Valuarvurdering = vedtægtsændring?

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Valuarvurdering = vedtægtsændring?

Indlægaf SertoliCell » 30/12/2015 17:29

Hej alle,
min bestyrelse har med kort varsel indkaldt til ekstraordinær generalforsamling mhp. (nemmere?) at skaffe beslutningsdygtigt flertal til en række vedtægtsændringer.

Et af de oprindelige forslag gik på at overgå fra offentlig vurdering til valuarvurdering. Forslaget er dog fjernet igen i selve indkaldelsen (ingen årsag anført).

Mit spørgsmål er:
kræver valg af valuar i stedet for offentlig vurdering som værdiansættelse overhovedet en egentlig vedtægtsændring??
Andelsboligloven fastsætter jo valuar som en af de tre muligheder. Så må det vel være godt nok... (?)

Er der nogle formalia ud over at den fremtidige andelskronepris skal vedtages ved GF?
Jeg tænker her på fx:
1) behøves det overhovedet at blive besluttet til en generalforsamling at overgå til valuar eller kan bestyrelsen af sig selv beslutte dette?
2) valg af selve valuar. Her viser historikken, at det ikke er ligegyldigt hvem man vælger. Er det bestyrelsen som egenrådigt vælger med hvem man vil indgå aftale, eller har resten af foreningen noget at skulle have sagt?

Mvh
SertoliCell
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15/02/2005 17:48

Re: Valuarvurdering = vedtægtsændring?

Indlægaf Sangeren » 1/01/2016 16:02

Hej SertoliCell

Så længe varslet overholder vedtægterne, så er der jo ikke noget problem i det. Men der skal selvfølgelig står det i indkaldelsen som der skal tages beslutning om,og hvad der ellers når at komme ind, skal sendes ud til andelshaverne.

Jeg ville klart mene at det skal vedtages på en generaforsamling hvis foreningen ønsker at overgår en til valuar-vurdering. Det har jo rimelig store økonomiske konsekvenser for foreningens økonomi både som forening og som andelhaver. Bl.a. ligger der jo oprindeligt meget ideologi omkring andelstankegangen, som blev skabt for at skabe billige boliger til folk, der ellers ikke havde mulighed for at købe sig ind på boligmarkedet.

Bestyrelsen må anses som værende valgt til netop at varetage beslutninger som hvilken valuar foreningen bruger, alt andet ville jo indskrænke bestyrelsens beføjelser i en grad hvor det ikke giver mening at have en bestyrelse. Men en generalforsamling kan jo principielt beslutte sig for hvad som helst(inden for lovens rammer) Så hvis generalforsamlingen vil beslutte hvilken valuar foreningen skal bruge, kan det jo vælges på en generalforsamling. Men så ville jeg nok anbefale at stille som forslag hvem det så skulle være. Men helt ærligt, hvis det er fordi du gerne vil have medindflydelse på hvem det skal være ud over bare gode råd til bestyrelsen, så må du jo stille op til bestyrelsen hvis du ikke allerede gør det/er det.

Rigtig godt nytår
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00

Re: Valuarvurdering = vedtægtsændring?

Indlægaf molan » 8/01/2016 16:58

SertoliCell skrev:Hej alle,
min bestyrelse har med kort varsel indkaldt til ekstraordinær generalforsamling mhp. (nemmere?) at skaffe beslutningsdygtigt flertal til en række vedtægtsændringer.

Et af de oprindelige forslag gik på at overgå fra offentlig vurdering til valuarvurdering. Forslaget er dog fjernet igen i selve indkaldelsen (ingen årsag anført).

Mit spørgsmål er:
kræver valg af valuar i stedet for offentlig vurdering som værdiansættelse overhovedet en egentlig vedtægtsændring??
Andelsboligloven fastsætter jo valuar som en af de tre muligheder. Så må det vel være godt nok... (?)

Er der nogle formalia ud over at den fremtidige andelskronepris skal vedtages ved GF?
Jeg tænker her på fx:
1) behøves det overhovedet at blive besluttet til en generalforsamling at overgå til valuar eller kan bestyrelsen af sig selv beslutte dette?
2) valg af selve valuar. Her viser historikken, at det ikke er ligegyldigt hvem man vælger. Er det bestyrelsen som egenrådigt vælger med hvem man vil indgå aftale, eller har resten af foreningen noget at skulle have sagt?

Mvh


1. Ja, det kræver en vedtægtsændring (såfremt at der i vedtægten står anført hvilken metode forenigene bruger). Hvis ikke der gør det, så er metodeanvendelsen vagfri for den enkelte andelshaver, det må derfor frarådes.
2. Bestyrelsen beslutter egenrådigt hvem, med minder generalforsamling pålægger bestyrtelsen at bruge en bestemt.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster

cron