Udnyttelse af loftrum

Om renovering og vedligeholdelse af ejendommen og lejlighederne.

Udnyttelse af loftrum

Indlægaf flindt » 20/08/2005 09:05

Vi bor øverst oppe på femte sal og ovenover os er der et stort loftsrum på ca. 50 m2., der bortset fra to loftsrum står ubenyttet hen. Vi kunne godt tænke os at lave et ekstra værelse samt en tagterrasse. Der er kun adgang via køkkentrappen, så det kan aldrig blive en fælles tagterrasse.

1.Vi vil gerne høre, hvordan regner man andelspris og husleje ud?

2.Vil hele ejendommens værdi stige, hvis man udnytter loftsrummet på den måde?

3.Kender I til gode argumenter der kan overtale en andelsforeningens medlemmer til at gå med projektet?

4.Der står ikke noget i vedtægterne om inddragelse af rum til boligareal. Hvem bestemmer så, om man må det – bestyrelsen eller generalforsamlingen og hvor stort skal flertallet være, hvis det er generalforsamlingen?

5.Hvis I derudover har nogle praktiske oplysninger eller gode råd, som man normalt ikke tænker på, når man kaster sig ud i et tagterrasse-projekt.


På forhånd tak

M og L
flindt
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 20/08/2005 08:12

Indlægaf ktb » 21/08/2005 21:47

Her er svar til nogle af spørgsmålene:

2. For at ejendommens værdi skal stige er det en forudsætning af I benytter valuarvurdering af ejendommen. Om en valuar vil vurdere værdien højere ved jeg ikke.

3. Der er ikke nogen der mister noget, samtidig får foreningen penge i kassen fra jeres køb af arealet.

4. Generalforsamlingen med simpelt flertal.
ktb
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 18/04/2005 14:13

Indlægaf saltosvend » 29/08/2005 18:15

Hej M og L

Jeg skal prøve at give et par korte svar.
Vi har selv lavet det samme tilbage i 2001 (før det blev moderne og før Kbh. kommune synes det var en god idé)

Punkt 1
Udregnigng og opdeling kan laves på mange måder, der er vist ingen fast lov på området, der er op til den enkelte forening.
Vi har gjort det på følgende måde.

Der er er nogle krav til en forening i fht. hvad de skal stille tilrådighed som væge vinduer el mv.. De fantes ikke på vores loft alt skulle laves.
Så for at forningen skulle kunne tage penge for arealet skulle de også levere noget.
Men prisen for istandsættelsen overstiger prisen for m2 i foreningen, derfor er det ikke en god løsning for foreningen. At vi selv betaler differencen er heller ikke nogen god ide.
Derfor lavede vi en aftale om at vi selv betalet alle udgifter. For vores vedkommende ca. 100.000. Da vi var færdige kom arkitekten tilknyttet foreningen og vurderede arbejdet til 180.000 (vi lavde det hele selv).
Antallet af m2 gange andelskronen var 80.000. Det vil sige at der var en difference på 100.000 mellem det som andelen er vær og det som den har kostet. Denne difference har vi "siddet-af". Det vil sige at vi ikke har betalt husleje for de nye m2 indtil de 100.000 er spist op.
På denne måde mister vi ikke penge og foreningen får nye m2 uden selv at skulle have pengene op af lommen, de "låner" dem dig.
De sidste 80.000 får vi når vi sælger.

Dette er en rimelig nul-løsning er begge parter, som vi har været glade for.

Punkt 2.
Vi fik Told og Skat ud og bese de nye m2, samt andre forhold ved forningen som vi mente berettigede en højere vurdering.

Punkt 3.
Se bl.a. punkt 2 :-)

Punkt 4.
Generalforsamlinen

Punkt 5.
Den skal være tæt!


Men der er mange faktore I skal have styr på.
Hvad er forbedringer og hvad er skal.
Det beløb som foreningen "låner" af dig skal båndlægges som lån i budgettet, dvs. at det kan spænde ben for en evt. forhøjelse af andelskronen, hvis projektet er dyrt.

Mit bedste bud er at få en uvildig rådgiver på, specielt når det er en omfattende projekt.

Resten af vores tag er lige blevet inddraget til bl.a. ny lejlighed og lidt større projektet end vores og det har givet mange grå hår på bestyrelsen, fordi vi ikke kunne overskue alle konsekvenser.

Hmm. kan ikke lige huske hvad arkitekten hedder, men skriv hvis jeg skal finde ham
saltosvend
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29/08/2005 17:44

suppleantens rolle i bestyrelsen

Indlægaf KMC » 3/09/2005 21:55

Kan en suppleant til bestyrelsen indkalde til bestyrelsesmøde?
KMC
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 3/09/2005 21:47


Tilbage til Bygningsrenovering og vedligeholdelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster