Stigningstendenser for andelsværdi efter stiftelse?

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Stigningstendenser for andelsværdi efter stiftelse?

Indlægaf Banjo » 30/07/2006 21:53

Jeg har fået tilbudt at flytte ind i en kammerats leje-lejlighed, som han selv flytter fra på et senere tidspunkt (det er sikkert og vist). Lejligheden forventes at blive til andel (det har været under opsejling længe og nu forventes en stiftende generalforsamling i december, omend det ikke er helt på plads endnu). Min kammerat vil gerne sælge videre til mig, når en valuarvurdering har sat en 'fornuftig' andelsværdi. Om det så bliver ved den stiftende generalforsamling eller ved næstkommende generalforsamling må tiden vise. Jeg skal afgøre min interesse nu og er usikker på 1) om han overhovedet vil kunne sælge til mig, og 2) om jeg overhovedet får råd til at købe. Det jeg vil spørge til råds om her, er pkt. 2. Måske er det helt umuligt at give kvalificerede bud på her - måske ikke...
Der er tale om en ca. 90 kvm på Vesterbro i byfornyet ejendom. Huslejen ligger lige nu på knap 6000,-. Det forlyder at en kommende andelsboligafgift vil ligge 1000-1500 højere end den nuværende leje for denne lejlighed - dvs. 7000-7500. Mere ved jeg desværre ikke.
Min kammerat eller jeg selv har samtidig ingen fornemmelse af niveauet for en andelsværdi. Eller for mulige værdistigninger på sigt. Er der nogen der tør byde på dét? Det jeg bekymrer mig for er, at andelsværdien bliver for høj til, at jeg kan betale de månedlige udgifter inkl. renteafdrag på andelsboliglån. Et lån på 500.000,- med en rente på 5,25 (ca. 2700,- om måneden) er lige nu min smertegrænse ved en boligafgift på 7500,-.
Det vigtigste for mig er en bolig jeg har råd til at bo i. Men potentiallet for værdistigninger på sigt indgår selvfølgelig også i mine overvejelser - er det evt. en dårlig/god forretning?. Kan man gå ud fra, at andelsværdien ikke bliver så høj i starten for en helt ny andelsboligforening? Og at der derfor er potentiale for stigninger på sigt efterhånden som foreningens lån afbetales? Kan man sige noget generelt om dette?

Lige nu bor jeg til fremleje i en 50 kvm andelsbolig, jeg måske (!) vil kunne overtage. Den er de sidste to generalforsamlinger steget ca. 100.000 pr. gang. Boligafgiften er her kun 1500,-. Så her er råd til god rødvin. Andelsværdien er pt ca. 300.000. Alt andet lige forekommer den mig at være en bedre 'forretning' for mig. Men til gengæld en mindre bolig, jeg ikke vil være tilfreds med på sigt. 93 kvm-lejligheder i Kbh. vokser trods alt ikke på træerne og en ejerlejlighed på samme størrelse er helt uden for min rækkevidde.
Senest rettet af Banjo 31/07/2006 22:43, rettet i alt 2 gange.
Banjo
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30/07/2006 21:03

Indlægaf 4ndelshaveren » 30/07/2006 22:24

Hej Banjo

Som du er inde på er det meget usikkert at spå om. Prisen afhænger af hvordan omdannelsen kommer til at foregå. Man kunne forestille sig at ejerne, som hidtil har udlejet sælger ejendommen til en pris nær markedspris og så ved du er hvad klokken er slået. Dernæst afhænger boligudgiften af finanseringsformen, som den nystiftede forening vælger. Men generelt gælder,

1. lavt indskud giver høj boligudgift
2. højt indskud giver lav boligudgift

Det er et valg mellem pest og kolera, men det hele afhænger som sagt af den pris foreningen skal betale for at overtage ejendommen.

Om din ven kan sælge til dig afhænge af vedtægterne. For at det kan lade sig gøre skal der være et frit salg. Det er ikke normalt med frit salg i standardvedtægterne.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Banjo » 31/07/2006 19:38

Boligafgiften bliver angiveligt de 7-7500,-. Det betragter jeg som højt for en andel. Det er muligt at indskuddet ved stiftelsen så bliver 'lavt' - hvad det så end kan betyde i kr. og ører. Jeg forestiller mig at min kammerat vil vente med at sælge til næste generalforsamling efter den stiftende i forventning om, at andelsværdien vil blive efterjusteret af en valuarvurdeing til den tid. Derfor forestiller jeg mig også at prisen vil blive 'høj'. Men spørgsmålet er om man kan forvente en fortsat stigning, der trods alt er investeringen værd. Jeg ved godt at de store prisstigninger på boligmarkedet i store træk er forbi - og i dette tilfælde ligger den store gevinst hos min kammerat. Spørgsmålet for mig er derfor 'blot' om det stadig er en fornuftig investering for mig. Jeg forestillede mig, at der måske kunne siges noget generelt om tendenser for stigninger for nystiftede andelsboligforeninger, efterhånden som andelshaverne (eller fremlejerne...) betaler af på andelsboligforeningens lån. Men det kan der måske ikke?

(spørgsmålet om frit salg/overtagelsesmuligheder har jeg oprettet i en anden tråd)
Banjo
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30/07/2006 21:03


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster

cron