Vandmålere

Vil montering af målere medføre besparelser og en mere rimelig udgiftsfordeling eller medfører det blot flere udgifter.

Hvad synes du om vandmålere????

Vandmålere er en skidt ting... (jeg er imod)
4
24%
Vandmålere er en rigtig god idé (jeg er for)
13
76%
 
Afgivne stemmer : 17

Vandmålere

Indlægaf Apostel.net Administrator » 2/04/2003 20:43

Har din boligforening vandmålere???

Her hos mig er det blevet forslået, men blev nedstemt......

Jeg ved ikke helt rigtig hvilken side at jeg skal stå på, for/imod??


Lad mig høre jeres erfaringer....


Nogle fordele og ulemper... Og deltage i afstemningen her, og håber også at I vil skrive et lille indlæg, så det er bare er ja og nej :smile11:
Apostel.net Administrator
 

Indlægaf Sokken » 3/04/2003 09:53

Ingen tvivl om at vandmålere er en god ide, men det kræver at ens varme anlæg rørsystem m.m. kan håndtere det for en rimelig udgift.

Vi har undersøgt det i vores andelsforening men fundet det al for dyrt... Det var ikke bare dyrt men rigtig dyrt.
Alene vores ingeniør rapport kostede 28.000 og den har anslået vi skal bruge 500.000 på samtlige rørsytemer for bare at få det up to date. Derefter skulle vi så bruge yderligere X antal kr for at kunne få vandmåler system på.
Sørg for at undersøg det godt og grundigt... :smile11:
Sokken
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3/04/2003 09:39

Indlægaf Apostel.net Administrator » 9/04/2003 11:06

Men ikke desto mindre blev det altså nedstemt her hos mig....
Ikke pga. af prisen, men fordi at det er et almen nyttigt byggeri, og der mente man at det var uretfærdigt at der var nogle som skulle betale så meget, bare fordi de var flere i lejligheden.....
Og et eller andet sted er det jo rigtigt nok, der er nogle ting at man skal være fælles om jo.....

Men jeg lader altså stadig lige afstemningen køre, i håb om at flere meninger skulle dukke frem :smile11:
Apostel.net Administrator
 

Indlægaf aha » 9/09/2003 04:12

Selvfølgelig er vandmålere en god ide , man betaler for det man bruger.
Ulempen er så , i mit tilfælde , at det er meget dyrt at installere .
Hos os , 115 lejl. , koster det ( 5 målere/lejl ) med installation ca. 500.000 kr. og selve målerens indmad skal skiftes efter (tror det ) 6 år så det koster en formue kommunen har en støtteordning men den tror jeg ikke hjælper meget .
Vi bataler ca. 500.000 årligt for vand.
Sådan som regnestykket ser ud så er det sikkert betydeligt billigere at lave en intern støtteordning med at foreningen betaler for installation af nye vandbesparende toiletter og nye etgrebs vandhaner.
Eksempelvis har jeg selv skiftet mit toilet , jeg havde et gammelt toilet med 10 liter skyl , nu har jeg et med stort /lille skyl 4/2 liter så i stedet for at det koster 30 øre at skylle loster det 12/6 øre .
Jeg vil tro at min familie (2 voksne og 2 små børn) har brugt 15 skyl dagligt x 30 øre = 4,5 kr.og er kommet ned på 1,2 kr. ( 10x2 +5x4 ) dagligt.
Efter dette regnestykke sparer vi 1000 kr. årligt men det tæller ikke fordi at vi bataler alle af den samme kasse.
aha
 

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 9/09/2003 08:42

Ud over montering af målerne skal der løbende betales administrative udgifter til måleraflæsning og varmeregnskab.

Det er dyrt at få den mest retfærdige løsning.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf JN » 23/10/2003 14:26

Admin. Jens Arentoft skrev:Ud over montering af målerne skal der løbende betales administrative udgifter til måleraflæsning og varmeregnskab.

Det er dyrt at få den mest retfærdige løsning.


Jo men man betaler jo også vand og varmeregnskab på gl. facon.
Vandet bliver jo nok ikke billigere, og så er investeringen jo ret sikkert en forbedring på ejendommen. De 500.000 kr. bliver altså regnet med i andelsværdien - og der afskrives ikke på den investering, modsat hvis folk selv forbedrer noget (toilet m.m.).
Summasumarum. Foreningen har godt nok brugt en del penge, men de går jo tilbage i foreningen som aktiv. Da indlånsrenten er minimal er det jo ikke fordi man tjener ret meget ved at have pengene i kontanter. Så alle sparer vel på en såda nordning.

/Jacob
mvh
JN
JN
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 16/10/2003 18:17
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf CNRH » 18/01/2004 21:47

Jeg kan ikke se hvorledes at vandmålere kan være dårlige - jeg kan dog forstå at prisen kan virke meget høj, ved installering.

I den boligforening hvor jeg bor er der lejligheder hvor der er 4(2 voksne + 2 børn) personer med vaskemaskiner osv. mens andre som mig bor alene og vasker i byen.
Jeg ville føle det var ualmindeligt uretfærdigt hvis jeg skulle betale for andres vandforbrug, specielt da mit eget er ret begrænset.

Med vandmåler betaler man som man bruger, det er vel det mest retfærdige for alle.

Ville i ikke føle det mærkelit hvis man ej havde strømmåler i hver lejlighed ?
CNRH
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18/01/2004 19:11


Tilbage til Vand, varme og el

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron