Min nye andelsbolig

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Min nye andelsbolig

Indlægaf jacobhamselv » 19/05/2006 22:53

Hej

Jeg har været så heldig at erhverve mig en andelsbolig. det er jo dejligt, da jeg købte den var andelskronen på 2400 pr. kvm. og lejligheden er 52 kvm. det var med den offentlige vurdering.

det var så blevet besluttet at overgå til valuarvurdering. og den vurdering der blev fremlagt blev vedtaget.

foreningen ligger i hvidovre (2650). der er 3879 kvm boligareal og 1281 kvm kælder, der er 69 boliger. den offentlige vurderin ligger på 21400000.
vi havde så en valuar på som vurderet den til 33000000. (edc valuar)
hvad synes i om den vurdering?
når videre. det ska her nævnes, at bestyrelsen gennem de sidste par år har kæmpet i mod en valuar.
i beregningen af andelsværdien er så det spændende. bestyrelsen har valgt at sætte 20% af vurderingen af til regulering af maksimumsværdi, altså 6,6 millioner. det vil sige at de inddrager over halvdelen af den stigning der er sket fra den offentlige til den private valuar. så prisen ender på 5.366,31 pr. kvm. i stedet for cirka 7000 pr. kvm. hvis man havde brugt vurderingen fuldt ud.

hvordan forholder det sig ude i virkeligheden? er det virkelig rigtigt at man afsætter så mange procent til regulering? bestyrelsen sagde at det var noget de havde undersøgt ude i marken, men som sagt var de før i tiden virkelig fjendske overfor ideen om valuar.

Hilsen

Jacob Hasemann
jacobhamselv
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19/05/2006 22:18
Geografisk sted: Hvidovre

Indlægaf Klaverboxer » 20/05/2006 03:41

Hej.
Jeg tror at du har været heldig at komme ind på markedet, specielt i en forening der først nu er gået over til valuarvurdering. Når det er sagt mener jeg at en hensættelse, som det vel egentligt er, på 33% er vel i overkanten af det normale. Med mindre der skal laves store renoveringer der er budgetteret er det for meget. Det er dog min mening og ikke den endegyldige sandhed. Hos os har vi en hensættelse på kr.2mio ud af en formue på kr.11mio som jeg mener er helt hen i vejret. Men det er nu engang betingelserne for at bo i en andelsboligforening; man kan ikke forvente at medlemmerne fatter en bjælde...
Mvh Klaverboxer
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf jacobhamselv » 20/05/2006 07:09

Altså det er jo det der er meget sjovt. for i det oprindelige regnskabsforslag, uden valuar, der var reguleringen kun på 2 millioner, jeg kan ikke forstår hvad der gør at det lige pludselig ska hæves til mere end det 3 dobbelte.
bestyrelsen sagde at det var for at man var sikker på at lejlighederne kunne sælges. men hvem vil ikke give 350000 for en lejlighed på 52 kvm der koster 1900 om måneden

Hilsen

Jacob Hasemann
jacobhamselv
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19/05/2006 22:18
Geografisk sted: Hvidovre

Indlægaf 4ndelshaveren » 20/05/2006 20:16

For at rydde op i en misforståelse:

1. Jeres bestyrelse har angiveligt lavet reguleringen for at have en stødpude til dårligere tider, så nye købere af andele ikke skal sælge med tab. Boligmarkedet har toppet.

2. Reguleringen kan ikke bruges til hensættelser til vedligeholdelse og renovering. Valuarvurderingen er rene papirspenge eller fiktive penge om man vil. Til ovennævnte opgaver skal der lånes flere penge i banken.

3. Punkt 2 fører til at handlingen under punkt 1 er forsvarligt, da mere gæld nedbringer egenkapitalen og formue. Derfor er stødpuden på 20 pct en god ide.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster

cron