Værdi 2006

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Værdi 2006

Indlægaf torbennn » 9/11/2005 23:31

I foråret 2005 steg min andel drastisk. Så vidt jeg har forstået det skyldes det dels nye regler for belåning samt stor stigning i ejendomsvurderingen 2004 (KBH). Jeg har to spørgsmål:
1. Jeg har læst mig til at der kun sker egentlig vurdering af ejendommen hvert andet år - betyder det så at ejendommen ikke stiger i værdi i 2005 og derfor at andelskronen ikke stiger på den kommende generalforsamling i foråret 2006 - eller stiger ejendomsvurderingen med den generelle prisstigning på ejerboliger i KBH området, selvom der ikke foretages en egentlig vurdering?
2. Hvis det sidste i spg 1 er tilfældet, hvordan finder jeg så ud af hvor meget ejendomsvurderingen er steget eller vil stige?
torbennn
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 9/11/2005 23:22

Indlægaf pm » 10/11/2005 10:13

Hej torben -

Den store stigning i andelene sidste år hænger ikke sammen med de nye belåningsregler. Stigningen skyldes at instansen bag de offentlige vurderinger opdagede at der var et stort efterslæb mellem deres vurderinger og de faktiske handelspriser, hvilke de offentlige vurderinger skal afspejle.

og så til det praktiske - helt rigtigt andelsboligforeninger bliver vurderet hvert andet år sammen med erhverv, herunder udlejningsejendomme. I de år der ikke vurderes foretager man en "regulering", hvilket er et skøn fra formyndighederens side på årets stigning eller fald - dvs man sætter en procentsats på eks 10% for større områder. Din andelsboligforening (bestyrelsen) får tilsendt den nye ejendomsværdi (incl regulering) i februar/marts måned næste år og du kan selv se den på nettet en gang i april måned - enten på www.skat.dk eller www.ois.dk - mit eget bud er en regulering på mellem 10 og 20 % op - hvilket i kroner og ører betyder en hel del på den enkelte andel.

bedste hilsner

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf schang » 17/11/2005 12:39

Hej PM

Vedrørende den nye offentlige vurdering for 2005. Så skriver du, at du forventer at den reguleres med ca.10-20 %. Jeg har i anden anledning talt med Stat, da jeg ikke er enig i den offentlige vurdering og ønsker at få foretaget en § 4 vurdering.

Medarbejderen i Skat kunne oplyse at i år er der ingen regulering. Næste regulering er først i 2006 (dvs. offentlig tilgængelig april 2007)

Vh Schang
schang
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 13/10/2004 18:00

Indlægaf pm » 17/11/2005 15:59

Hej Schang - tak for din oplysning - må indrømme at jeg er overrasket over at der ikke kommer en regulering, ud fra at man ved en årlig opskrivning undgår at andelskronen stiger /falder i ryk.

Bedste hilsner

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf PeterLib » 17/11/2005 21:16

Jeg er også på vej til at gå i dialog med SKAT. På SKAT's hjemmeside kan man under vurderingsstatistik se, at boligudlejningsejendomme >9 lejligheder bliver handlet 70 % over vurderingspriserne. Det er, så vidt jeg kan se, i strid med §6 i Vurderingsloven om alle ejendomme skal vurderes til kontantprisen i handel og vandel. Jeg vil mene, at SKAT er lovgivningsmæssigt forpligtet til at hæve boligudlejningsejendommes vurdering til mindst 15.000 kr/m2 i København. ----> Massive stigninger i andelspriserne.
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf schang » 18/11/2005 13:30

Hej

Jeg har talt med Skat vedrørende vurdering af vores andelsforening. Og jeg har måtte konstatere, at det virker temmeligt rodet og tilfældigt det som det offentlige baserer deres udregninger på.

Spørger man indtil hvilke forudsætninger der ligger til grund for vurderingerne er der tavshed. De ved det ikke. Eksémpelvis er vores naboejendom fuldstændig identiske med vores egen andelsforening men deres ejendomsvurdering er 30% højere. Skat kan ikke forklare denne forskel andet end, at ejendommen ved siden af, er leje og de i tidernes morgen har afgivet en anslået husleje til kommune. Andelsforeninger har ikke haft tradition eller nødvendighed for at gøre dette, derfor skrev kommunen et bud på dette i vores vurdering. Og dette har hængt ved de sidste 20 år var vurderingen fra Skat.

Jeg skal nok give en tilbagemelding når vi har modtaget § 4 vurderingen fra SKAT.

Vh Schang
schang
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 13/10/2004 18:00


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron