Kommende vurdering (støttet andelsboligforening)

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Kommende vurdering (støttet andelsboligforening)

Indlægaf bayswater » 23/08/2007 11:28

Til oktober udarbejder SKAT sine nye vurderinger for støttede andelsboligforeninger. Har I nogle bud på, hvad man kan forvente her? Det er vel tvivlsomt, at stigningen er så markant, som hvad vi lige har set på ikke-støttede (måske den efterfølgende kritik også spiller ind), eller hvad tror I?
bayswater
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 106
Tilmeldt: 17/03/2006 13:48

Indlægaf skjoth » 24/08/2007 03:13

Man kan nok forvente en stigning.

Støttede andelsboliger har dog indtil nu benyttet en hel anden vurderingsmetode end ustøttede. Som jeg har forstået det, så er vurderingsmetoden for støttede andelsboliger koblet op på byggepriserne.

Ifølge en mail fra told og skat som jeg modtog i foråret, er der ingen aktuelle planer om at ændre vurderingsmetode for støttede andelsboliger.
skjoth
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 1/02/2007 22:27

Indlægaf Xerox » 27/09/2007 04:19

Gælder der for støttet byggeri andre regler, der skal følges, med hensyn til fastsættelse afa ndelsværdien? Eller er der stadig de tre gængse valgmuligheder (anskaffelsesværdi, ejendomsvurdering,valuarvurdering?). Jeg er opmærrksom på, at mange støttede foreninger stadig bruger anskaffelsesværdien, selv om den er måske 20 år gammel, men er de forpligtet til det? Eller kan de f. eks. gå over til ejendomsvurderingen, hvis medlemmerne beslutter det på generalforsamlingen?
Xerox
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 1/06/2006 14:31

Indlægaf Peter » 28/09/2007 21:23

Xerox skrev:Gælder der for støttet byggeri andre regler, der skal følges, med hensyn til fastsættelse afa ndelsværdien? Eller er der stadig de tre gængse valgmuligheder (anskaffelsesværdi, ejendomsvurdering,valuarvurdering?). Jeg er opmærrksom på, at mange støttede foreninger stadig bruger anskaffelsesværdien, selv om den er måske 20 år gammel, men er de forpligtet til det? Eller kan de f. eks. gå over til ejendomsvurderingen, hvis medlemmerne beslutter det på generalforsamlingen?

Hvis foreningen (støttet eller ustøttet) skifter fra anskaffelsessum til offentlig vurdering eller valuar, skal opgørelsen af foreningens gæld også skifte princip (til kursværdi).

Jeg har set én støttet forening med indekslån, hvor kursreguleringenen er så voldsom, at anskaffelsessum giver en højere maksimalpris end den offentlige vurdering.

Men det problem kan måske blive løst med de kommende offentlige vurderinger - eller ved hjælp fra en god valuar?
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Indlægaf Xerox » 28/09/2007 23:08

Tak for svaret, Peter. Hvordan tror du, det vil fungere i dem andelsboligforening, jeg er medlem af? Det er en 21 år gammel forening med 10 andelsboliger. Anskaffelsessummen (byggeomkostningene i 1986 var ca. 3-4 mio kr., og der er i dag en restgæld på 1,1 mio kr. i Realkredit Danmark indekslån. Den off. vurdering er knap 10 mio kr., men vi benytter anskaffelsessummen, derfor er andelsværdien kun omkring 400.000 kr. pr. andel. Vores indekslån udløber om ca. 3 år, mon vi kan optage nyt lån nu og indfri det gamle, samtidig med at vi ændrer vurderingsprincip og går over til den off. vurdering? Håber ikke, det er fpr besværligt for dig at svare, og endnu engang tak fordi du svarede i dag på mit forrige indlæg.
Xerox
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 1/06/2006 14:31

Indlægaf Peter » 29/09/2007 12:46

Nu skal jeg bestemt IKKE gøre mig alt for klog på indekslån og støttede foreninger, som jeg desværre kun ved meget LIDT om. Så det er med et stort forbehold for min uvidenhed, at jeg svarer:

Hvis det skal forstås sådan, at foreningens lån er betalt helt ud om 3 år, så kunne man måske tro, at reguleringen til kursværdi var ret lille?

Med hensyn til at indfri lån, ved jeg ikke om det er en god ide eller ej. Der er måske nogle særlige regler om førtidig indfrielse, som jeg ikke kender. Men hvorfor ikke bare lade lånet løbe ud? 3 år er da ikke lang tid?

Måske skulle I undersøge, om ikke det allerede nu kunne betale sig at skifte princip, UDEN at ændre lån.

De nødvendige oplysninger bør findes i jeres regnskab/årsrapport. Udregn følgende

Offentlig vurdering - Anskaffelsessum + Nominel restgæld - Kursværdi af gæld = ?

EKSEMPEL: 6.000.000 - 4.000.000 + 1.100.000 - 1.500.000 = 1.600.000 (god ide at skifte princip)

ELLER: 4.500.000 - 4.000.000 + 1.100.000 - 2.000.000 = -400.000 (negativt, dvs. dårlig ide at skifte princip)

ADVARSEL: Tallene i eksemplet er grebet ud af den blå luft. Indsæt selv de korrekt beløb. Kursværdien af gælden vil fremgå af en note i regnskabet.

Det fremkomne tal er det, som den samlede andelsværdi (for hele foreningen) kan øges med. HVIS det giver et tal OVER 0, er det måske værd at overveje nærmere. Hvis tallet er UNDER 0, vil andelsværdien falde ved et principskifte.

Men som sagt afhænger det meget af HVILKEN offentlig vurdering (eller valuarvurdering) der anvendes. Der er jo mange små foreninger, der for at spare omkostninger afholder sig fra valuarvurdering. Men måske er der hjælp at hente i næste offentlige vurdering.

Jeg hører gerne bidrag fra andre, der ved mere om støttede foreninger end mig!
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Indlægaf Peter » 2/03/2008 17:12

(Skulle have været slettet, men hvor er slette-funktionen?)
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster