Advokat anvender forsætligt forkert andelsværdi

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Advokat anvender forsætligt forkert andelsværdi

Indlægaf cali » 3/06/2004 16:49

Jeg har et problem med vores andelsboligforenings administrator fra Ret og Raad.

20 april d.å., modtager jeg indkaldelse til generalforsamling i foreningen som skal finde sted 6. maj.

Jeg gennemlæser regnskabet og hæfter mig ved at der er i stedet for værdi af ejendommen på kr. 1.400.000, som jeg har undersøgt på ToldSkats hjemmeside, er fastsat en værdi på kr. 1.350.000.

Vi har i 2003 haft klaget over vurderingen, og fået en § 4 vurdering i juli på kr. 1.350.000, som så skal træde i stedet for den oprindeligt ansatte værdi på kr. 1.300.000.

På ToldSkats hjemmeside står primoværdien efter ændring ganske rigtigt til kr. 1.350.000.

Faktum er at advokaten har anvendt § 4 vurderingen som ultimoværdi i stedet for som reguleret primoværdi.

Jeg retter derfor henvendelse til administrator via mail den 29. april, hvor jeg gør opmærksom på problemet.

Sekretæren oplyser at de ikke har fået nogen ny vurdering for 2003, men hun har været inde på ToldSkats hjemmeside og se vurderingen og at den var ansat til i overensstemmelse med hvad jeg oplyste, men fuldstændig irrelevant konstaterer hun også at der er tale om en årsregulering for 2003.

Hun lover at tage kontakt til ToldSkat og vender tilbage via mail den 4. maj og oplyser:

"Jeg har nu været i kontakt med Told og Skat, der meddeler, at årsreguleringen pr. 1. oktober er offentliggjort på nettet den 15. april 2004"

"Beregningen af andelsværdierne vil derfor ikke blive ændret nu, men din indsigelse vil blive medtaget som punkt på generalforsamlingen den 6. maj 2004”


På generalforsamlingen vedtager bestyrelsen på foranledning af advokaten, at ansætte den forkerte ejendomsværdi nemlig § 4 vurderingen.

Hun kommer med følgende begrundelse ”XX (mig) havde skriftligt inden generalforsamlingen meddelt, at han ikke kunne godkende regnskabet, fordi ejendomsværdien var fastsat forkert. Han havde via Internettet konstateret, at ejendommen var vurderet til kr. 1.400.000. Administrator oplyser, at der var foretaget en årsomvurdering af ejendommen elektronisk pr. 15. april 2004. Værdien af ejendommen pr. 31. december der var skæringsdatoen, udgjorde kr. 1.350.000. Der var enighed mellem de fremmødte om, at værdiansættelsen af ejendommen herefter skulle ske til kr. 1.350.000.”

Det skal bemærkes, at de fremmødte kun ser generalforsamlingen for en formalitet og ikke interesserer sig særligt for de faktiske forhold, tillige er flere af dem over 75, og bor i andelsboligforeningen efter de har solgt Deres hus.

Jeg har talt med Toldskat, som kunne oplyse, at de har haft vurderingsoplysningerne siden 1. februar og man har kunne få dem ved at rette henvendelse hertil. De giver mig ret i, at det er vurdringen pr. 1. oktober 2003, som skal anvendes.

Advokaten giver direkte vildledende oplysninger over for de tilstedeværende på generalforsamlingen og der er vedtaget en ejendomsværdi på et forkert grundlag – denne kan da ikke være gyldig ?

Advokaten kan da umuligt have været i god tro i forbindelse med denne handling ?

Burde advokaten ikke have vidst at der forelå en vurdering fortaget 1. oktober, selv om hun påstår, at hun ikke har modtaget meddelelse derom, burde hun så ikke have foretaget sig noget aktivt – f.eks. at kontakte ToldSkat ?

Hvordan får jeg fastsat den korrekt ejendomsværdi ?

I mellemtiden er en af andelshaverne død – skal den afdødes arvinger gå glip af arv fordi advokaten ikke fastsætter værdien korrekt ?

Eller skal Ret og Raad hæfte for forskelsværdien ?

Hvad gør jeg konkret, advokaten har jo én gang tilsidesat min RIGTIGE påstand?

Kan jeg klage over advokaten ?

Er sagen værd at gå til pressen med ?

Min holdning er, at advokaten meget gerne vil have penge for sit arbejde, men så bør det sg* da også være rigtigt lavet, og dette her er da så banalt, så selv en advokat burde kunne finde ud af det. Det tager 5 min. at indsætte den korrekte værdi i regnearket og udlevere dette som allonge til generalforsamlingen.

Tak for en fortræffelig hjemmeside.

På forhånd tak for hjælpen.
cali
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 26/05/2004 10:32

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 3/06/2004 22:51

Du bør forsøge at få indkaldt til en ny generalforsamling hvor der vedtages en andelsværdi beregnet på grundlag af ejendomsværdien pr. 1/10 2003. Denne værdi kunne/burde være beregnet og vedtaget på den afholdte generalforsamling.

Arvingerne kan med rimelighed brokke sig over at de skal sælge til en for lav værdi, men de kan næppe forvente erstatning.

Du kan klage over advokaten og du kan gå til pressen, men sagen er for lille til at kunne give opmærksomhed.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster

cron