Wismann som valuar

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Indlægaf AB KBH 2100 » 25/01/2007 09:56

Jeg forstår udemærket din frustration Klaverboxer og det er også derfor jeg prøver at gøre folk begribeligt, at de ligger under for fordelingspolitisk manipulation.

Maksimalprisen sikrer jo allerede, at der eksisterer en asymetrisk risiko for andelshaverne, nemlig at de risikerer et ubegrænset tab ved salg samtidig med at der er lagt en begrænsning på deres gevinst.

Folk som Kontrapus hykler derfor når de siger, at de ikke har noget imod at folk tjener penge på deres andel. Hvorfor ellers stramme skruen yderligere med denne nidkærhed på andres vegne.

Her er det så, at vi ikke skal være naive. Selvfølgelig har de et motiv for denne nidkærhed, men den tåler ikke dagens lys og derfor vil de aldrig indrømme det. Beviset på at det forholder sig sådan, er at det jo er helt frivilligt i forvejen for andelshavere, hvis de vil sælge deres andel under maksimalprisen. Men læg mærke til at dette kunne disse mennesker aldrig finde på! :smile3:
AB KBH 2100
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 19/01/2006 16:37
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf kontapus » 25/01/2007 14:41

Heldigvis er det generalforsamlingen der træffer beslutning om hvilket vurderingsprincip der anvendes, så man må vel antage at bestyrelsen varetager flertallets vilje (undtaget naturligvis de utallige tilfælde hvor bestyrelsen består af en flok stjernepsykopater, der holder de stakkels andelshavere i et jerngreb)... :smile2:
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf AB KBH 2100 » 25/01/2007 16:36

Og heldigvis kan bestyrelsen afsættes på en generalforsamling, hvis de hævder at dannelse af skjulte reserver er til alle andelshaveres bedste. :smile10:
AB KBH 2100
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 19/01/2006 16:37
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf kontapus » 25/01/2007 16:52

Du glemte at indføje "unødvendige" skjulte (hallo - det står i regnskabet) reserver...
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf Klaverboxer » 25/01/2007 22:19

Jeg håber at andre foreninger har bedre bestyrelser end min som flest. Men min beskedne erfaring fortæller mig at bestyrelser har for vane at fremstille egne synspunkter og holdninger som det der er bedst for foreningen. Og som oftest er regnskabet trykt og udsendt inden generalforsamlingen. Da de fleste ikke kan læse et regnskab for slet ikke at tale om at de generelt ikke forstår sig på økonomi udover dividenden i deres lokalbrugs giver bestyrelser frit spil til at pleje egne interesser, så som at holde andelsværdierne nede indtil deres egen nabo flytter så de kan købe en billig andel at lægge sammen med. Lur mig om ikke samme personer gladeligt stemmer for en reduktion i hensættelserne når de har fået hvad de mener de r berettiget til på bekostning af fraflytterne. Ideologi er bedst når andre betaler...
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf zuma » 26/01/2007 10:14

Nu er det desværre sådan, at man i foreninger er nødsaget til at følge flertallets beslutninger, selvom man så lang fra er enig. Min erfaring er dog, at man gør størst gavn også for sig selv ved at melde sig under fanerne i bestyrelsen, således at man kan påvirke bestyrelsen indefra.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Klaverboxer » 26/01/2007 17:23

Jeg har som sådan ikke noget imod at flertallet bestemmer hvornår der er arbejdsweekend og hvilken farve trapper og facade har. Men når det har indvirkning på mit økonomiske råderum kunne man godt ønske sig at beslutningerne blev taget af personer hvis største glæde i livet ikke var lørdagskylling og a-Ha på DR1. Endvidere er jeg helt indforstået med at der skal drives forsvarlig økonomi i foreningen, men når det går over gevin bliver man(læs jeg) frustreret over at tilfældige personer, der lige stod forrest i køen eller kender en fra bestyrelsen får en lejlighed og derefter skal være med til at bestemme over en formue jeg ejer en stor del af og gennem mit lange medlemsskab af foreningen har været med til at bygge op ved nedbringelse af gælden...Og til dem der mener at der skal være boliger til personer med ringe indkomst har jeg bare 2 ord LEJE BOLIG(eller eet ord)
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf kontapus » 27/01/2007 02:52

Man får indtryk af, at bestyrelser ofte er både intelligente og udspekulerede, og andelshavere som hovedregel er naive, dumme og magtesløse. Jeg tror næppe det er hele sandheden. Der er givetvis mange måder at indgå i en bestyrelse, og det er tåbeligt at udråbe samtlige andelsboligforeningers bestyrelser som både indsnævrede og magtfuldkomne.
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø

Foregående

Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster

cron