Efterregulering af andelsvædi ved salg

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Efterregulering af andelsvædi ved salg

Indlægaf københavn » 22/11/2004 19:42

Jeg købte pr. 01.09.04 en andelslejlighed. I kontrakten var der en klausul, hvori sælger sikres en evt. værdistigning af lejligheden, der måtte vedtages på kommende general forsamling. Vurdering af ejendommen var foretaget d. 30.06.04. men altså endnu ikke godkendt - og ved købet kunne jeg ikke få oplyst om der forelå en stigning eller hvad den evt. ville være på. Et ca. beløb på kr. 5-8000 blev dog nævnt i hast. Prisen på lejligheden var iflg. købskontrakt kr. 150.000. På generalforsamlingen - en måned senere godkendes en stigning på kr. 50.000.

Jeg opkræves nu kr. 50.000 af sælger, men har INGEN muliged for at betale et sådant beløb. Jeg er studerende og har lånt hvad jeg kunne for at købe lejligheden. Er en sådan sikring af værdistigning lovlig? En ubekendt usikkerhed ifb.m. køb forekommer mig absurd når den når denne størrelsesorden. På generalforsamlingen var emnet oppe og vende, idet vi er 4 købere der er i samme båd. Klausulen om sikring af værdistigning er ny og tilsyneladende indføjet af sælgere/ejendomsadministrationen. Bestyrelsen har ikke 'godkendt' indføjelsen - og den er ikke vedtaget på generalforsamlingen? Kan jeg stille noget op eller må jeg betale?

Jeg håber på svar, da jeg er meget fortvivlet.
københavn
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22/11/2004 19:02

Indlægaf Andels And » 22/11/2004 21:05

Læs her:

http://www.andelsbolig-debat.dk/andelsbolig/viewtopic.php?t=493

Jeg ville stadigvæk mene at sådan et klausul skal vedtages under generalforsamlingen hvis der ingen praksis i foreningen er for denne slags indføjelse. Det er en meget principiel forandring. "Same procedure as last year" indtil vedtægtsændring altså.

Hvad siger bestyrelsen? Har de bevidst godkendt aftalen?
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 22/11/2004 22:31

http://www.andelsbolig-debat.dk/Normalvedtaegt1988.htm
Normalvedtægten siger i § 20:
"Værdien af andelen i foreningens formue sættes til den pris, der er fastsat på den seneste årlige generalforsamling. Andelenes pris fastsættes under iagttagelse af reglerne i lov om andelsforeninger og andre boligfællesskaber. Generalforsamlingens prisfastsættelse er bindende, selvom der lovligt kunne have været fastsat en højere pris."

Hvis din forenings vedtægter indeholder en tilsvarende bestemmelse kan reguleringsbestemmelsen næppe være gyldig.

Hvis sælger ønskede den nye høje pris skulle han have ventet med at sælge og underskrevet overdragelsesaftalen efter generalforsamlingen.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf københavn » 29/11/2004 00:16

Tusind tak for Jeres svar. Det ser ud som om vi får brug for juridisk rådgivning - kan nogle anbefale en advokat med forstand på andelslovgivning eller lignende?

Tak for hjælpen
københavn
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22/11/2004 19:02

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 29/11/2004 15:16

En dom af 1/10 2003 fra Retten på Frederiksberg sag. BS 2-1992/02 tillod midvejsregulering af andelsværdierne uden samtidig generalforsamlingsbeslutning, under forudsætning af, at den efterfølgende generalforsamling godkendte prisen. Dette skyldtes blandt andet en indarbejdet praksis i foreningen.

Flere mener at denne dom er "forkert" men den bør indgå i dine overvejelser om sagsanlæg.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Sælger skal vel også tilgodeses?

Indlægaf Osvald » 3/01/2005 15:47

Jeg kan udemærket sætte mig ind 'København's' situation. Lige det scenarie kan vel næppe være ønskværdigt, men jeg må samtidig også påpege at Andelshavere kan se sig nødsaget til at opsige deres bolig - lad os sige - en måned før en andelskrone regulering. Er det så rimeligt at køber dermed overtager en andel til 'gammel' pris og måneden efter tildeles en skattefri fortjeneste?

En form for udjævning set over hele andelsåret vil da være det mest fornuftige for alle parter..

bare mine 5 cents
Osvald
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 3/01/2005 15:09


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron