Stigestrenge - Hvem hæfter efterfølgende

Om renovering og vedligeholdelse af ejendommen og lejlighederne.

Stigestrenge - Hvem hæfter efterfølgende

Indlægaf JydeniKbh » 9/01/2007 23:19

Hej.

I forbindelse med renovering af mit badeværelse har jeg fået samtykke til at udføre arbejde ved underboen, tilladelse fra bestyrelse og har desuden anmeldt byggeriet til kommunen, som har givet tilladelse efter BB 200 var opfyldt.

Mit spørgsmål er som følger: For at flytte toilet samt bruseniche, har det været nødvendigt, at slå et "knæk" på kold/varmt vands stigestrengen, hvorfor de løber over underboens nedsænkede lofte og altså under mit gulv (vandret). Det drejer sig om maksimalt 2 meter, hvorefter rørene forsætter op til mig lodret.

Som udgangspunkt hæfter andelsboligforening for lodretter rør og andelshaver for vandrette.

I dette tilfælde er det jo lodrette, som er blevet til vandrette over en kort strækning. Hvem hæfter fremover for denne installation? Og hvem vil hæfte for lofter ved underboen, som jeg har bekostet, hvis der skulle sprænge et vandrør på den omtalte strækning? Afslutningsvis skal det oplyses af foreningen jf. vedtægterne betinger sig, at ved renovering skal det udføres af aut. vvv's, hvilket jeg naturligvis har gjort, og der foreligger også regning på dette.

Håber jeg har udtrykt mig forståeligt og at I kan hjælpe mig.

mvh
Senest rettet af JydeniKbh 10/01/2007 20:20, rettet i alt 1 gang.
JydeniKbh
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18/03/2005 10:43

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 10/01/2007 00:41

Da jeg ikke kender ordlyden i din forenings vedtægter er dette et generelt svar.
Det er ikke afgørende om de er lodrette eller vandrette - det er blot en forenklet måde at forklare forskellen på. Det afgørende er om rørerne kun fører vand til din lejlighed eller om de fører vand til flere lejligheder.
Det vil sige at foreningen fremover skal betale nødvendig vedligeholdelse og udskiftning af de fælles rør.

Hvis der senere springer et rør hos underboen skal underboen nedtage det forsænkede loft for at give adgang til rørene. Se mere om dette på
http://www.ejendomsadministration.nu/roerkasser.htm
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 10/01/2007 23:43

Jeg har modtaget kopi af vedtægten som i § 10 blandt andet siger:
Al vedligeholdelse inde i lejligheden påhviler andelshaveren, bortset fra vedligeholdelse af fælles forsyningsledninger (lodrette strenge incl. afgreninger og udskiftning af radiatorer .......

Det betyder at foreningen betaler vedligeholdelse af fælles rør (der mest er lodrette men også kan være vandrette)
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf JydeniKbh » 6/02/2007 12:47

Hej

Jeg har fået dette svar fra min administrator. Har du nogle kommentarer til dette. Foreningen har jo også fået glæde af det, idet jeg har bekostet nye rustfrie rør hos underboen.

Nå men her svaret:

"Jf. vedtægternes § 10 er det utvivlsomt, at foreningen skal afholde udgifterne til renovering / udskiftning af eksisterende fælles forsyningsledninger, inkl. (eksisterende) afgreninger.

Hvis ændringer / udskiftninger af fælles forsyningsledninger indebærer tilføjelser, som kommer flere beboere til glæde, er jeg – næsten - på linje med den anden jurist du har spurgt til råds. Mit udgangspunkt er derfor, at det skal være foreningen, der bærer omkostningen ved senere renovering / udskiftning af tilføjelsen – også selv om tilføjelsen til stigstrengen er vandret. Mit ”næsten” skal forstås således, at der vil være situationer, hvor nytteværdierne vil være forbeholdt så få, at det vil være stødende for de øvrige medlemmer – via andelsboligforeningen – hvis de skal betale for senere renoveringer / udskiftninger af tilføjelsen.

Som jeg læser beskrivelsen af forholdene nævnt i mailen fra XXXX, er ændringerne i (tilføjelserne til) de eksisterende fælles forsyningsstrenge, alene kommet overboen (dig?) til glæde.

Derfor finder jeg, at den pågældende andelshaver, som har fået glæde af tilføjelsen (her overboen), har pligten til at afholde udgifter til senere udskiftninger / renoveringer af den tilføjelse, som han har bekostet."
JydeniKbh
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18/03/2005 10:43

Indlægaf JydeniKbh » 9/02/2007 09:49

BUMP
JydeniKbh
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18/03/2005 10:43


Tilbage til Bygningsrenovering og vedligeholdelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron