Ordlyd på andelsbevis

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Ordlyd på andelsbevis

Indlægaf zyrlex » 25/03/2006 12:42

I forbindelse med overgang til valuarvurdering, vil vi gerne ændre vores andelsbeviser så værdin af disse refererer til den vedtagne værdi på seneste regnskab.

jeg har prøvet med denne formulering (skriv endelig hvis der er nogen der mener at der er en skjult fælde eller lign. i denne):

Andelsbevis
--------------------

Værdien af denne andel (x.xx), er til enhver tid fastsat til den i seneste godkendte regnskab for foreningen, angivne værdi.
Værdi påtrykt forsiden af dette bevis er således ikke længere gældende.

--------------------
zyrlex
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11/02/2006 12:03

Indlægaf Korkia » 25/03/2006 14:04

Jeg tror du gør opgaven mere besværlig for jer selv en højst nødvendig. Det lyder som om vi har den samme slags andelsbeviser, den slags hvor den oprindelig pris for andelen står trykt. Mit forslag til dig er, at i stedet for at ændre ordlyden på andelsbeviset, så indfør begrebet andelskrone. Andelskronen fungere som et simpelt gange stykke, hvor du bare gange den oprindelige andelsværdi med andelskronen.

Eksempel:

Jeres forening har to slags andele, en der kostede 5.000 da foreningen blev oprettet og en der kostede 10.000. For at foreningen kan holde trit med prisudviklingen indføres der andelskrone, i stedet for at justere andelsbevisene ved hver prisstigning. I sætter jeres andelskrone til 40 ved general for samlingen i år og prisen vil så være 200.000 for de små andele (5000 x 40) og 400.000 for de store (10.000 x 40). Hver gang andelsværdien så skal stige, så hæver i bare andelskronen.



Håber du kan bruge forslaget til noget, selve værdi beregningen kan så bare indsættes i jeres vedtægter.
Korkia
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14/03/2005 00:55

Indlægaf zyrlex » 25/03/2006 16:09

Tak for det hurtige svar.

Jeg tror at det vil være fint at gøre det som du har skrevet.
zyrlex
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11/02/2006 12:03


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron