Valg af andelsværdi

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Re: Valg af andelsværdi

Indlægaf Maycph » 8/09/2015 21:12

Hej alle.

Vi skal stemme om en prisstigning på over 500 %, på vores andelsforening, der ligger tæt på nørrebros runddel. Jeg er en smule foruroliget over dette, og havde overvejet at investere i min nabo lejlighed, som er større end min egen. Men nu bliver jeg pludselig bange for, at det er en god ide. Jeg kan ikke helt gennemskue beregninger. Sidste år blev den valuarvurderet til 36 mio. Og nu har vi fået en ny valuar på, der benytter et markedsværdi princip, og har vurderet den til 63 mio kr. Dvs. en 65 m2 lejlighed stiger fra 150.000 ca. til 820.000, med en mnd. ydelse på 4600 eks. forbrug (ca. 5500 inkl forbrug). Skal man være bekymret over dette, og hvordan kan man sikre sig, at det er en oprigtig vurdering ? Nogle af dem der har fået det igennem, er folk der er i klemme økonomisk, og derfor ser en fordel i en prisstigning, og kort derefter påtænker at flytte. Håber der er nogen, der har lidt forstand på dette, der kan smide en kommentar efter mig. På forhånd af hejrtet tak.

Maj
Maycph
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 8/09/2015 20:58

Re: Valg af andelsværdi

Indlægaf molan » 9/09/2015 09:01

Maycph skrev:Hej alle.

Vi skal stemme om en prisstigning på over 500 %, på vores andelsforening, der ligger tæt på nørrebros runddel. Jeg er en smule foruroliget over dette, og havde overvejet at investere i min nabo lejlighed, som er større end min egen. Men nu bliver jeg pludselig bange for, at det er en god ide. Jeg kan ikke helt gennemskue beregninger. Sidste år blev den valuarvurderet til 36 mio. Og nu har vi fået en ny valuar på, der benytter et markedsværdi princip, og har vurderet den til 63 mio kr. Dvs. en 65 m2 lejlighed stiger fra 150.000 ca. til 820.000, med en mnd. ydelse på 4600 eks. forbrug (ca. 5500 inkl forbrug). Skal man være bekymret over dette, og hvordan kan man sikre sig, at det er en oprigtig vurdering ? Nogle af dem der har fået det igennem, er folk der er i klemme økonomisk, og derfor ser en fordel i en prisstigning, og kort derefter påtænker at flytte. Håber der er nogen, der har lidt forstand på dette, der kan smide en kommentar efter mig. På forhånd af hejrtet tak.

Maj


Det må bero på en konkret vurdering, umiddelbar er 820.000 for 65 m2 i den høje ende, men ikke noget som indikerer for høj en prissætning i forhold til normen i området. Om I kan få solgt andele til den pris er så en anden sag, men nu er det jo også maksimal pris og ikke det samme som reel salgspris.

I sidse ende afgøres prisen af kombinationen af husleje størrelse, ejendommens beliggenhed og vedligeholdelse samt markedet på tidspunktet.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Valg af andelsværdi ved handel

Indlægaf pusser » 2/05/2016 09:14

Vi har i vores forening kørt efter anskaffelsesprincippet i vore regnskaber. I balancen er værdien udregnet efter anskaffelsesprincippet. I noterne til regnskabet har bestyrelsen anført værdien efter såvel anskaffelsesprincip og efter ejendomsvurdering. Nu er der foregået handler af huse og bestyrelsen har anvendt værdien efter ejendomsvurderingen. Er dette OK, når regnskabet i balancen anvender anskaffelsesprincippet?? Bestyrelsen siger, at de kan anvende det princip med den højeste værdi - uanset at man opgør værdien på en anden måde i balancen........
pusser
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 2/05/2016 09:04

Re: Valg af andelsværdi

Indlægaf Sangeren » 6/05/2016 01:21

Det er generalforsamlingen der beslutter hvilken metode man ønsker at benytte til at vurdere forening. Man kan ikke shoppe rundt imellem dem efter hvad der lige passer ind. Bestyrelsen skal følge generalforsamlingens beslutning. Men læg mærke til at det typisk er bestyrelsen der foreslår hvilken regnskabsmode man anbefales at bruge. Derfor ville jeg nok kigge i Jeres regnskaber og generalforsamlingsreferat og læse hvad der står om det der :)
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00

Foregående

Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron