Hvordan nedsætter man andelsværdien?

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Hvordan nedsætter man andelsværdien?

Indlægaf snip » 3/09/2004 16:12

Jeg bor i en ABF fra 1988 med 30-årige lån. Vores andelsværdi er efterhånden ca. 100.000 kr. højere end boligerne kan sælges til. Samtidig har vi en ret høj boligafgift, så jeg tror faktisk vi "sparer for meget op".

Jeg vil gerne stille et konstruktivt forslag på GF om at nedsætte boligafgiften og dæmpe stigningen i andelsværdien. Med det formål at alle - nye og kommende - beboere sparer penge og at andelene derfor bliver nemmere at sælge. Jeg har ikke forstand på økonomi, men jeg tænker fx. på en omlægning af lån til nye 30-årige lån, så ydelsen falder. Jeg vil ikke foreslå afdragsfri lån, for det synes jeg er asocialt overfor kommende andelshavere, men jeg synes også det er forkert at vi betaler en høj husleje nu - uden at kunne realisere en værditilvækst - for at man kan sidde afdragsfrit om 14 år.

Har I nogle ideer til hvad jeg kan foreslå og hvordan jeg griber det an? Hvad skal jeg undersøge & hvor? Gode informationskilder? Der var noget i ABF-nyt sidste år, men det var vist om de afdragsfrie lån. Kan GF pålægge bestyrelsen at udarbejde et konkret forslag? Jeg har jo ikke adgang til detaljerede oplysninger om lånene osv. Vi er selvadministrerende og jeg tror ikke der er nogen som har ret meget forstand på økonomi.
snip
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 3/09/2004 15:23

Indlægaf HansL » 6/09/2004 16:38

Det du skal se på er, hvor meget foreningens gæld formindskes pr. år. Det tal kan du så fordele ud i forhold til kvm-antal. Det du foreslår, er at gælden skal afdrages langsommere. Hvis der fortsat skal afdrages på gælden, kan du derfor foreslå, at den samlede boligafgift nedsættes med et beløb, som ligger mellem 0 kr. og det beløb, som gælden er blevet formindsket med det seneste år. Du kan selv omregne det til, hvad det bliver pr. måned og pr. kvadratmeter boligareal.

Her går jeg ud fra, at de nuværende lån fortsætter til samme rente, men bare trækkes i langdrag, så afviklingstiden bliver længere, men øvrige vilkår er uændrede. Hvis man kan opnå en fordel ved en total omlægning af lånene, vil det selvfølgelig være bedre. Her må man tale med sin bank eller financieringsinstitut om hvad de kan tilbyde.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster