Adgang til at udføre arbejde i underbos køkken

Om renovering og vedligeholdelse af ejendommen og lejlighederne.

Adgang til at udføre arbejde i underbos køkken

Indlægaf aratan » 30/11/2006 11:30

Hejsa,

jeg er ved at planlægge lejlighedssammenlægning og den smarteste udnyttelse af mit nye sammenlagte køkken kræver at gas og vandinstallationerne flyttes hos underboen, dvs overskæres under underboens loft og føres vandret under loftet ud til siden og op gennem gulvet der.

Kan jeg forlange at gennemføre dette arbejde eller kræver det at underboen accepterer det?

Der er så vist jeg kan se to aspekter af det, for det første om underboen vil acceptere at håndværkerne overhovedet får adgang, for det andet om han vil acceptere at få vandrette gas/vandrør under sit loft.

Sammenlægningen og arbejdet er godkendt af bestyrelsen og af kommunen, der står intet specikt om dette i vores vedtægter.

Mvh,

Aratan
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf Klaverboxer » 30/11/2006 14:50

Om du kan kræve det er nok tvivlsomt da der ikke foreligger et presserende scenarie, såsom gasudslip eller utætte vandrør.
Men er det ikke meget nemmere at henvende dig hos din underbo og spørge? Du kan jo forklare hvad der skal ske og tilbyde at holde vedkommende skadesfri, mht at der vil blive malet og pudset så det ser pænt ud efterfølgende.
Jeg havde en overbo hvis brusekabine var læk hvilket resulteede i at gasrørerne i køkkenet rustede og skulle skiftes. Det efterlod mig med huller i vægge og loft som jeg fik at vide jeg selv skulle udbedre af bestyrelsen da det jo var noget der skulle ordnes(de rustne rør). Jeg ville nok have været en del mere overbærende hvis det var blevet udbedret for min overbos regning...

Klaverboxer
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf aratan » 30/11/2006 15:02

Klart, første skridt er at gå forbi med en flaske rødvin og høre høfligt ad, men jeg vil gerne på forhånd vide hvad reglerne præcist er, om jeg bare skal affinde mig med et nej, eller om jeg kan gå videre.

Mvh,

carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf Klaverboxer » 30/11/2006 16:07

Med hensyn til adgang til lejligheden så er det kun kongens foged der må komme ind, med mindre at der skal udføres arbejde så må bestyrelsen og eventuelle håndværkere også. Men det drejer sig hvist kun om ovennævnte ting. Men når du alligevel skal rive vægge ned(?) så kunne du jo høre vvs'eren om muligheden for at lade rørene løbe i/under gulvet.

Mvh Klaverboxer
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf Andels And » 30/11/2006 16:11

Er det umuligt at overskære dit gulv i stedet for da du skal alligevel renovere køkken???

Jeg ville mene at hvis ikke I kan være enige om det så bliver det til en bestyrelsessag. Her ville jeg lægge vægt på at alle andre muligheder for at udføre arbejdet uden at genere underboen er blevet grundigt undersøgt.
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf aratan » 30/11/2006 17:55

gas og vandrørene kommer op langs en væg som bliver fjernet, ca en meter fra den nærmeste væg som skal blive stående. Dvs. hvis bukket skal ligge i min lejlighed så er jeg tvunget til en løsning med en "kogeø" som langt fra er den optimale løsning. Hvis røret kan flyttes ud til væggen så får jeg en klart bedre planløsning.

Så vidt jeg er informeret kan "bukket" ikke laves nede i etageadskillelsen, da alle gasrør skal være synlige. Ellers var det ikke et problem, så kunne det hele laves der hvor væggen var oprindeligt.

Dvs ja, det kan godt gøres oppe hos mig selv, men ikke så det er optimalt...

Mvh,

carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro


Tilbage til Bygningsrenovering og vedligeholdelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron