Hvornår kommer ny vurdering til at fremgå i regnskab

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Hvornår kommer ny vurdering til at fremgå i regnskab

Indlægaf bayswater » 13/03/2008 09:46

Hej forum,

Jeg bor i en støttet andelsboligforening. Vi har fået lavet vurdering i oktober '07, og vurderingen er vist så småt på trapperne. Forleden fik jeg indkaldelse til generalforsamlingen om små 14 dage. Regnskabet afspejler året 2007 og status er lavet pr. 31/12 2007. Den nye vurdering fra oktober er med andre ord IKKE med. Derimod har de opskrevet værdien med 1,5% (hvilket i mine ører virker grinagtigt - og jeg ved ikke, hvor de har det tal fra). Nå, men mit spørgsmål går på flg.: Den nye vurdering som kommer en af dagene - kommer den første til at gælde fra NÆSTE generalforsamling (altså i 2009), el. opdaterer man normalt et regnskab/budget for 2008, når man har den nye vurdering?

Mvh
Bays
bayswater
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 106
Tilmeldt: 17/03/2006 13:48

Indlægaf aratan » 13/03/2008 23:34

Sidst vores steg der baserede vi andelskrone og regnskab på den nye vurdering, der er intet til hinder for først at afslutte regnskabet og andelskroneberegningen et godt stykke tid efter regnskabsårets afslutning. Regnskabstallene for 2007 ændrer sig jo ikke fordi man venter og GF afholdes alligevel først efter at den nye vurering er kommet.

Mvh,m

carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf bayswater » 14/03/2008 10:46

aratan skrev:Sidst vores steg der baserede vi andelskrone og regnskab på den nye vurdering, der er intet til hinder for først at afslutte regnskabet og andelskroneberegningen et godt stykke tid efter regnskabsårets afslutning. Regnskabstallene for 2007 ændrer sig jo ikke fordi man venter og GF afholdes alligevel først efter at den nye vurering er kommet.

Mvh,m

carsten


Ok, men hvad mener du med vores konkrete situation? Skulle man eksempelvis til at sælge om en måned (det skal jeg ikke :-)), ville det jo være træls at se på SKATs hjemmeside, at vurderingen eksempelvis er steget 25% - og samtidigt vide at der går endnu et år (til næste generalforsamling) før den nye vurdering kan bruges. Derfor undrede jeg mig over, om det var almindelig praksis at "opdatere" regnskabet - altså EFTER generalforsamlingen, når den nye vurdering kom...
bayswater
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 106
Tilmeldt: 17/03/2006 13:48

Indlægaf aratan » 14/03/2008 19:48

Jeg ville skynde mig at fremsætte et forslag om at der skulle indkaldes til en ekstraordinær GF når den nye vurdering foreligger og så tilrette andelskrone til den tid. Det kan besluttes på den ekstraordinære GF, alternativt kan bestyrelsen egenhændigt indkalde til ekstraordinær GF. Der skal så laves et nyt regnskab for den del af året som er forløbet indtil den nye GF, men det burde administrator kunne lave ret nemt.

Vi var også igennem den øvelse sidste år hvor vi på den ordinære GF besluttede at indfri den fælles realkreditgæld ved ekstraordinære andelsindskud, hvorved andelsværdien steg med de indbetalte indskud og der skulle beregnes ny andelskrone.

Mvh,

carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster

cron