Pudsning af mur mod naboejendom

Om renovering og vedligeholdelse af ejendommen og lejlighederne.

Pudsning af mur mod naboejendom

Indlægaf JN » 23/10/2003 17:05

Hej,

Taget på vores ejendom er skråtag, og på toppen yderst på gavlen sidder en skorsten, således den går ind over vores brandmur til naboejendommen, men ikke over den.

Naboejendommen har fladt tag, der er lidt lavere end toppen af gavlen på vores (hvor skorstenen sidder).

Spørgsmål:
Fugningerne i skorstenen, på den side der vender mod naboejendommen er meget nedbrudt og der er dybe mellemrum mellem murstenene. Hvem er det der har vedligeholdelsespligt på udbedring?

Vores murer siger det klart må være naboejendommen, da de sandsynligvis også benytter samme skorsten (selvom det ved jeg ikke hvordan skulle være tilfældet, samt de er i øvrigt slet ikke i brug, da vi har fjernvarme). Desuden siger han at det er logik for "burhøns" eller "common sense" at den del af skorstenen, der vender ind mod deres ejendom er deres pligt at vedligeholde.

Når jeg ser rundt på andre ejendomme kan jeg også klart se flere steder at der er forskel på de to "halvdele" om man så må sige, afhængig af hvilken ejendom den vender ind mod og hvornår der sidst er udført vedligeholdelse.

Er de nogen der kender reglerne eller hvordan man normalt tolker dette?

m.v.h.
Jacob
mvh
JN
JN
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 16/10/2003 18:17
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 23/10/2003 23:01

Hvis skorstenen tilhører jeres ejendom, skal I selv betale vedligeholdelsen på alle sider af skorstenen.

Hvis man følger murerens logik skulle kommunen betale for vedligeholdelse af alle facader som lå ud til det offentlige fortov ! :smile14:
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf JN » 24/10/2003 11:27

Ok, tak for dit svar, selvom det jo ikke forklarer hvorfor vedligeholdelsen ser så forskellig ud på de omkringliggende skorstene afhængig af hvilken side de vender i mod.

/Jacob
mvh
JN
JN
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 16/10/2003 18:17
Geografisk sted: København Ø


Tilbage til Bygningsrenovering og vedligeholdelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst