energimærke

Vil montering af målere medføre besparelser og en mere rimelig udgiftsfordeling eller medfører det blot flere udgifter.

Indlægaf Smiley » 5/12/2009 13:38

Uanset medbestemmelse eller ej, så lejer du stadig en lejlighed i en forening, hvor du har købt en andel af foreningens formue.

Jeg har selv netop underskrevet en lejekontrakt på min nye andelsbolig. Og om vi kalder det boligydelse eller husleje er jo i bund og grund ligegyldigt. Forskellen er ens betyder at der ikke er nogen forskel :smile2:

Grunden til at jeg ikke har svaret, er at jeg ser det formålsløst at skrive det samme en gang til...
Smiley
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 2/05/2005 22:49
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 5/12/2009 16:26

Uanset medbestemmelse eller ej, så lejer du stadig en lejlighed i en forening,

Nej, andelshavere lejer ikke deres lejlighed. De køber en andel i foreningens formue, hvortil der er knyttet brugsret til en lejlighed.

Jeg har selv netop underskrevet en lejekontrakt på min nye andelsbolig

Det er en misforståelse at skrive lejekontrakter til andelshavere.
Overdragelsesaftale, vedtægter og husorden er de relevante dokumenter for andelshavere.

Lejere har som udgangspunkt intet at gøre på en andelsboligforenings generalforsamling. Andelsboligforeningen er udlejer og har derfor interesser som er modsat af lejerens interesser. For andelsboligforeningen gælder det normalt om at få lejen op og lejeren ud. For lejerne gælder det om at holde lejen på billigste niveau. Herudover er der selvfølgelig emner af fælles interesse.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Smiley » 7/12/2009 15:20

Hvis ikke du ved det, hvem gør så?

Jeg synes vi er nede i de små detaljer nu, brugsret eller leje, er det ikke det samme?
Vi ejer jo ikke vores lejlighed.

Lejere holder deres egne GF i deres egne lejerforeninger, troede det var det, som der blev skrevet om, jeg har nok misforstået desværre.
Smiley
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 2/05/2005 22:49
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf kis » 8/12/2009 00:41

Hej Smiley
de små detaljer

De små detaljer kalder jeg i denne forbindelse for begrebsafklaring. Tak til Jens Arentoft for det.
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

Indlægaf Smiley » 9/12/2009 00:04

Små detaljer eller ej, så er der bare forskel på procedurerne i de enkelte foreninger.

Og jeg fortsætter med at betale min husleje :smile2:
Smiley
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 2/05/2005 22:49
Geografisk sted: Jylland

Boligafgift

Indlægaf kis » 10/12/2009 14:06

Hej Smiley
Som nævnt, så må man for mig kalde den månedlige udgift, man har til sin bolig for, hvad man vil. Det kan være svært at ændre gamle vaner.
Desværre kan gamle vaner også skabe falske forestillinger både hos en selv og andre, som først afdækkes når "krisen kradser".

Efter min mening, gør man sig selv en bjørnetjeneste, hvis man ikke tilegner sig og aktivt bruger de ord og begreber, som hører til det at være andelshaver. Det er efter min opfattelse store økonomiske og juridiske forskelle mellem "at være lejer" og "at være andelshaver", selvom der i mange tilfælde kan være et sprogfællesskab.

I AB sammenhæng er forståelsen af ord og begreber næsten det sværeste for mig, fordi de fx. skal fortolkes ud fra og tænkes ind i et på forhånd bestemt juridisk mønster eller system. En måde at tænke på, som har været fremmed for mig, selvom jeg i min dagligdag har stor erfaring med at blandt andet at tænke og handle ud fra bestemte mønstre eller systemer...bare indefor et helt andet område end lige jura.

For mig er det stadigvæk ikke helt nemt og noget jeg uden vidrere kan.

Vores debat er et meget godt eksempel på, hvor svært det kan være. Hvis du var formand i min forening, ville det både være vanskeligt for os at tale sammen men også at finde fælles fodslag, alene fordi vi ikke taler samme sprog.

Som Jens Arentoft har skrevet, så er det en misforståelse, at du har en lejekontrakt. For mig siger det intet om, at der er forskellelige procedurer i AB-foreningerne, men især noget om professionalismen hos den administrator eller advokat, som har udstedt dokumentet. Jeg selv ville kræve at få ordlyden ændre, så det stemmer overens med, hvad der står i vedtægten.
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 10/12/2009 18:28

Lovgivningen om andelsboliger opstod i boligreguleringsloven (som er en del af lejelovgivningen) i 1967 hvor der blev indsat en prismaksimeringsbestemmelse i § 69 B. Andelsboliger var derfor oprindelig knyttet tæt sammen med lejeboliger i lovgivningen.

Særskilt andelsboliglov blev vedtaget i 1979, med virkning fra 1/1 1980, så den tætte tilknytning til lejebegrebet er ophørt for 30 år siden og det må vi forsøge at vænne os til.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Smiley » 10/12/2009 19:13

Må vist have fat i vores formand, han er nok af den gamle skole :smile10:
Tak for svaret Jens A.
Smiley
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 2/05/2005 22:49
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf Robert » 6/02/2011 21:16

Spændende debat, i vores forening har vi fået lavet energimærke af Byr Gruppen, de havde en rigtig god pris og kom med mange gode input, som vi nu har valgt at gøre brug af, og det viser sig at vi kan spare mere energi end energimærket har kostet. Så gør det jo ikke så meget hvem der skal betale mm.
Der er stor forskel på den kvalitet som man får når man bestiller energimærkninger, derfor vil jeg anbefale jer at bruge www.byr.dk da de levere varen.
Robert
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 6/02/2011 09:09

Foregående

Tilbage til Vand, varme og el

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster