Mistillid til bestyrelse og formand

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Mistillid til bestyrelse og formand

Indlægaf Københavnermor » 5/09/2018 09:43

Hej alle, der kan hjælpe mig med denne problemstilling i min andelsboligforening.

Der er en spirende mistillid til bestyrelsen og til formanden. Jeg sidder selv som ny i bestyrelsen og oplever en meget lukket kommunikation. Ex:
-formanden indhenter egenhændigt tilbud og står alene for kommunikationen til parterne, som gør forskelligt arbejde for foreningen. Øvrige medlemmer i bestyrelsen inkluderes ikke i kommunikationen.
-formanden kører en-mands kommunikation til bestyrelsesmedlemmerne, så de øvrige ikke bliver inkludderet i dialogen. Fx når vi bliver spurgt om vi har indsigelser imod forslag om at financiere indkøb på foreningens regning på anmodning fra en enkelt andelshaver. Så kan alle bestyrelsesmedlemmer ikke se, hvad de øvrige svarer. I teorien ved vi altså ikke, om der er enighed eller uenighed i bestyrelsen.

-hvordan kommer vi dette til livs?

-hvordan er reglerne med henblik på, hvornår foreningen skal financiere indkøb til fx fælles arealer eller til fremsatte anmodninger fra en enkelt andelshaver, der ønsker foreningen betaler for udbedringer af et eller andet i vedkommendes lejlighed? Skal der være 100% enighed i bestyrelsen? Eller blot simpelt flertal?
Fx har jeg oplevet, at få afvist betaling af udgifter til del af min andel, som alt efter fortolkning godt ksn falde ind under vedtægterne. Hvad er reglerne så her, hvem får lov at bestemme udfaldet?
Andre situationer har formanden på vegne af bestyrelsen valgt at betale for forskønnelse til gårdhaven, som en enkelt andelshaver har udtrykt ønske om. Men som på ingen måde er omfattet af vedtægterne.

Min oplevelse er, at formanden styrer si eget show, bl.a. ved at alliere sig med enkelte bestyrelsesmedlemmer, som er til salg. Fx de får deres vilje her og der, og så sikrer formanden på ene måde, at han har deres stemme i andre henseender.

Hvordan kommer vi dette til livs? Vi er en lille forening og det er tydeligt, at det har foregået sådan længe. Og de fleste vender det blinde øje til. Men jeg kan se, at der er nogle af styrende kræfter, som på en eller anden måde får foreningen til at dække for udgifter i forb. med forbedringer i egen lejlighed. Og det kan jo foregå, fordi der er den her ikke åbenlyse kommunikation.
Hvor er juraen i det her?
Københavnermor
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 4/09/2018 10:11

Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster