra fordelingstal... SPT så er det 30% af den samlede regning som er ud fra aflæsning af målere på radiatorer, resten er baseret på fordelingstal for brugsvand(ingen individuelle vandmålere) og andre ting. En pæn del af det samlede forbrug for foreningen er fælles, nemlig opvarmning af resten af bygningen, fællesarealer og varmespild, det sig være gennem rør i kælderen eller gennem etagerne. varmeregnskabet bliver derfor også i høj grad et fællesanliggende...

Budskabet højere oppe var fra min side at det er begrænset hvor meget jeg ville gide slås med foreningen for 76,- om året...
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf kis » 16/09/2009 16:43

Hej aratan
For at gøre det helt klar, så er det naturligvis andelshaverene som skal betale for e- mærkningen. Mit spørgsmål drejer sig især om, ; Er der een bestemt måde, foreningen iflg. loven skal opkræve regningnen på eller er der metodefrihed ? Som du skriver, så er det oplagt, at det er en driftsomkostning. For mig knap så gennemskueligt, at regningen for e-mærkning reguleres gennem varmeregnskabet.
I Lov om e-mærkning, står der tydeligt at udgiften til e-mærkning ikke må pålægges sælger og at køber kan forlange at få foretaget en e-mærkning på foreningens regning, hvis den ikke er foretaget. Betyder det ikke lige præcist, at regnigne for e-mærkning skal opkræves over boligafgiften eller hvad ?

Kis
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

Indlægaf kis » 16/09/2009 16:56

76,- om året...

Som du skriver, så er det splid af god krudt at slås for småbeløb. Jeg er lidt af den regelrette type så jeg bliver en smule irriteret når en bestyrelse uden videre og uden forklaring ændre på GF´s beslutninger, især når der tilsyneladende ikke er en åbenlys grund.
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

Indlægaf aratan » 16/09/2009 19:20

bestyrelsen må ikke ændre på GF´s beslutninger, så simpelt er det. Det er fuldstændig ligegyldigt hvad der er tale om og om det er småbeløb. Bestyrelsen har ikke autoritet til at omgøre en beslutning truffet af generalforsamlingen og hvis de gør det så bør der indkaldes til ekstraordinær GF og indsætte en ny bestyrelse hvis den ekstraordinære GF er enig i at det er påkrævet.

Hvad angår opkrævningen, så vil jeg mene at foreningen kan opkræve udgiften til energimærkning præcis som den lyster, blot den ikke opkræves direkte hos sælger.

Forbuddet mod at opkræve hos sælger dækker velsagtens over at det er forbudt at opkræve et "energimærkegebyr" ved salg, som så kunne være bestemt ud fra størrelsen af omkostningen delt ud over det forventede antal salg i perioden som mærket dækker over. Det må heller ikke gøres skjult ved at folde det ind i et forøget gebyr for salget. Det skal betales af foreningen som helhed.

Om det så gøres over varmeregnskabet eller over driften som sådan er der ikke lovkrav om, men jeg kan ikke se hvorfor det skal kræves over varmeregnskabet. Det er da alt andet lige nemmere bare at betale over driften, på samme måde som valuarens gebyr og administrationsomkostningen.
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 16/09/2009 23:07

Ifølge lejelovens § 36 skal udgifter til energimærkning medtages i varmeregnskabet.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 20610#KVII

Lejeloven gælder ikke direkte for andelshavere, men hvis der er lejere eller fremlejere skal lejelovens regler om varmeregnskab anvendes for disse.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf kis » 17/09/2009 00:36

Det skal betales af foreningen som helhed.

ÅÅÅÅh, ja, jeg er ikke amatør for ingenting. Langt om længe er 10´øren faldet. Nu forstår jeg den sætning om "sælger og køber". Tak for dét !
Jeg er glad for at læse din helt klare holdning om, at GF´s beslutninger ikke kan ændres af bestyrelsen.
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

Indlægaf aratan » 17/09/2009 09:08

Admin. Jens Arentoft skrev:Ifølge lejelovens § 36 skal udgifter til energimærkning medtages i varmeregnskabet.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 20610#KVII

Lejeloven gælder ikke direkte for andelshavere, men hvis der er lejere eller fremlejere skal lejelovens regler om varmeregnskab anvendes for disse.


Ok, så lærte jeg noget nyt i dag.

Læser jeg samme paragraf rigtigt, at udgifter til vedligehold af varmeanlæg med videre faktisk også skal med ind i varmeregnskabet, det kan ikke bare medtages som driftsudgift?
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf kis » 17/09/2009 10:45

lejelovens regler om varmeregnskab anvendes for disse.

Det er en dejlig fornemmelse, at jeg efterhånden får mere og mere fod på, hvad det vil sige at være andelshaver. Det er en sej proces proces, at knække koden. Jeg undre mig blot over, at hverken foreningens revisor eller administrator tilsyneladende heller ikke har fat i sammenhængene, for det var på revisors anbefaling GF. vedtog at udgiften til e-mærkning skulle betales via vedligeholdelseskontoen. Det var vist ikke en anbefaling baseret på sikker viden, men da alle tilsyneladende var lige uvidende, blev anbefalingen ukritisk vedtaget.
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

Indlægaf Daemon » 26/11/2009 12:30

Andelshavere er jo ikke lejere, så man kan helt frit i den enkelte forening vælge, om man vil det ene eller det andet. Derfor var generalforsamlingsbeslutningen ikke forkert. Blot til information.
Daemon
Novice
Novice
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12/11/2008 11:23
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf kis » 26/11/2009 12:58

Andelshavere er jo ikke lejere,

Tak for din info. Jeg er fuldstændig på det rene med, at andelshavere ikke bor til leje, ligesom foreningen har valgfrihed mht. hvordan e-mærkning skal betales. Det der undre mig er, at bestyrelsen har ændret GF`s beslutning, for det er dét, der blandt andet er sket.
Jeg er ked af, hvis jeg har udtrykt mig uklart, men for mig er det er svært stof at formulere helt præcist. Og, især kort.
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

Indlægaf Smiley » 26/11/2009 13:26

Vi er heller ikke ejere af vores lejligheder. Vi køber en andel i foreningen mod at få lov til at leje en lejlighed. Har jeg misforstået?
Smiley
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 2/05/2005 22:49
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf kis » 26/11/2009 14:24

Vi køber en andel i foreningen mod at få lov til at leje en lejlighed

Tak for dine interesse.
Jeg er klar over, at man køber en andel i den fælles formue, hvilket giver brugsret over en lejlighed. Når du skriver, "få lov til at leje"...bliver jeg en smule forvirret, hvad mener du ? Når jeg har købt og betalt for et andelsbevis, handler det vel ikke om, at få lov, iflg. vedtægten har jeg bopælspligt, ligesom jeg ikke betaler husleje men boligafgift. Jeg har iøvrigt ret til medindflydelse og medbestemmelse og jeg har derfor et medansvar for, at best. administrerer ioverensstemmelse med fx. GF´s beslutninger. Så er det først det bliver svært.
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

Indlægaf Smiley » 26/11/2009 23:27

Når du har købt din andel af foreningens formue, har du ret til en lejlighed og du betaler husleje, eller boligafgift, til foreningen.

Du har ligesom almindelige lejere, ret til at få medbestemmelse og deltage i diverse GF etc.

Men at sidestille en andel med en ejer, kan man det?
Smiley
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 2/05/2005 22:49
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf kis » 27/11/2009 00:52

Men at sidestille en andel med en ejer, kan man det

Jeg er ikke i stand til at give dig et korrekt svar. Jeg kan ikke finde en officiel eller retslig definition af, hvilken position en andelhaver indtager. Jeg interesserer mig for de rettigheder og pligter andelshavere har, samt vedtægten og de øvrige Love og regler, som regulerer forholdet mellem foreningen og dets medlemmer. Jeg betragter en andelshaver som et medlem af en forening, hvor det fx. handler om pleje af den fælles formue.
Som jeg ser det, er andelshavere hverken fugl eller fisk. Så, jeg forstår ikke helt dit spørgsmål.
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

Indlægaf Daemon » 27/11/2009 10:16

Juridisk set kan man ikke sidestille en andelshaver med en lejer og Kis har ret i, at andelshavere hverken er fugl eller fisk. De er slet og ret "havere" af en andel af en fælles formue. Og medlemmer af en forening. Selve foreningen ejer så ejendommen. En ejerforening ejer ingenting, idet ejerne hver især ejer ideelle anparter.
En lejer har normalt ikke adgang til foreningernes generalforsamlinger. Jeg er ikke stødt på det før, i hvert fald. Kun i de tilfælde, hvor der stemmes om en husorden.
Daemon
Novice
Novice
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12/11/2008 11:23
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf Smiley » 27/11/2009 14:29

Jeg kender en som er formand i en boligforening og det er lejeboliger, men det er måske noget andet.

At vi ikke er lejere gør os ikke til ejere. Så er vi vist enige.
Smiley
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 2/05/2005 22:49
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf kis » 27/11/2009 15:01

formand i en boligforening og det er lejeboliger, men det er måske noget andet.

Det første jeg kommer til at tænke på er, at lejere har ret til at danne en beboerrepræsentation, hvis de opfylder kriterierne. Når det kommer til AB er det vist et sjældet fænomen.
Det er dejligt, at vi er enige.
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

Indlægaf Smiley » 28/11/2009 13:48

Lejere er stadig med til GF og kan stille forslag. Hvis der er flertal for et forslag, er det op til boligforeningen at finde pengene (hvis det er noget, der er en omkostning i.)


en andel, det siger sig selv, man køber en andel og får hermed ret til at bo i denne andel, mod at man betaler husleje eller boligafgift (forskellen er ens :smile2: )

En anden forskel ift til ejer er at man som regel selv står for den indvendige vedligeholdelse, det gør man som regel også i en lejebolig.
Smiley
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 2/05/2005 22:49
Geografisk sted: Jylland

En månedlig udgift

Indlægaf kis » 28/11/2009 17:49

Hej Smiley

For mig må man kalde den udgift, man har til en bolig for, hvad man har lyst til. :smile10: Jeg forstår vist ikke helt, hvad du mener med, at "forskellen er ens" ?

For mig er husleje en månedelig betaling til en udlejer/ejer, for Lån af en lejlighed, et lokale, en villa og lign. Altså ikke det samme som boligafgift, som jeg opfatter, er det beløb, GF. har besluttet er tilstrækkeligt for at dække foreningens fællesudgifter. Altså, foreningens samlede økonomiske forpligtigelser. Kort sagt.

For mig er der blandt andet derfor stor forskel på, om man betaler husleje eller boligafgift.

Dit første afsnit, hvor du skriver om, at lejere deltager på GF og kan stille forslag, forstår jeg desværre ikke. Jeg er måske en lille smule fattesvag. :smile9:
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

Indlægaf Daemon » 3/12/2009 23:19

Nej, det kan de normalt ikke. Men det kan jo være, at de godt må være med i Smileys forening og derfor tror han, at det må de altid.

Det er dog absolut ikke normen og jeg har altså haft med adskillige andelsboligforeninger at gøre med lejere, uden at disse lejere havde lov til at deltage eller stille forslag i og ved GF.
Senest rettet af Daemon 6/07/2010 12:04, rettet i alt 1 gang.
Daemon
Novice
Novice
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12/11/2008 11:23
Geografisk sted: Sjælland

Forskelle

Indlægaf kis » 4/12/2009 13:43

Hej igen

Nu har Smiley ikke selv givet et svar, så jeg er stadig usikker på, hvad han mener med "boligforeninger" ? Som nævnt er forskellen ikke ens for mig, selvom man kan påstå, at lejere har de samme rettigheder uanset om de bor i fx. en almennyttig boligforening eller i en AB. For mig består forskellen bla. af at lejerenes retsgrundlag iforhold til medbestemmelse og medindflydelse er konkret og direkte beskrevet i Lejeloven. Ingen kan være i tvivl.
I en AB er lejeres mulighed for medindflydelse og medbestemmelse afhængig af, fx. hvad normen er, som du skriver, eller om en AB- foreningen har besluttet, at lejere skal have de samme muligheder for at udøve deres rettigheder, som lejere i en alm. boligforening og har indskrevet dette i vedtægten. Muligvis har jeg stadig ikke forstået den grundlæggende pointe ?
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

Næste

Tilbage til Vand, varme og el

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron