Bygningsrenovering og forretningsfacader

Om renovering og vedligeholdelse af ejendommen og lejlighederne.

Bygningsrenovering og forretningsfacader

Indlægaf BIPS » 17/11/2003 12:42

Jeg har et erhvervslokale på andelsvilkår i en andelsboligforening. Foreningen består af 20 andelslejligheder + 2 erhvevslokaler (i stueetagen ud til fortov). Foreningen har vedtaget et renoveringsprojekt, hvor bl.a. facaden skal males.

Dette arbejde er igang nu, og jeg er netop blevet opmærksom på at maling af facaden betyder maling af 1. - 4. sal og ikke stueetagen, som forøvrigt overvejende består af store forretningsvinduer.

Er der nogen, som har erfaring med lignende vedligeholdelsesarbejder, og om det er nomalt, at forretningsfacader ikke medtages - under forudsætning at forretningen ikke har specielle (dyre) krav til malingen af facaden?
BIPS, Frederiksberg
BIPS
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17/11/2003 12:13
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 17/11/2003 14:17

Foreningen skal som udgangspunkt behandle alle andelshavere ens. Dette taler for at foreningen bør istandsætte forretningsfacaderne samtidig med den øvrige istandsættelse.

Problemet kan være at forretningerne ofte har særlige ønsker til facadens udseende og skiltning. Andelsboligforeningen accepterer dette og lader forretningerne selv stå for vedligeholdelsen. Foreningens vedtægter kan indeholde bestemmelser om vedligeholdelse af forretningsfacaderne.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf BIPS » 18/11/2003 18:58

Tak for et hurtigt svar. Det er en rigtig god hjemmeside med mange relevante indlæg.

Hvilke muligheder har jeg - andet end at blive sur - hvis bestyrelsen siger, at der ikke er penge til at male min facade.

P.S Det er en muret facade, og jeg har ikke særlige ønsker om udseendet. Der står ikke noget i Foreningens vedtægter om vedligeholdelse af forretningsfacaderne.
BIPS, Frederiksberg
BIPS
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17/11/2003 12:13
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 18/11/2003 21:12

Renoveringsprojektet er formentlig vedtaget på en generalforsamling, hvor du burde have fremsat dine ønsker.

Hvis bestyrelsen afviser dit ønske kan du eventuelt stille forslag til førstkommende generalforsamling om at forretningsfacaderne males.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Bygningsrenovering og vedligeholdelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron