Valg af privat valuar i Kbh, og hvorledes findes den bedste

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Valg af privat valuar i Kbh, og hvorledes findes den bedste

Indlægaf jj » 22/05/2006 18:41

Jeg bor i en andelsforening på Nørrebro tæt på Nørrebrogade og nogle få hundrede meter fra søerne. Vi er ca. 51 andele på i alt 3871 M2 og har derudover 3 erhverslejemål på i alt 946 M2 samt et enkelt lejemål på 52 M2.

Ligesom flere andre foreninger fik vores forening et pænt løft op ved sidste offentlige vurdering (nu vurderet til 35 mil), men på sidste generalforsamling i efteråret 2005 var der flertal for at undersøge mulighederne for valuar vurdering af foreningen.

Jeg har sat mig rimelig grundig ind i regler mm for privat vurdering af foreningen, men hvor findes den bedste valuar ?. Årsagen til at blive privat vurderet er jo at en del i foreningen ønsker flere "murstenspenge" og derfor gerne vil have en valuar der presser vurderingen godt opad. :smile6:

Zuma har i tidligere artikler anbefalet:
http://home20.inet.tele.dk/kjoelhede/kontakt.htm

men er der ikke andre anbefalinger ??, eller er der nogen der ved hvordan man kan "pejle" sig frem til den bedste valuar?.

Ellers en rigtig god side :smile5:
jj
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 22/05/2006 17:59
Geografisk sted: NØRREBRO KØBENHAVN

Indlægaf 4ndelshaveren » 22/05/2006 19:21

Det afhænger af, hvad du mener med den bedste valuar.

1. Den aggressive valuar - der sætter urealistisk pris, så nye købere taber sit indskud. Boligmarkedet er vendt i nedafgående retning.

2. Den fornuftige valuar - der sætter en høj, men forsvarlig pris, så ingen kommer i klemme.

3. Den ultraforsigtige valuar - der sætter en pris lige over offentlig vurdering.

Jeg ved Eddie C er ret aggressiv, men ellers prøv andelsportal.dk. Der står valuarer i kø for at få opgaven.
Værdien afhænger i sidste ende af ejendommens stand, forbedringer, og at det ikke ligger på en skodbeliggenhed.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf jj » 22/05/2006 21:48

Det jeg mente med den bedste var at undgå den ultra forsigtige valuar. Jeg syntes ikke der er meget ide i at få vurderet enjendommen kun en anelse højere end den offentlige vurdering.

Vi er en rimelig engageret bestyrelse, og har tænkt os at indlægge en buffer på ca. 5 % til øjeblikkelige uforudsete istandsættelse der kræver lån (selvom vi ikke har sådan nogle i tankerne) eller et fald i vurderingen. Jeg er dog godt klar over at 5 % ikke kan "opsluge" et stort fald i markedspris.

Jeg kigger på Eddie C.

Tak for hjælpen.
jj
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 22/05/2006 17:59
Geografisk sted: NØRREBRO KØBENHAVN

Indlægaf LAA » 23/05/2006 01:33

En mulighed er også Jacob Lund Hansen, der er valuar hos Nybolig Erhverv København.

se artikel hos Andelsbolig.dk
http://www.andelsbolig.dk/templates/sho ... rdien.html

Laa
LAA
Novice
Novice
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: 13/08/2005 22:27


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster