Dokumentation ønskes

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Dokumentation ønskes

Indlægaf bruger » 11/10/2007 18:28

Hej!

Bestyrelsen i min andelsboligforening mener at hvis vi udnytter den nye offentlige vurdering fuldt ud til at sætte en høj andelsværdi, så vil foreningen være dårligere stillet hvis den senere skal låne penge til instandsættelser, end den ville have været hvis vi ikke havde udnyttet hele vurderingen.

For mig at se er dette oplagt forkert da en kreditor kan være ligeglad med hvad andelsværdien er sat til. Men jeg tror ikke at folk er helt tilfredse med at tage mit ord for at det hænger sådan sammen. Er der nogen der ved hvor der findes noget dokumentation af tingenes rette sammenhæng som vil kunne bruges til at overbevise bestyrelsen?

Bruger.
bruger
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 9/05/2007 21:49

Indlægaf andelsliberalisten » 11/10/2007 22:39

Realkreditten vil bare se på hvad jeres aktiver (jeres ejendom) er og jeres passiver er (jeres gæld), og det ændrer sig ikke ved at I sætter andelskronen lavere end I kunne.

Derimod kan I selv låne mere personligt, og på bedre vilkår, hvis I ikke sætter den lavere.

Det er ikke dig der skal dokumentere det sludder, men derimod bestyrelsen der skal.
andelsliberalisten
Novice
Novice
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 8/05/2007 21:52
Geografisk sted: København

Indlægaf kontapus » 11/10/2007 23:45

Kun på et område kan det medføre vanskeligheder: Selve generalforsamlingsbeslutningen om at gennemføre vedligeholdelsesarbejdet.

Hvis man forestiller sig at foreningen bliver nødt til at optage et lån til at finansiere vedligeholdelsesarbejdet, og dermed "forringer" foreningens egenkapital - hvilken medfører en lavere andelskrone, hvis ejendommens seneste værdistigning ikke matcher låneoptagelsen.

Dette kan muligvis gøre det vanskeligere at få beslutningen om at gennemføre vedligeholdelsesarbejdet igennem på generalforsamlingen, da nogle andelshavere kan have svært ved at acceptere et fald i deres andelsværdi - særligt hvis de har købt til "den høje værdi" umiddelbart inden faldet.

Derudover har andelsliberalisten ret - for den kreditor der skal låne andelsboligforeningen penge er det blæsende ligegyldigt.
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf bruger » 12/10/2007 07:08

Jeg er fuldstændig enig, men er der nogen der har noget dokumentation for det?
bruger
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 9/05/2007 21:49

Indlægaf aratan » 12/10/2007 09:59

Henvenddig evt til jere realkreditinstitut og bed dem om en udtalelse?
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster