Hvem hæfter for gulv?

Om renovering og vedligeholdelse af ejendommen og lejlighederne.

Hvem hæfter for gulv?

Indlægaf Mize » 1/04/2021 20:55

Jeg overtog min andelsbolig i 2014 og fik i den anledning nedslag i prisen da der skulle slibes gulve i boligen. Den tidligere ejer havde gulvtæpper over det meste af boligen, og der var derfor større farve forskel i gulvet. Hele boligen, med undtagelse af to værelser, blev slebet og lakeret.
Nogle måneder senere er der to brædder der “popper op” i gulvet. Gulv firmaet er uforstående overfor dette, og har ikke oplevet det tidligere. Det generer mig ikke som så, men efterhånden som tiden går begynder flere brædder at “poppe op” i hele boligen. Jeg retter henvendelse til formanden i foreningen som kommer forbi sammen med foreningens alt mulig mand, og de har heller ikke set lignende før. Formanden mener at det er mig som må have fejl behandlet gulvet, da det blev slebet og nægter at hører tale om at det er forenings forsikring der skal betale for et nyt gulv.
Senere begynder der at poppe brædder op i de værelser hvor der ikke er blevet slebet og jeg tager derfor kontakt til formanden igen, som igen ikke vil hører tale om at foreningen skal dække.
Jeg har haft en gulvmand ude og kigge på gulvet, og der er ingen fugt nogen steder i boligen og han kan slet ikke forstå at formanden mener at gulvet skulle være fejlbehandlet, da han ikke kan se hvordan det skulle kunne lade sig gøre.
Andelsforenings tømmer, som også er ham der har lagt gulvet tilbage i 2006, har også været forbi og han gav mig ret i at gulvet “bølger” og han kunne heller ikke komme en årsag nærmere.
Samtidig har jeg hørt af omvej at 2 andre boliger også har problemer med gulvet, og da jeg undersøgte hvad det ville koste at få lagt det samme gulv igen så jeg kun meget dårlige anmeldelser af selv samme gulv hvor folk havde oplevet lignende problemer med deres gulve.

Men formanden vil overhovedet ikke lytte til mig, og giver mig besked på at han også har snakker med deres tømmer og formanden siger direkte til mig, at det er mig der lyver om hvad tømren har sagt.

Kan det passe at det er mig selv som skal betale for nyt gulv i hele boligen hvis det er en fejl i det gulv der oprindeligt er lagt den er galt med?
Mize
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 1/04/2021 20:35

Re: Hvem hæfter for gulv?

Indlægaf sfb » 4/04/2021 10:46

hej.
svaret på dine spørgsmål er at det er dig selv der må betale. Hvis du læser vedtægterne vil du se at gulve er dit problem .Du taler om et gulv der er 15 år, dertil kommer at du har fået afslag i prisen på grund af gulvet. En retssag mod sælger eller foreningen vil koste 30.000 til 50.000 kr som du vil tabe.
Så du skal søge bestyrelsen om godkendelse af et nyt gulv der kan godkendes som forbedring ,derved kan du ved et salg få en højre pris på andelen .
sfb
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Hvem hæfter for gulv?

Indlægaf Mize » 26/04/2021 19:59

Tak for svar.
Når jeg så selv skal betale for det nye gulv, kan det så passe at jeg ikke selv må vælge det gulv jeg ønsker lagt?
Formanden har meddelt mig at jeg ikke selv bestemmer hvilket gulv jeg vil lægge, men at det SKAL være det gulv der ligger i de andre boliger dvs. samme gulv som jeg har nu. Jeg havde planer om at lægge ligende gulv, men fra et andet firma og i en lysere farve, men ellers nøjagtigt samme udseende. Dette afviser formanden. Der står intet i vores vedtægter om, at andelsforeningen bestemmer hvilket gulve, køkkener eller andet der laves/sættes op.
Mize
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 1/04/2021 20:35

Re: Hvem hæfter for gulv?

Indlægaf sfb » 3/05/2021 09:35

hej.
Hvis det ikke er nedskrevet i vedtægterne eller husorden .Så er det dig og ikke formanden der bestemmer. Husk også at formanden ikke kan træffe en sådan afgørelse det er og skal være en bestyrelse afgørelse som skal nedskrives i et referat. Din ret er så at den kan indbringes for en generalforsamling .Du kan så på denne generalforsamling forslå at jeres formand skal på kursus ,
venligst
sfb
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Hvem hæfter for gulv?

Indlægaf Mize » 3/05/2021 09:52

Jeg har kun vores vedtægter, har aldrig fået udleveret en husorden? Men i vores vedtægter står det absolut ikke.

Hvad er det at bestyrelsen skal tage stilling til og som skal være på skrift? Er det det nye gulv jeg skal have lagt? Altså at de skal godkende det?
Mize
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 1/04/2021 20:35

Re: Hvem hæfter for gulv?

Indlægaf sfb » 4/05/2021 09:52

hej.
I jeres vedtægter kam du se at alt indvendig vedligeholdes og forbedrings er dit ansvar og bestemt ikke formandens . Så du skal skrive til bestyrelsen at du akter at skifte dit gulv og vedlæge et udkast eller overslag samt et firma navn som skal udføre arbejdet.Der skal også stå i brevet/mail at har du ikke hørt fra dem inden tre uger opfatter du det som godkendt.Når arbejdet er færdig skal du fremsende en kopi af regningen til godkendelse da du har ret til at tilskrive omkostningerne på et nyt gulv som forbedring der kan afskrives i 30 år efter ABS afskrivnings model Alt skal være skriftlig som kan gemmes og være underskrevet ifg bestemmelserne i vedtægterne ((mig bekendt findes der ingen andels hvor formanden og kun ham/hende kan træffe sådan afgørelser)) .
venligst
sfb
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Hvem hæfter for gulv?

Indlægaf Mize » 4/05/2021 10:04

Tak for hjælpen, jeg gør det på den måde du skriver. Hvad stiller jeg så op hvis formanden gør modsigelser? Og man må, udefra vedtægterne, gerne selv lægge gulvet, er det ikke korrekt? Der står ikke andet i vedtægterne nemlig, og det er min kæreste som lægger det han selv er tømmer.
Mize
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 1/04/2021 20:35

Re: Hvem hæfter for gulv?

Indlægaf sfb » 4/05/2021 10:10

hej.
Ja du må gerne selv lave gulvet husk så at timeprisen er ifg ABF . Formanden kan ikke modsige dig det skal være en samlet bestyrelse.
sfb
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Hvem hæfter for gulv?

Indlægaf Mize » 4/05/2021 10:14

Og hvad gør jeg så hvis hele bestyrelsen modsiger sig? Hvor finder jeg timeprisen ifølge abf?
Mize
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 1/04/2021 20:35


Tilbage til Bygningsrenovering og vedligeholdelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster