Hvad ville der ske...

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Hvad ville der ske...

Indlægaf Birdsong » 16/02/2005 15:54

Hvad ville der ske hvis andelskronen bliver negativ :smile23: Mit spørgsmål går på hvad der rent praktisk ville ske hvis andelskronen bliver vurderet negativ efter valuar-metoden?

Jeg sidder i en forholdvis ny andelsboligforening med variabel rente. Hvis (og hvis min r.. var..) og renten skulle begynde at stige merkant, ville ejendomsværdien jo falde, hvilket kunne betyde en negativ andelskrone. Samtidig ville vores andele jo have en meget stor boligafgift, så de praktisk talt ville være usælgelige.

Kan man blive "stavns bundet", og tvunget til at sidder i en lejlighed der er meget dyr, eller kan man spekulere i at lade andelsforeningen gå konkurs og således kun tabe sit indskud (vi hæfter kun med indskudet i andelsboligforeningen) ?

Hvad ville man i praksis gøre?
Birdsong
Bruger
Bruger

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 17/02/2005 19:06

Foreningen kan frit vælge mellem de 4 ejendomsværdimetoder der findes i andelsboligloven. Man skal derfor ikke nødvendigvis ikke benytte den valuarvurdering der er foretaget, men man kan istedet benytte en af de øvrige 3 metoder.

Hvis andelskronen bliver negativ kan man formentlig nøjes med at sælge for 0 kr.

Hvis andelsboligforeningen ikke betaler sine terminsydelser, vil ejendommen formentlig blive solgt på tvangsauktion, hvorefter andelshaverne bliver lejere hos ejendommens nye ejer.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator

Geografisk sted: Frederiksberg

Tilbage til Andelsværdi