Ublu håndværkerpriser

Om renovering og vedligeholdelse af ejendommen og lejlighederne.

Ublu håndværkerpriser

Indlægaf megel » 1/02/2007 21:55

---Spørgsmål er fremhævet med fed---

Vores Andelsforening har besluttet at renovere samtlige badeværelser i
opgangen 8 badeværelser. Da ingen andelshaverer i foreningen har erfaring med større renovationer, besluttede vi at hyrer en bygningskonsulent. Efter lang tids behandling er det lykkedes bygningskonsulenten at indhente 3 tilbud til foreningen.

Arbejdet der skal udføres er en total renovering uden luksusløsninger. Dvs.


I gennemsnit forlanger 145.000 kr pr. badeværelse excl. moms
+ omkring 100.000 kr til ’byggeplads’ excl. moms


De tre tilbud: forholder sig således:

To tilbud er nogenlunden enslydende
Ét tilbud er der kun kommet bud på tømmerarbejdet.

Opgaven var oprindeligt til udførelse i februar . men det er naturligvis ikke muligt da tiden jo fremskredet,

2 Problemstillinger:

1. Prisen på de to tilbud.

Tilbuddet virker helt urimeligt, det er standard størrelse badeværelser 10-12 m2

Spørgsmål til forummet:

Har I erfaring med priser i de større byer pt.? Er deres pris, et reelt billede at de nuværende markede? Det er jo håndværkernes lod i øjeblikket.

Vi bor midt i Århus og håndværkerne er fra midtbyen, vil det ikke være realistisk at opnå et laver tilbud fra udenbys håndværkere?

Ligeledes vil det være realistisk at indlede forhandlinger med dem om at udfører arbejdet på et tidspunkt som passer dem? Vi har klart på fornemmelsen at de blot hartskudt højt fordi de i bund og grund ikke har tid til jobbet- men hvis vi foreningen er så dumme så kan de godt jo godt ”lige” lave jobbet!


2. Bygningskonsulenten


Hvorfor har vores bygningskonsulent ikke stået for disse forhalinger- skal han ikke det? – og kan vi forlange de henter nye tilbud til os?


På forhånd tak
megel
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 31/01/2007 23:39

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 1/02/2007 22:33

Det er mit indtryk, at den ekstremt lave rente i slutningen af 2005 fik sat ekstra gang i byggeriet med deraf følgende mangel på håndværkere og byggematerialer. Priserne er derfor steget.

Tidligere kunne man give håndværkeren 2 uger til at afgive tilbud og efter yderligere 2 uger skulle han starte arbejdet. Hvis man i dag vil gøre sig håb om en rimelig pris gælder det om at gøre projektet attraktivt for håndværkerne ved at give mindst 3 uger til afgivelse af tilbud og mindst nogle måneders frist til start af byggeriet. Hvis byggeriet forventes at være 3 måneder kan man f.eks. sige at det skal udføres i perioden 1/4-30/9 og at håndværkeren kan bestemme hvor i tidsrammen de 3 måneders byggeperiode placeres.

Der indhentes ofte 5 tilbud på byggesager af jeres størrelse.

Hvis man ønsker holdbare badeværelser skal man vælge "tunge" badeværelser. Byggeskadefonden anbefaler: "Gulve og vægge skal så vidt muligt udføres af tunge uorganiske materialer som murværk, beton og letbeton."
http://www.byggeskadefonden.dk/UNDGAA%2 ... ADRUM.aspx

Jeres bygningskonsulent bør være en ingeniør. Derudover bør ansættes en byggesagsadministrator til det juridiske og økonomiske, da ingeniørens uddannelse og forsikring ikke dækker dette.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf aratan » 1/02/2007 22:58

Vi (Østerbro, København) udskiftede faldstammer og renoverede badeværelser sidste år, projektet indeholdt:

udskiftning af faldstammer
udskiftning af stigestrenge+vandret vandforsyning til bad/vask
støbning af gulv og vådrumsmembran
nye fliser op i lovlig højde 220cm
montering af sanitet og armaturer

Det kostede så vidt jeg husker omkring 4M i samlet entreprise for 50+ badeværelser. Det er dog markant mindre badeværelser end jeres, omkring 5 kvm.
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf megel » 2/02/2007 16:17

Admin. Jens Arentoft skrev: --SNIP-- Hvis byggeriet forventes at være 3 måneder kan man f.eks. sige at det skal udføres i perioden 1/4-30/9 og at håndværkeren kan bestemme hvor i tidsrammen de 3 måneders byggeperiode placeres.

Der indhentes ofte 5 tilbud på byggesager af jeres størrelse.

--SNIP--
Jeres bygningskonsulent bør være en ingeniør. Derudover bør ansættes en byggesagsadministrator til det juridiske og økonomiske, da ingeniørens uddannelse og forsikring ikke dækker dette.


Tak for svar -

Vi vil bestemt opfordrer vores konsulent til bla at bruge en flex. tidsramme som forhandlingsgrundlag.

Jeg mener det er svært at vurdere hvorvidt vi skal bruge en byggesagsadministrator,
men det lyder som en fornyftig idé, da vores projekt efterhånden har fået et vist omfang, hvordan vil hans rolle udspille sig?

Vi skal have nye tilbud ind - incl. moms kræver de omkring 200.000 pr. badeværelse. :smile11:

Jeg vil dog med mit 'naive-godtroende-jeg' ønske at håndværkerne vil lade være med at sende sådanne tilbud ud -
og ikke mindst skulle vores bygningskonsulent ikke sende det videre til os! er det ikke derfor man hyrer en sådanne herrer?

-- :smile23:



--
megel
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 31/01/2007 23:39

Indlægaf megel » 2/02/2007 16:20

aratan skrev:Vi (Østerbro, København) udskiftede faldstammer og renoverede badeværelser sidste år, projektet indeholdt:

udskiftning af faldstammer
udskiftning af stigestrenge+vandret vandforsyning til bad/vask
støbning af gulv og vådrumsmembran
nye fliser op i lovlig højde 220cm
montering af sanitet og armaturer

Det kostede så vidt jeg husker omkring 4M i samlet entreprise for 50+ badeværelser. Det er dog markant mindre badeværelser end jeres, omkring 5 kvm.



Tak for svar - ja bestemt - det virker bestemt til lidt andre forhold.
Hvilket tidspunkt på året fik dette udført?

Var I uden for staden for at finde håndværkere?


-
Senest rettet af megel 2/02/2007 17:30, rettet i alt 1 gang.
megel
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 31/01/2007 23:39

Indlægaf aratan » 2/02/2007 16:55

Det var vores faste VVS-mand der var hovedentreprenør, støttet af et murerfirma han fandt. Så ikke noget finurligt i det...

Det blev lavet hen over vinteren, opstart sidst på efteråret og frem til marts eller deromkring. jeg kan ikke huske de præcise detaljer, men kan godt grave dem frem hvis det ønskes. Nej, jeg kan ikke lige give dig hans tlf nummer, han skal ikke have flere opgaver før vi har vedtaget vores næste renovering på onsdag og har hyret ham :-) Iøvrigt så arbejder han næppe i Århus...

Mvh,

carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf zuma » 2/02/2007 17:02

Man kan til stadighed undre sig over, at der tilsyneladende ikke er flere håndværkere, der lovpriser de gamle dyder omkring kunden i højsædet. Det burde alt andet end lige give en række tilgangskunder, også i nedgangstiderne.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf megel » 2/02/2007 17:53

aratan skrev:Det blev lavet hen over vinteren, opstart sidst på efteråret og frem til marts eller deromkring. jeg kan ikke huske de præcise detaljer, men kan godt grave dem frem hvis det ønskes.


Som Jens Arentoft var inde på, så tror jeg vores bedste kort er en ny tidsramme som afgørende forhandlingsfaktor.

Pulsen stiger dog når jeg skriver dette :
jeg er ikke sur - men skuffet over at vi køber en ydelse ved et rådgivningsfirma som ikke arbejder med en tidsrammefaktor, som jo burde være et af deres vigtigste værktøjer til at skaffe deres kunder et fornuftigt tilbud.

Nej tak. Ellers tak for tilbuddet om materialet (jeg bliver bare misundelig)


Jeg kan ikke andet at tilføje håndværkerne til vores egen blackliste

----
megel
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 31/01/2007 23:39


Tilbage til Bygningsrenovering og vedligeholdelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster