Ansvar for ulovlig isolering

Om renovering og vedligeholdelse af ejendommen og lejlighederne.

Ansvar for ulovlig isolering

Indlægaf Taue » 15/07/2007 17:47

Kan i give mig et råd i denne sag.

Jeg har i 1995 købt brugsretten til en kælderlejlighed (andel) i en ejendom fra 1892 på Frederiksberg. Jeg har nu fået tilbudt en lejlighed højere oppe i ejendommen, som jeg gerne vil købe. Siden 1995 har man ændret praksis vedr. vurdering af forbedringer, mangler og vedligeholdelsesstand, og man bruger nu en vurderingsmand udpeget af ABF. Vurderingsmanden påpeger at lejligheden er isoleret med cellotex / blød masonit på væggene i 2/3 af lejligheden, hvilket er ulovligt. Administrator, der har været med fra foreningens stiftelse, meddeler at han er enig i dette og at pladerne skal nedtages. Jeg har ikke selv opsat disse, og antager at disse var opsat allerede ved foreningens stiftelse i 1989.

I 1995 vurderede bestyrelsen vedligeholdelsesstandarden som normal. Vedligeholdelse af lejligheden følger jf. vedtægterne lejeloven. Mig bekendt var der mindst en af den daværende bestyrelsens medlemmer der var sagkyndig (Bygningsarkitekt og tømre) og han bor stadig i ejendommen. Væggenes isolering blev ikke kommenteret, på trods af at det relativt nemt kunne fastslås at der var tale om cellotex plader. Bestyrelsen på dette tidspunkt var for øvrigt den samme som ved foreningens stiftelse.

Udbedringen af forholdet vil være bekosteligt og kan ikke forventes at kunne lægges oven i som forbedring af lejligheden, da kælderlejligheden i forvejen er vanskelig at sælge til den maksimale pris på ca. 1.050.000 inkl. forbedringer. Desuden må man forvente en del følgereparationer af murværket bag væggene, samt tæpper m.v.

Bestyrelsen, som jeg er medlem af, er afvisende overfor at skulle betale for udbedringen af manglen, og henviser til at jeg må oplyse en kommende køber om problemet og give et passende nedslag på prisen. Dette vil givetvis skulle ligge på mindst 10-20% af prisen, pga. de store usikkerheder. Bestyrelsens begrundelse er at der er tale om indvendig vedligeholdelse (indvendige forhold i lejligheden). Alternativt henvises jeg til at rette civilt søgsmål mod det tidligere ejer.

Hvad er mine muligheder?

Jeg kan på
http://www.ejendomsadministration.nu/fejl_mangler_andelsbolig.htm se en dom fra Østre Landsrets af 21/6 1990, hvor A/B hæfter for problemer med isolation. Danner denne præcedens og kan jeg med den i hånden pålægge bestyrelsen/foreningen at lovliggøre lejligheden og evt. påbegynde arbejdet men at nedtage pladerne eller kan/skal kravet rettes mod den tidligere bestyrelse? Mht. civilt søgsmål, vil dette så ikke i sidste ende falde tilbage på foreningen, det jo er første sælger for ca. 18 år siden.

Hvad er mine muligheder for at blive holdt skadesløs og hvilken tidshorisont vil være rimelig inden sagen overdrages til en advokat og der evt. anlægges sag? Jeg forventer at fraflytte lejligheden 1. september, men vil være bortrejst det meste af tiden fra 18. juli frem til 20. december, så jeg bliver nemt tidspresset, hvis bestyrelsen vælger at trække det i langdrag.
Taue
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 25/03/2006 17:05

Tilbage til Bygningsrenovering og vedligeholdelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster