Artikel: Søren Pind vil forgylde andelsboligejere

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Artikel: Søren Pind vil forgylde andelsboligejere

Indlægaf Peter » 20/08/2005 11:28

Artikel i Berlingske Tidende 20.8.2005:
"Søren Pind vil forgylde andelsboligejere"
http://www.berlingske.dk/grid/indland/a ... aid=615876
Login er vist nok nødvendig, men gratis.

Et par korte uddrag om forslaget:

"Andelshavere skal fremover kunne omdanne deres lejligheder til ejerboliger og opnå en langt større fortjeneste ved et salg."

"En gennemsnitlig andelsbolig i København på 75 kvm med en ejendomsvurdering på 543.000 kr. vil som ejerbolig få en værdi af 1,86 mio. kr., anslår Bygge- og Teknikforvaltningen i Københavns Kommune."

"Lektor i boligøkonomi ved Handelshøjskolen i København, Jens Lunde, bakker op om forslaget."
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Indlægaf 4ndelshaveren » 20/08/2005 14:14

Utrolig mange millionærer der pludselig klækkes. Der er kommet penge i skidtet.. :smile10:
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf LAA » 20/08/2005 14:39

Forslaget fra Søren Pind i Berlingske vil jeg nu også bakke op.

Hvis et sådan forslag kommer igennem, vil det forhindre de spændinger og skævvridninger i prisdannelserne mellem ejerboligmassen og andelsboligmassen. En oplagt mulighed for at udjævne den samlede boligmasse og reducere det økonomiske pres som hviler på prisdannelsen af ejerboliger.

En del andelshavere vil nok sælge deres andelsbolig og finde anden bolig uden for byen, evt. hus udenfor københavn. En anden del vil blot beholde deres andel og andre vil skifte til anden ejerbolig, som ligger mere bekvemt for nystiftede familier.

Lad mig høre andres holdninger til en Søren Pinds forslag.
LAA
Novice
Novice
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: 13/08/2005 22:27

Indlægaf 4ndelshaveren » 20/08/2005 15:52

Eftersom forslaget forgylder andelsboligejere, kan du næppe møde nogen som ikke bakker op. De misundelige bliver ejerbolighaverne som skal afdrage de næste 30 år. En andelshaver får automatisk foræret 20 års afdrag.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf gd1053 » 20/08/2005 16:24

Endelig er der en politiker som tør snakke om det her. Jeg ville tro at politikerne i de fleste partier ville kunne lide ideen om extra penge i kassen from " 20- 30 %" skat på fortjensten fra andelsboligejere og de nye ejendomsskatter from de nye ejerboliger. De penge kunne bruges til at bygge flere boliger. Alle vinder på det her, undtagen måske dem som har lige købt en ejerlejlighed, hvis priserne falder pga større udbud af ejerlejligheder.

Er der nogen som kan fortælle ABF at de ikke representerer alle andelsboligforeningers interesser? Vores forening vil gerne bilve til ejer hvis det var muligt.
gd1053
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19/07/2005 11:19

Indlægaf Klap » 21/08/2005 21:48

Er det ikke noget med at man betaler noget skat af en art, når man sælger sin ejerlejlighed, men ikke på en andelslejlighed?
Klap
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 10/08/2004 20:15

Indlægaf Peter » 21/08/2005 22:01

Nej. Hvis man har boet i en ejerlejlighed, er fortjenesten ved salg skattefri.

Det følger af den såkaldte "parcelhusregel" i ejendomsavancebeskatningslovens § 8, der trods navnet også gælder ejerlejligheder og sommerhuse (med visse undtagelser).

Hvis der i øvrigt skulle indføres en 20% afgift af værdistigningen ved omdannelse fra andel til ejerlejlighed, så er det måske - også af den grund - en god idé med en så høj vurdering som muligt før omdannelsen. Så bliver der mindre at beskatte.
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Indlægaf gd1053 » 23/08/2005 19:13

Er der nogen som tror at Søren Pinds forslag, eller noget lignende, kommer på noget tidspunkt at ske? For mig virker Søren Pinds forslag som sund fornuft, men alt andet peger på at regeringen (Venstre) vil ikke overveje en liberalisering af andelsboligloven lige nu, hverken markedspriser på andelsboliger, eller konvertering til ejerlejligheder. Til gengæld, små skridt, som etablering af taglejligheder i andelsboligforeninger, eller pant i andelslejligheder, er hvad regeringen kommer med for øjeblikket.
gd1053
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19/07/2005 11:19

Indlægaf 4ndelshaveren » 23/08/2005 19:56

Der kommer et boligudspil. Foreløbig er Konservative og Venstre positive for ideen. Men det er begrænset hvad der sker af omdannelser når 30 pct går til skattefar. Hvis det skal bruges som instrument til at få boligpriserne til at flade ud, findes ingen bedre. Idag i KBH, 25% er ejerboliger, 35 er andelsboliger, resten er lejeboliger. Udlejerne scorer kassen jf.

http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=382796/
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf PeterLib » 24/08/2005 22:28

Det er vitterlig på høje tid at der gøres noget ved de alt for store forskelle mellem andelsbolig- og ejerboligpriser. Jeg tror forslaget gavner langt de fleste i Danmark. Statens indtægter kan der fx bygges boliger for. Fordelene opvejer langt ulemperne ved forslaget.
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf 4ndelshaveren » 25/08/2005 12:14

Forskelsbehandlingen kommer til udtryk hvis der skal betales et provenu/skat ved omdannelsen. En andelsboligforening afdrager præcis på gælden med den samme markedsrente som en ejerbolig, så der skal ikke betales en skat på 30 pct. Der er ingen beskatning ved salg af ejerboliger. God ide, men ingen forskelsbehandling, tak!
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf christian K » 25/08/2005 15:30

Efter at have læst ovenstående igennem må jeg give 4ndelshaveren ret i at der nok ikke var nogle der ville være imod dette forslag, men vil dog prøve at komme med nogle argumenter imod det alligevel.
Er Pinds forslag ikke reelt en afskaffelse af andelsboligen, jeg mener hvad vil forskellen så være på en andelsbolig og en ejerlejlighed?
Hvis man kan få fat på en andelsbolig er denne boligform jo en billig måde at komme ind på ejendomsmarkedet i forhold til ejerlejligheden, og såvidt jeg er orienteret har det også været meningen med denne boligform. Prisen man så betaler for dette er at man ikke får helt samme del i de store fortjenester man kunne have fået hvis man havde købt en ejerlejlighed, men det er jo noget man skulle have gjort op med sig selv førend man købte en andelsbolig.
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf moccha » 25/08/2005 18:59

Hvis andelsboligformen forsvinder, eller hvis priserne kommer til at ligne priser for ejerlejligheder, så forsvinder en boligform, som er helt unik i mine øjne.
Jeg er imod at man "spartler ud" mellem de forskellige boformer, så de kommer til at ligne hinanden.
Man har jo netop fået en billig bolig (ihvert fald i den del af andelsboligmassen, som er en gammel forening) og kan naturligvis ikke forvente at tjene kassen på den.
At nogle på kort sigt får dollarstegn i øjnene, ved udsigt til en større skattefri gevinst, kommer ikke samfundet til gode.
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf PeterLib » 25/08/2005 19:41

Hvis det var en klar forudsætning for køb af andelsbolig, at man var mindrebemidlet, så kunne man måske forsvare eksistensen af andelsboliger. Men forudsætningen gælder ikke. Konsekvensen er, at selv om der er boliger nok i København, så har andelsbolighaverne ikke "råd" til at sælge deres bolig.

Hvis man i øvrigt nøjedes man at ophæve maksimalprisbestemmelsen, så ville andelsboligerne stadig være et alternativ til ejerboliger og formentlig lidt billigere, fordi ejerskabet er fælles.
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf 4ndelshaveren » 25/08/2005 19:54

Nu er der ingen tvang! Idealister med ophøjede andelstanker kan fortsat bibeholde andelsformen de næste 100 år. For andre som gerne vil være boligmobile er det en glimrende mulighed at forlade et aktiv til fordel for et nyt i en anden geografi og få lidt kapital med sig. Beskatningen på de 30 pct af gevinsten rammer forskelligt og der kan spekuleres i omgåelser.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf pm » 26/08/2005 08:06

Nu er det ikke for at være provokerende men jeg mener at påberåbelsen af andelstanken eller andelsideologien oftest anvendes i en sammenhæng hvor den enten ikke hører hjemme eller ingen historisk berettigelse har... lad mig i det følgende prøve at forklare :

Andelsboligformen opstod i slutningen af 1800 tallet, men fik for alvor fart i starte1900 tallet og gav mulighed for at arbejdere kunne gå sammen og starte en andelsforening og dermed i fælleskab finansiere opførelsen af en sådan – og at fællleskabet var koden til at rejse pengene til at finansiere opførelsen af foreningens ejendom.

Staten har senere i en årrække givet tilskud til opførelsen af andelsboliger – så vidt jeg husker 1.500 kr pr kvm. – ordningen blev afskaffet for nogle år siden.

Udtrykt i moderne sprogbrug var det nemmere at blive ”kreditgodkendt” i fællesskab frem for enkeltvis – dette ses stadig i dag hvor der ikke er samme skrappe krav til kreditgodkendelse når man køber en ”nybygget” andel frem for en tilsvarende ejerlejlighed, selvom de koster det samme i kontantpriser...

Andelsboligformen blev med tiden udvidet til at omfatte at ejere af udlejningsejendomme blev påbudt at tilbyde denne til lejerne ved et dokumenteret salg til en 3. part, således at lejerne kunne etablere en andelsboligforening der købte ejendommen.

Og her begyndte det at blive virkelig interessant at blive andelshaver, idet den meget omtalte omkostningsbestemte leje der blev indført i 1930érne har betydet at udlejningsejendomme har været en mindre god forretning for udlejerne - særligt op gennem 70érne, 80érne og starten af halvfemserne... lejerne har derfor kunnet købe ejendomme der, grundet manglende muligheder for at kunne tage markedsleje har været prissat meget lavt, set i forhold til hvad det ville koste at bygge og etablere en ny andelsforening – og jo længere tid en ejendom havde været udlejningsejendom des lavere var lejen og dermed den relative pris for ejendommen – og derfor stadig i dag den meget store forskel i priserne på ”nye” og ”gamle” andele !!!!

Jeg finder det lidt forplumrende i debatter – såvel politisk som fra ABF´s side at påberåbe sig at andelsboligen skal være en markant billigere boligform og at den billlige pris påberåbes andelsboligtanken, og at yderligere andelstanken kobles på de ”superhandler” lejere har gjort gennem 3 årtier ved at købe udlejningsejendomme underlagt den omkostningsbestemte husleje... andelsboligen er i sin rene form en mulighed for at finansiere lettere i fællesskab – og herudover løfte en række opgaver med den daglige drift af ejendommen - og netop den lettere kreditgodkendelse eksisterer stadig i dag.

De meget billige andele i den gamle boligmasse adskiller sig derfor ikke fra en af de nye andele – ved andet end vurderingsmetoden – de ”gamle” andele (med mindre de er byfornyet) vurderes som en tilsvarende udlejningsejendom – og rent faktisk er priserne for udlejningsejendomme steget meget særligt de seneste år, hvorfor der ikke er noget usædvanligt eller uideologisk i at også de gamle andele stiger.

Håber I kan bruge mit lille indspark til noget...

Bedste hilsner
PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf PeterLib » 26/08/2005 22:07

Fremragende historisk gennemgang! Man kunne måske tilføje, at maksimalprisbestemmelsen i §5 i andelsboligloven er noget man fandt på i slutningen af 70'erne.
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf 4ndelshaveren » 29/08/2005 14:11

Gad vide hvornår Søren Pind kommer med sit udspil.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf PeterLib » 29/08/2005 19:30

Ja, jeg er også spændt på at se Pinds forslag. Det jeg synes er mest bemærkelsesværdigt, det er de andre politikeres uvilje til at debatere det seriøst. Bendt Bendtsen fik Anders Fogh til at fastslå, at Venstre ikke har nogen ny andelsbolig politik. Det er simpelthen for ringe, at være så bange for vælgerne.
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf pm » 29/08/2005 23:36

- det er selvfølgelig spændende at se hvad "Pinden" kommer med - jeg opfatter hans udspil som en form for "prøveballon" - alle ved at han befinder sig på partiets højrefløj, men man kan ikke på forhånd afskrive reaktionen - der er efterhånden temmlig mange stemmer i andelsboliger, og jeg mener at der er nået et psykologisk punkt i foreningerne hvor man har taget tråden op med brugen af valuarvurderinger.

Jeg mener at man ikke behøver at vente på politikerne - blot se på hvordan det kan være at der er en "konsensus" - blandt valuarer - de kommer fra en branche (ejendomsmæglere ) hvor der mærkeligt nok har været den samme salærsats på boliger gennem de sidste 30 år og selvom der er blevet fri konkurrence så er procentsatserne satdig den samme (kunne ikke lade være med et lille ironisk sidespor ...:-) ) - det er måske der for ikke mærkeligt at det er muligt at alle vurdere andelsboligforeninger i det samme niveau -

for at gøre en lang svada kort :

HVORDAN KAN DET VÆRE AT VALUARVURDERINGER FOR EN ANDELSBOLIGJENDOM DER SKAL AFSPEJLE SALGSPRISEN PÅ EN TILSVARENDE UDLEJNINGSEJENDOM LIGGER PÅ CA HALVDELEN AF HVAD DE SÆTTER EN TILSVARENDE EJENDOM TIL SALG TIL?

se det er et rigtigt godt spørgsmål ....!

Udlejningsejendomme underlagt omkostningsbestemt leje sælges sjældent til under kr. 15.000 pr kvm (i københavn) - men prøv at se hvad valuarene vurderer jeres ejendomme til - yderst sjældent over kr. 9.000 så min opfordring er at få valuarene til at komme op på niveau med markedet.

Kom andelsboligforeningernes vurderinger blot op og afspejlede det de skal - det er der hverken noget odiøst, uideologisk endsige amoralsk i - jeg vil tillade mig at bruge ordet almindeligt.... så ville man løse op for immobiliteten på en meget stor del af det københavnske bolig marked - andelene ville stadig være et billigt alternativ til ejerboligerne, mange andelshavere ville have råd til en ejerbolig, og endnu flere ville få en økonomisk gulerod til at flytte fra en stor andel og ned i en mindre...

bedste hilsner PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf gd1053 » 30/08/2005 09:31

4ndelshaveren, du sagde tidligere at du tror at der kommer et boligudspil. Ved du hvornår?
gd1053
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19/07/2005 11:19

Indlægaf Peter » 30/08/2005 09:43

pm skrev:Udlejningsejendomme underlagt omkostningsbestemt leje sælges sjældent til under kr. 15.000 pr kvm (i københavn) - men prøv at se hvad valuarene vurderer jeres ejendomme til - yderst sjældent over kr. 9.000 så min opfordring er at få valuarene til at komme op på niveau med markedet.

Vi kan kun blive enige om, at vurderingerne bør stige til et realistisk niveau (hvis der altså i det hele taget bør foretages andre vurderinger end den pris, som en veloplyst køber og sælger frivilligt kan aftale sig frem til).

Men det er ikke nødvendigvis valuarernes skyld. Valuarerne kan sagtens være i lommen på en bestyrelse, der af politiske årsager ønsker en lavere vurdering (i strid med andelshavernes økonomiske interesser).

Det har vi tidligere vendt i http://www.andelsbolig-debat.dk/andelsb ... .php?t=894 hvor jeg skrev om en grotesk lav valuarvurdering på kun 4.000 pr. kvm. i en YDERST attraktiv større ejendom.

Som andelshaver kan man i praksis ikke gøre ret meget ved dette, og løsningen må derfor være,
- enten at maksimalprisbestemmelserne helt fjernes
- eller at maksimalprisbestemmelserne bevares, men at det bliver op til hver enkelt andelshaver at indhente valuarvurdering (uafhængigt af hvad naboer og bestyrelse måtte have af sindsforvirrede politiske ønsker).

Når købere og sælgere i øvrigt kan finde ud af at handle ejerboliger, møbler, rugbrød, tøj, biler og alt muligt andet uden maksimalpriser, så kan de nok også finde ud af det på andelsboligområdet. ;-)
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Indlægaf 4ndelshaveren » 30/08/2005 11:49

til gd...

Ifølge originalartiklen skulle der komme et udspil fra Pind til Bendt Bendsen. Der er ingen dato på, men forhåbentlig er det ikke valgfrikadeller.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Mortenbak » 15/09/2005 21:06

Jeg har med stor interresse læst indlæggende. Det lyder for godt til at være sandt.

Findes der ikke en forening der arbejder for formålet, så man kan melde sig ind og støtte.

Personligt er jeg glad for min andel, men det er jeg jo også nød til da jeg ikke har råd til at flytte.

Vi har lige fået en stigning på 100.000 svarende til 1/5 del af hvad en 2 værelses ejerlejlighed er steget siden februar 2005.

Med den udvikling er Søren Pinds forslag i mine øjne, den eneste mulighed for andelshaverne, med mindre man er villig til at at flytte til Lolland.
Mortenbak
Novice
Novice
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: 12/09/2004 15:45

Indlægaf PeterLib » 16/09/2005 20:01

I virkeligheden er der jo enorme fortjenester at hente - nok til at en eventuel forening kunne finansiering en oplysningskampagne. Forestil jer en forening der samler penge ind fra alle Danmarks andelshavere og indrykker store annoncer i dagbladene hvor vi taler for vores sag.

Og nej, såfremt staten får en afgift på fx 30-40 % så har jeg har ikke dårlig samvittig over fortjenesterne!
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Næste

Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster