Kan værdien falde?

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Kan værdien falde?

Indlægaf Dorthe » 4/02/2004 17:17

Jeg har muligheden for at lægge to lejligheder sammen, men jeg er lidt bekymret over værdien i fremtiden.

Andelsforeningen blev stiftet i december. Ejendommen er gammel og trænger virkelig til en kærlig hånd. Min andel har ikke kostet meget, men nu har bestyrelse fået foretaget en valuar-vurdering, og de har presset andelskronen så meget de kunne, således at de enkelte andele er steget temmelig meget, hvilket igen vil sige, at andelene nok ikke stiger i de næste tre - fire år. Vi får nyt tag og nye vinduer til sommer, de er selvfølgelig taget med i vurderingen.

Der er nu tale om evt. at lægge stort set alle lånene i ejendommen om til afdragsfri lån, således at huslejen også kan falde lidt. Jeg har som sagt muligheden for at lægge to lejligheder sammen nu, men er bange for at investere endnu flere penge (både da værdien af andelene ikke kommer til at stige meget mere, da andelskronen allerede er presset i top), men også da jeg ikke ved om værdien på lejlighederne måske forringes, da lånene nok bliver lagt om til afdragsfri lån.

Jeg håber, at du kan følge mig. Jeg er bare bange for at værdien på lejlighederne måske forringes, og at jeg kan miste penge ved at købe endnu en lejlighed (og denne betaler jeg jo fuld pris for). Jeg vil i bund og grund høre, om der er nogle ting, jeg måske skal undersøge lidt nærmere, inden jeg kaster mig ud i sammenlægningen?

Hilsen DAO
Dorthe
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 2/02/2004 15:34

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 4/02/2004 21:47

Vi får nyt tag og nye vinduer til sommer, de er selvfølgelig taget med i vurderingen

Hvad mener du med at "de er taget med i vurderingen" ?

Når man skifter til valuarvurderingen mener jeg det er vigtigt at hensætte den del af formuestigningen som svarer til kommende formuetab ved renovering af ejendommen.
Hvis du køber på grundlag af en valuarvurdering hvor der i regnskabet ikke er hensat til bygningsrenovering, så vil andelene falde væsentligt i værdi ved byggearbejderne.

Afdragsfri lån vil medføre at andelsværdierne ikke kan stige som følge af afdrag på lån, men det vil ikke medføre tab.

Du bør derfor undersøge om der ved beregning af andelsværdierne er hensat et beløb som kan dække det formuetab som renoveringerne medfører.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster

cron