Hjælp til vurderingsmetode?

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Hjælp til vurderingsmetode?

Indlægaf DAK » 21/03/2005 15:32

Håber nogle kan hjælpe?!

I en anden tråd har jeg tidligere skrevet om vores "problemer" men fik ikke noget klart svar.... hvorfor jeg lige prøver med at lave en helt ny tråd til det.

I vores forening er der stillet forslag om at vi overgår til valuarvurdering men nu er vi ikke sikkre på om det kan betale sig eftersom vores offentlige vurdering lige er røget næsten 60% op.

Vores bestyrelse har informeret at deres kilder ikke mener der er nogen grund til at skifte vurderingsmetode men kan først vise tallene på generalforsamlingen om en uge.

Er der nogen i dette glimrende forum der måske kunne komme med lidt input og eventuelt links til hvor jeg kan lære lidt mere så vi har en mulighed for at se om det er korrekt at det ikke kan betale sig at skifte vurderingsmetode?

Så kan vi da få lagt tallene ud på vores interne hjemmeside og infoside på TV.

Lidt facts om vores forening:

365 lejligheder (28.000 m2)
Vurdering steget fra 94 mio til 151 mio
Gæld på ca. 50 mio.
Meget velholdt bygning (centralvarme, termoruder, kabelnetværk, vaskeri m.m.).
Der skal laves reperation på fundament for 12 mio. som finansieres ved omlægning af lån.

Lejlighed på 65 m2 med husleje på 2.400 kr./mrd. vil ved ny andelskrone (330 mod tidligere 160) kunne sælges for 270.000 kr. ex. forbedringer.

Det giver så en m2 pris på 4.150 kr. hvis jeg har forstået udregningsmetoden.

Hvilke tal er vigtige for at kunne lave en grov-vurdering om det kan betale sig at skifte vurderingsmetode?

Håber virkelig at der er nogen der kan hjælpe.

Med venlig hilsen
DAK
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2/03/2005 15:13
Geografisk sted: København

Indlægaf pm » 21/03/2005 20:52

Hej DAK

så vidt jeg har forstået dit spørgsmål så går det på om den offentlige vurdering er steget så meget så en valuarvurdering vil blive det samme...

umiddelbart er mit svar : nej..

Jeres ejendom er hvis dine tal passer - vurderet til 5.400 kr pr. kvm. hvilket du kan se andetsteds på siderne her er lavt - mit umiddelbare gæt er at jeres ejendom ligger på nørrebro (der er vurderingene ret lave) - og at en valuar burde sætte den til 7.000 + pr meter - jeg har lige skrevet et par indlæg om denne problemstilling og argumentet for at anvende valuarvurderingen- prøv at søg !

I øvrigt er det mit indtryk at rigtigt mange foreninger har skiftet til valuarvudering indenfor det seneste år og der kommer flere til.

Hvis i får en valuarvurdering på 7.000 + pr meter - så er det stadig meget forsigtigt relavtivt til de realiserede priser på udlejningsejendomme (som andelsboligforeninger skal vurders som )

håber at du kan bruge det til noget...

de bedste hilsner

PM (peter)
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 22/03/2005 00:43

Selvom de offentlige vurderinger er steget meget, så kan en valuar i de fleste tilfælde fastsætte værdien højere end den offentlige vurdering.

Areal, forbedringer, vedligeholdelsesstand og beliggenhed er vigtige elementer i værdiansættelsen.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf DAK » 22/03/2005 13:33

Tusind tak for de hurtige tilbagemeldinger :smile2:

Som jeg ser det bør vi stemme om at ændre vurderingsmetode.... det er jo ikke fordi det belaster vores økonomi i væsentlig grad når vi er 365 andele.

Jeg må så igang med at se trådene i dette forum igennem for at finde information der kan bruges til at forklare fordele/ulemper ved at ændre metode.... samt sætte lidt tal op så alle kan se forskellene på de to metoder.

Igen.... tak for input.

Mvh,
DAK
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2/03/2005 15:13
Geografisk sted: København

Lidt nyt herfra....

Indlægaf DAK » 25/03/2005 10:01

Nu har jeg haft en ejendomsmægler/valuar forbi for at give et "grov-estimat" af værdien på vores ejendom.

Den er ifølge valuaren sat lavt i den offentlige vurdering med de 150 mio. og burde være ca. 230 mio. (dog med forbehold for invendig vedligehold som ikke er gennemgået).

Samtidigt har en anden beboer i vores ejendom forhørt sig hos venner (også på Nørrebro) der bor i andelsbolig der er vurderet af valuar. I de to tilfælde ligger m2 prisen på 7000 til 9000 kr. ..... igen meget højere end den offentlige vurdering.

SÅ hvis der er nogen der har kendskab til andre valuarvurderinger på Nørrebro ville det da være interessant at få det frem her.

Mvh
DAK
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2/03/2005 15:13
Geografisk sted: København


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster