Påvirkning af andelskrone ved kabling

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Påvirkning af andelskrone ved kabling

Indlægaf Basunisten » 21/11/2005 03:24

Hejsa

Vi skal have indført Internet m.m. hvor ejendommen bliver kablet med fiber. Har nogle erfaring med hvor meget det vil øge ejendommens værdi set med en offentlig vurderingsmands øjne?

Emnet er ret væsentligt set i forhold til om kablingen skal ske med samme pris pr lejlighed eller om prisen skal sættes efter kvm.

Hurtige svar modtages gerne, da vi har generalforsamling om 1½ uge om emnet...
Basunisten
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16/11/2005 12:00
Geografisk sted: København

Indlægaf LHK » 22/11/2005 11:59

Det er svært at sige. Enkelte valuar mener at omkostningerne regnes som forbedringer med 100 %, andre mener et sted imellem 70-80 %.

Jeg forstår ikke, hvordan I kan overveje at pålægge udgifterne efter lejlighedernes kvadratmeter. I betaler vel det samme for tilslutningen pr. lejlighed uanset størrelsen.

Ejendommen bliver jo ikke mere værd end den udgift I har haft til tilslutningen/installationen.
LHK
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 17/07/2004 22:05

Indlægaf Basunisten » 22/11/2005 17:10

Argumentet for fordeling af prisen i forhold til kvm af prisen er let at se hvis kablingen øger ejendommens værdi. Det vil jo dermed øge den værdi som andelskronen fastsættes udfra, og dermed vil det give den enkelte beboer merværdi efter kvm.

Her er nu kan argumentet godt synes mærkeligt, men hvis kablingen øger ejendommens værdi er det ret oplagt mener jeg.

Spørgsmålet er også direkte i den forbindelse: Hvor meget mener i ejendommens værdi øges? For øges den ikke mener jeg ikke vi kan forsvare vores omkostningsfordelingspolitik.
Basunisten
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16/11/2005 12:00
Geografisk sted: København

Indlægaf LHK » 22/11/2005 18:31

Jeg kunne sagtens se logikken, såfremt ejendommens værdi blev øget udover de egentlige omkostninger, men det er jo ikke tilfældet.

Lad os sige at I bruger 350.000 kr. på kabling m.v., som enten finansieres eller tages fra reserver. På balancen nedskrives beløbet. Hvis en valuar vurderer at det fulde beløb (100 %) kan regnes som en forbedring, vil balancen blive opskrevet med 350.000 kr. Der er ingen "merværdi". De to poster udligner hinanden.
LHK
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 17/07/2004 22:05

Indlægaf Basunisten » 22/11/2005 19:25

Ah, nu forstår jeg din sidste linie :-)

Nej, der har du en god pointe (den burde jeg havde set noget før selv...). Så er det selvfølgelig kun over sigt at det kan gå i plus, når lånet er betalt ned (eller delvist) og hvis værdiforøgelsen beholdes.

Da vi arbejder ud fra devicen om at kablingen ikke har værdi om ti år taler det selvfølgelig for en ligefordeling blandt beboerne.

Det skal sige at der er stor forskel på ejendommenes størrelse, hvorfor det er forholdsvis vigtigt at den korrekte beslutning tages. Men tak for svaret, nu burde jeg være fuldt rustet, nu er det blot at overveje hvad der synes korrekt på kort og længere sigt.
Basunisten
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16/11/2005 12:00
Geografisk sted: København

Indlægaf ktb » 22/11/2005 20:46

Jeg går udfra at det er den enkelte lejlighed som betaler for kablingen og ikke foreningen. Hvis I valgte at foreningen stod for kablingen så ville svaret give sige selv: Det lån I evt. skal optage for at dække udgiften bliver jo betalt over huslejen, og den er jo proportional med den enkelte andels størrelse.

Det synes jeg må være det nemmeste, medmindre det kun er de andele som i første omgang får internet, der skal betale?
ktb
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 18/04/2005 14:13


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster

cron