Aktivering af kurstab

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Aktivering af kurstab

Indlægaf KFC » 16/03/2006 23:30

Hej

Jeg har set lidt på reglerne for andelsboliger. Der har været en debat på dette site omkring evt. aktivering af kurstab i forbindelse med omlægning. Som jeg ser det står der hverken i ABL - § 5 eller i cirkulæret fra 1986 angående værdiansættelse nærmere om hvordan man kan fastsætte anskaffelsessummen. Det må derfor være sådan at man kan anvende regnskabsmæssige principper = Amortiseret kostpris, hvilket vel også vil være det meste reelle!

Er der nogen som er enige eller uenige?? Evt. har kendskab til foreninger hvor amortiseret kostpris anvendes??

På forhånd tak!
KFC
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16/03/2006 23:25

Indlægaf Akkarin » 7/11/2006 15:57

For at bringe liv i emnet igen - er der fortsat ingen, der har en kvalificeret mening? Det har jo STOR betydning om man kan aktivere kurstab eller ej. Håber på at få gode links eller svar.
Akkarin
Novice
Novice
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 4/05/2006 10:16

Indlægaf aratan » 7/11/2006 16:26

Jeg ville gerne svare, men det ligger en del ud over mit kompetence-niveau, så vil ikke bilde dig noget ind. Kan du forklare det lidt mere på fodgængerniveau for os der gerne vil lære noget?

Mvh,

Carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 7/11/2006 18:00

Erhvervs- og Byggestyrelsen har i brev af 8/11 2005 udtalt, at ved omprioritering af realkreditlån må et eventuelt kurstab ikke aktiveres. Man kan heller ikke afskrive kurstabet lineært over restløbetiden.

Når anskaffelsessummen for ejendommen benyttes i formueberegningen kan man medregne foreningens omkostninger ved erhvervelsen. Kurstab kan formentlig ikke medregnes til købesummen, jvf. professor Mette Neville.

Ved anvendelse af den offentlige ejendomsværdi eller valuarvurdering skal prioritetsgælden optages til kursværdien i beregningen og kurstabet udlignes derved i et vist omfang.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Akkarin » 8/11/2006 10:56

Admin. Jens Arentoft skrev:Erhvervs- og Byggestyrelsen har i brev af 8/11 2005 udtalt, at ved omprioritering af realkreditlån må et eventuelt kurstab ikke aktiveres. Man kan heller ikke afskrive kurstabet lineært over restløbetiden.


Tak - jeg har forsøgt at finde omtalte brev fra Erhvervs- og Byggestyrelsen - har du mon et link?
Akkarin
Novice
Novice
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 4/05/2006 10:16


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron