Cut 'n' run?

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Cut 'n' run?

Indlægaf rasmack » 20/04/2009 18:06

Jeg er pt udenlands, hvorfor min lejlighed er fremlejet i to år med bestyrelsens accept. Nu er der imidlertid sket to ting hurtigt efter hinanden: Mine lejere har sagt op, og andelskronen er faldet med 50%. For mig betyder det et fald fra 170 til 85 kkr.

Egentlig ville jeg jo gerne sælge lejligheden, da jeg kan se, at jeg qua min kontraktsituation får svært ved at nå tilbage til DK indenfor toårsgrænsen. På den anden side, vil jeg jo nødigt æde et tab på 85 kkr.

Den relevante passage i vores vedtægter er:

En andelshaver er endvidere berettiget til at fremleje eller –låne sin bolig med bestyrelsens tilladelse når andelshaveren er midlertidig fraværende på grund af sygdom, institutionsanbringelse, forretningsrejse, studieophold, ferieophold, militærtjeneste, midlertidig forflyttelse eller lignede for en begrænset periode på normalt højst 2 år. Fremleje efter denne bestemmelse kan således ikke tillades efter fraflytning eller dødsfald, uanset om der måtte være særlige grunde såsom svigtende salg. Bestyrelsen skal godkende fremlejetageren og betingelserne for fremlejemålet.


Som jeg ser det, er mine muligheder, at
1) Sælge nu og æde tabet (og ja, det ville være billigere, end det jeg gav)
2) Bede bestyrelsen om dispensation for toårsgrænsen og finde en ny lejer for på den måde at nå frem til næste generalforsamling.

Vedr. mulighed 2 ligger det naturligvis implicit deri, at jeg håber, at andelskronen ikke ryger længere ned. :smile3:

Er der nogen muligheder jeg har overset, eller nogen der har nogle gode råd?
rasmack
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16/02/2009 22:40
Geografisk sted: CERN

Indlægaf Løvendahl » 21/04/2009 22:07

Som vedtægten foreskriver, er du midlertidigt fraværende. Det ville være urimeligt, hvis lejernes bristende forudsætninger betyder, at du ikke i den resterende periode kan leje ud til anden side. Vedtægten foreskriver ikke, at du mister udlejningsretten for den periode, som allerde er godkendt, den aftale har du forsat med foreningen. Det er elementet med hvem som er lejer, der ændres. Bestyrelsen skal blot godkende nye lejere i stedet for de gamle, men det kan jeg ikke se bør berørr den tilladelse du allerede har fået til at må fremleje i en bestemt periode. Ønsker du perioden, som du har fået tilladelse til at fremleje i ændret, vil denne bortfalde i forbindelse med du tilkendes en ny. Havde du forsat et år tilbage af den dispensationsperiode du er tildelt, så skal bestyrelsen blot kunne godkende nye lejere, som udnytter den periode, som du HAR fået tilladelse til at fremleje i. Om der står Jensen eller Hansen på lejekontrakten er jo ligegyldigt, blot vedkommende er godkendt.

Mit råd er: Split aftalen op i en lejetilladlsesperiode til dig, og i en godkendelse af hvem du så indsætter som lejere i denne periode.

Håber du kan bruge rådet?
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf rasmack » 22/04/2009 10:34

Ah... jeg fik vist ikke forklaret mig tydeligt nok.

Problemet er ikke at få lov til at udleje op til toårsgrænsen. Problemet er, at næste generalforsamling ligger efter toårsgrænsen, og at jeg derfor skal have dispensation til at fremleje længere end to år for at kunne holde på lejligheden indtil næste generalforsamling.

Som jeg ser situationen lige nu, er det rationelle at sælge med det samme, thi jeg har renteudgifter (10-15 kkr/år) så længe jeg har lejligheden, og det er jo overhovedet ikke sikkert, at andelen stiger næste gang.

Har jeg fejlanalyseret situationen?

Det skal siges, at der var en regnefejl i regnskabet, så andelskronen faldt ikke helt så meget som frygtet. Jeg taber 50 kkr, ikke 85.
rasmack
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16/02/2009 22:40
Geografisk sted: CERN

Indlægaf Korkia » 22/04/2009 13:55

Udfra det du har vist fra jeres vedtægter kan bestyrelsen ikke give dispensation udover de 2 år. Hvis du skal have en dispensation, så skal du bede generalforsamlingen om det.
Korkia
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14/03/2005 00:55

Indlægaf Løvendahl » 22/04/2009 22:15

Men hvis du får den alligevel, kan du være glad for det. En dispensationsansøgning koster ingenting og vil kun forøge dine odds. Korkia har ret i hendes formelle betragtninger, men mange udvidende bestyrelser bemyndiger sig selv til mere end de kan.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf rasmack » 2/05/2009 12:36

Oh well... nu er den så sat til salg. Jeg kan oplyse, at selv en 2V andelslejlighed til 120 kkr ikke er til at komme af med.

Vender nok tilbage med flere formaliaspørgsmål på de andre boards, hvis jeg ikke slipper af med den inden toårsgrænsen (som fx hvad bestyrelsen egentlig kan gøre).
rasmack
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16/02/2009 22:40
Geografisk sted: CERN

Indlægaf Simons » 6/05/2009 11:44

tja, man kan sige at det er surt at æde et tab på 50 kkr, men det er trods alt et mindre tab end mange andre mennesker må æde efter krisen er begyndt at kradse...
Er der et stort lån i andelsboligforeningen eller hvordan kan det være den er svær at komme af med?
Simons
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 13/03/2007 14:20


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron