Termoruder punkterede

Om renovering og vedligeholdelse af ejendommen og lejlighederne.

Termoruder punkterede

Indlægaf hansentr » 15/11/2006 17:07

Vi er kommet i en lille tvist med vores bestyrelse i vor forening.
Vi har en del loftsvinduer, der er punkterede og udover at det udelukker lidt lys, har vinduet jo også nedsat isoleringsevne. Ikke så godt i en i forvejen meget kold lejlighed.
Vi mener, at andelsforeningen bør betale for udskiftning af ruderne. Det samme gør vores administrator, men de ønsker naturligvis ikke at blande sig officielt (uden at kræve betaling for det).
Vores vedtægter ligger stort set ordret op ad ABF's standardvedtægter.

Få år før vi flyttede ind i lejligheden fik alle andre lejligheder isat nye vinduer overalt. Denne store post blev finansieret vha omlægning af foreningens lån. Altså en fælles vedligeholdelse.
Vi har fælles glasforsikring i ejendommen, hvilket vel også tyder på, at vinduer er fælles vedligeholdelse?

I vurderingsrapporten, som jo blev lavet i forbindelse med købet af andelen, står der intet om vinduer/ruder. Tyder dette ikke også på, at andelshaver ikke har vedligeholdelsespligten for vinduer/ruder?

Hvem vil I mene har vedligeholdelsespligten?

Jeg fundet følgende spørgsmål, som ligger meget tæt op ad mit. Her får jeg også opbakning i min påstand:
http://www.andelsportal.dk/471/?tx_ttne ... 520292615a
hansentr
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 15/11/2006 13:46

Indlægaf CHB » 15/11/2006 17:43

Jeg har endnu ikke hørt, at glasset i vinduer skulle være dækket af egen vedligeholdelsespligt. Med mindre at man har ødelagt dem selv ved forsæt eller lignende.

En god tanke er, at vinduer blot er en del af ejendommens klimaskærm på lige fod med tag og mure. Derfor har foreningen som standard den fælles forpligtelse til at vedligeholde klimaskærmen, med mindre man har arrangeret det anderledes i foreningens vedtægter.
CHB
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27/04/2006 10:44

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 15/11/2006 18:15

Få år før vi flyttede ind i lejligheden fik alle andre lejligheder isat nye vinduer overalt. Denne store post blev finansieret vha omlægning af foreningens lån.


Alle andelshavere skal behandles ens, så derfor skal foreningen også betale vinduer/ruder.

Vedtægterne bør indeholde bestemmelse om hvem der skal betale betale. Der kan bedre svares hvis du poster teksten fra jeres vedætgter.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf zuma » 15/11/2006 22:26

Jeg vil erklære min uforbeholdne støtte til Jens. Ingen tvivl om at foreningen (ud fra det du beskriver) skal betale.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf hansentr » 16/11/2006 08:56

Tak for de gode svar.
Det er netop bestyrelsens modargument: At "ruderne" ikke er det samme "vinduerne", der er dækket af foreningen iflg. vedtægter.
Vores vedtægter lyder således:
Al vedligeholdelse inde i boligen påhviler andelshaveren, bortset fra vedligeholdelse af fælles forsyningsledninger, udskiftning af udvendige døre samt vinduer.
Andelshaverens vedligholdelsespligt omfatter også eventuelle nødvendige udskiftninger af bygningsdele og tilbehør til boligen, så som fx udskiftning af gulve og køkkenborde. Andelshaverens vedligholdelsespligt omfatter også forringelse, som skyldes slid og ælde.
Stk 2. Gen.forsamlingen fastsætter nærmere regler om udførelse af den udvendige vedligeholdelse, herunder vedligeholdelse af gård- og havearealer.
Stk 3. Forsømmer andelshaver sin vedligeholdelsespligt........osv osv standard vedtægt.

Ændrer dette på jeres svar?
hansentr
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 15/11/2006 13:46

Indlægaf zuma » 16/11/2006 09:15

Nej, det vil være en for snævertsynet fortolkning.

Ruder og vinduer må i denne sag være en og samme sag.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 16/11/2006 11:20

Et vindue består af karme, rammer og ruder.

Så det giver heller ikke ændring af mit svar.

Dengang der blev sat nye vinduer i de andre lejligheder, blev disse vinduer så leveret og monteret uden ruder ?
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf zuma » 16/11/2006 12:14

Jens, jeg tror sgu du glemte listerne, om det er så er plast, træ eller aluminium er (vistnok) sagen underordnet :smile1:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 16/11/2006 12:44

Du har ret, suma. Ruderne falder ud hvis der ikke er monteret lister. :smile14:

Det vil være næsten lige så slemt som at få leveret vinduerne uden ruder. :smile14:

Som et mere seriøst indlæg vil jeg påstå at listerne er en del af rammerne.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf zuma » 16/11/2006 13:19

Jeg tror den sidste del skal besvares af en glarmester, men jeg mener nu godt man kan sondre.......

D´ leth
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf hansentr » 16/11/2006 13:20

ALT blev skiftet. Karme, lister og ruder.

I en sådan tvist, hvor ingen vil give sig, kan man vel i første instans inddrage ejendommens administrator mod betaling. Er det ikke normalt, at taberen i sagen betaler omkostningerne?
hansentr
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 15/11/2006 13:46

Indlægaf zuma » 16/11/2006 14:05

Sagen skal i givet fald anlægges imod andelsforeningen.

Omkring sagsomkostningerne er det min erfaring, at den vindende part kun får dækket 60 - 80 % af sine sagsomkostninger, hvilket naturligvis kan reduceres ved fri proces og/eller retshjælpsdækning.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44


Tilbage til Bygningsrenovering og vedligeholdelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron