Prisen på andelsboliger

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Prisen på andelsboliger

Indlægaf Løvendahl » 5/06/2008 18:01


Prisen på andelsboliger styrtdykker: 1,8 million blev til 900.000. Sandhed eller fiktion?


Dette var overskriften forleden i Jyllandsposten, og ak en stakkels familie havde efter 1½ år fået nok, og på grund af dobbelt husleje måtte de sælge deres andelsbolig for det halve.

Til historien hører, at andelen for 2 år siden blev vurderet til 1,8 millioner af skat, hvorfor flere andelshaverne i denne nye andelsforening vil sælge., i den nu i 2008 4 år gamle andelsforening.

Og ak, efter at have ventet over et år, først 1,8 million, så 1,5 ….. og til sidst 900.000,- blev boligen endeligt solgt.

Familien tabte altså 900.000,- !!! - hvilket er dybt synd for andelshaveren….

Lad mig i den forbindelse lige fortælle, at familien for fire år siden købte lejligheden for 470.000,- og ved et salg til 900.000,- i et stagnerende marked med en stigende bankrente, stort set har fordoblet deres formue.

Jeg ved ikke om der er andre, som har tilsvarende historier, men kan man sige, at hvis man ikke får fuld pris for en andelsbolig efter valuarmetoden, så har man tabt penge?

Jeg mener, et tab er der først, når det man sælger til er billigere end det man købte for?!

De bedste hilsner

Løvendahl
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf Repo » 9/06/2008 17:32

Du har da fuldstændig ret, men disse overskifter sælger jo godt, og de fleste lapper disse "nyheder" i sig.
Generelt skrives der alt for mange sensationsartikler om boligmarkedet, og økonomerne står jo i kø for at sælge deres arbejdsgiver, eller bare at "komme på".
Repo
Repo
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 108
Tilmeldt: 8/07/2004 14:12
Geografisk sted: København

Indlægaf Løvendahl » 13/06/2008 14:57

De færreste banker vil finansiere en dyr andelsbolig, hvis de vurderer, at der ikke er dækning for pantebrevet. Så hvis køber vil låne 2 millioner i banken til andelsbeviset for en 90m2 3 værelses lejlighed med en fællesudgift på 15.000,-, vil banken nok stejle, og maksimalt tilbyde måske 500.000,-. Køber skal så selv betale resten, og købere med penge på lommen, er normalt personer med sans for penge, så de vil nok ikke tilbyde mere, end hvad banken ser som fornuftigt.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster

cron