Mulighed for ekstra indskud i andelsboligforening

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Mulighed for ekstra indskud i andelsboligforening

Indlægaf Findahl » 6/10/2009 18:30

Hej


Jeg har i den seneste tid gået med nogle overvejelser, som jeg endnu ikke har fået svar på. Så faldt jeg over denne hjemmeside. Jeg håber der er nogle som har den rette viden til at svare på mine spørgsmål.

Vi bor i en andelsboligforening, hvor bygningerne er fra 1959. Andelsboligforeningen blev stiftet i 2007. Finansieringen blev vedtaget på en sådan måde, at der kun skulle indskydes 300 kr. pr. m2. Dette medførte selvfølgelig at boligafgiften steg voldsomt, idet der skulle hjemtages store lån.

I dag sidder jeg i en andelsbolig på ca. 92 m2, som har en værdi af ca. 300.000 kr. og som koster 8.300 kr. om måneden i boligafgift.

Mit første spørgsmål går på, om der er mulighed for at lave et ekstraordinært indskud fra en eller flere andelshavere, således at lånene bag andelsboligforeningen bliver mindre eksempelvis ved næste refinansiering? I min optik ville dette give en mindre boligafgift, samt en højere andelsværdi. Jeg er irriteret over at jeg ikke kan drage fordel af rentefradraget og vil i princippet bare gerne "selv have lånet i min bank" og så betale en mindre boligafgift. Andelsboligforeningen er vel også interesseret i at få deres gæld minimeret, som den i øjeblikket er tynget af.

Mit andet spørgsmål går på om der er mulighed for at omdanne lejligheden til en ejerlejlighed?


Jeg er ret uvidende på området, så håber på at der er nogle som vil hjælpe mig :)

På forhånd mange tak!
Findahl
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 5/10/2009 15:14

Indlægaf aratan » 7/10/2009 19:25

Ad2: Det kan du ikke...

Ad1: Min forening har gjort lige præcis det du beskriver. Vi indbetalte nok i ekstra andelsindskud til at indfri hele foreningens fælles gæld ved hjemkøb af de bagvedliggende obligationer og derved effektivt set omdanne gælden til individuelle lån hos den enkelte andelshaver.

Det fungerede aldeles problemfrit hos os, men der er lige en enkelt ting at holde sig for øje:

Det er ALLE andelshaverne der skal gøre det, der er ikke en mulighed for en individuel løsning. Generalforsamlingen kan så beslutte at alle skal komme med ekstra indskud og alle skal så rette sig efter denne beslutning. Hvad så med andelshavere som ikke kan låne pengene til indskuddet? De skal så i princippet ekskluderes af foreningen og tvinges til at sælge og flytte... Det skal man være villig til at acceptere.

Hvis du vil høre mere om vores model kan du søge tilbage i debatten og kigge på mine indlæg, jeg har tidligere forklaret udførligt om vores model og løsning. Alternativt kan du sende mig en privat besked, mon ikke vi så kan finde ud af noget med en sludder over en kop kaffe...
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf Repo » 8/10/2009 15:01

Du kan også søge inspiration her:

http://www.kbh-andelskasse.dk/om_andels ... gaeld.html
Repo
Repo
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 108
Tilmeldt: 8/07/2004 14:12
Geografisk sted: København

Indlægaf Findahl » 12/10/2009 09:11

Hej aratan og Repo

Tak for jeres svar :)

aratan, du har lavet hele 340 indlæg :smile2: . Kan du fortælle mig hvilken dato du har oprettet det indlæg hvor du udførligt forklarer om jeres model og løsning?

Det lyder nemlig meget interessant!

Mark
Findahl
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 5/10/2009 15:14

Indlægaf aratan » 12/10/2009 13:14

Findahl, en søgning på mine indlæg via min profil visr disse tråde som nok er de vigtigste:

http://www.andelsbolig-debat.dk/andelsb ... sc&start=0

Dette er en meget lang tråd, med en ret ophedet diskussion mellem undertegnede og en anden bruger...

http://www.andelsbolig-debat.dk/andelsb ... ght=#10503

Lidt yderligere opfølgning i midten af tråden
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron