Indsigelse

Om renovering og vedligeholdelse af ejendommen og lejlighederne.

Indsigelse

Indlægaf MilleS » 23/07/2009 13:04

Hej!

Jeg har benyttet megen tid på at finde råd og hjælp som andelsboligkøber uden held, så jeg var glad, da jeg fandt jeres hjemmeside, og at I tillige gør så meget ud af at rådgive folk.

Sagen er den, at jeg for nyligt har købt en andelslejlighed. Efter at jeg har overtaget lejligheden, finder jeg ud af, at to af flisevæggene på badeværelset er løse. Dette er ikke fremgået af tilsynsrapporten. Jeg gjorde efterfølgende indsigelse over for den fejl inden for de 14 dage, som jeg havde til at gøre indsigelse. Derudover gjorde jeg også indsigelse over for de ekstra låse på hoved- og bagtrappedør, som ikke kunne låses og armaturet på håndvasken på badeværelset, som faldt af lige efter overtagelse. Låsene havde sælger og jeg talt om inden købet, som igen heller ikke fremgik af tilsynsrapporten, men som sælger ville få varmemester til at ordne uden det skete.

Sælger har været forbi og se på væggen og kontakter derefter andelsboligformanden, som meddeler sælger, at jeg kan få 450 kr! Dette begrundes med, at jeg ikke har betalt for forbedringer af badeværelset, da det er af ældre dato. Mit spørgsmål er, om sælger ikke skal betale for ”hele” reparationen, som formentlig kommer til at koste en del mere end 450 kr, når der ikke er blevet taget højde for dette i tilsynsrapporten/vurderingen? Hvordan er reglerne/lovgivningen? Jeg har prøvet at se på andelsboligloven, uden at jeg blev klogere!

Sælger har efter at have talt med formanden tilbudt mig 1.000 kr for til gengæld ikke at ordne armaturet. Jeg føler mig lidt dårligt behandlet, både fordi jeg også kommer til at betale for reparationen. Og samtidig er det vurderet af en fagmand, at der skal laves helt nye flisevæg, fordi en reparation ikke ville kunne holde i længden. Jeg ved godt, at dette beløb vil blive lagt oveni vurderingen, men jeg står lige pludselig og skal betale en masse penge, som jeg ikke har haft mulighed for at tage højde for, da jeg købte lejligheden. Det jeg tænker er, at sælger skal betale, hvad det ville koste at få væggen repareret, og så ville jeg kunne trække dette beløb fra, når jeg skal have lavet nye flisevæg, hvis det kunne lade sig gøre? Samtidig med at sælger stadigvæk er ansvarlig for armaturet? På den måde ville jeg føle mig ordentligt behandlet. Låsene er blevet ordnet nu.

Jeg har ikke godkendt sælgers tilbud om de 1.000 kr. minus armaturet eller tilbuddet om de 450 kr., som formanden har nævnt. Aftalen er nu denne, at jeg skal mødes med sælger og formanden på torsdag i næste uge, den 30. juni 2009. Derfor vil jeg meget gerne have styr på, hvad reglerne er på området. Jeg er ikke ude på, at sælger skal punge op, hvis reglerne ikke hedder sådan, men jeg synes, det ville virke underligt, hvis størstedelen af regningen for reparationen ville ligge på mine skuldre. Derudover kom der inden da en håndværker og vurderer omkostninger for ny flisevæg, og her vil jeg spørge, hvor meget det ville koste at få repareret væggen.

Jeg håber meget, at I har mulighed for at vejlede mig i denne situation.

På forhånd tak for hjælpen,
MilleS.
MilleS
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22/07/2009 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf aratan » 23/07/2009 21:39

er fliserne løse som følge af slid&ælde eller som følge af at være monteret forkert?

Hvis der er tale om slid&ælde og de ellers er lavet lovligt, så hænger du nok på den. Forudsat at væggen er tæt så er du jo ikke tvunget til at skifte dem, hvis de var lovlige da de blev sat op så er de det stadig...

Hvis væggen ikke var tæt og der var vandskade så havde foreningen/naboen/underboen nok opdaget noget tidligere og krævet det udbedret hos sælger. Hvis du/foreningen kan dokumentere at sælger har vidst at der var noget galt og var blevet afkrævet at skulle udbedre det så kan du muligvis have en sag om tilbageholdelse af oplysninger, men hvis det vitterlig først er opdaget nu så er dervist ikke noget at komme efter...

hvis de er monteret forkert(dvs ulovligt), så er det en anden sag, så hænger sælger på den og kan hvsi ikke selv han har fået arbejdet udført gå tilbage til den han købte fra og gøre kravet gældende...

De andre ting lyder det som om der er kommet styr på, 1000,- som kompensation for selv at udskifte et defekt armatur er vist ok og låsene lyder det til er i orden...
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf MilleS » 28/07/2009 14:51

Tak for svar - selvom det jo ikke helt var det svar, jeg havde håbet på!

Det ser dog ud til at fliserne er monteret forkert, men fliserne er sat op, før sælger er flyttet ind.

Men jeg er lidt forvirret omkring, hvornår sælger er ansvarlig for at betale/udbeder fejl, som ikke er fremgået i en tilsynsrapport, og hvornår man som køber selv hænger på den. I denne sag synes jeg, at jeg lige pludselig står i en dum situation, hvor jeg skal betale en del penge for at få ordnet noget, som ikke var tydeligt ved købet.

Derudover vil jeg ikke have en halv løs væg, selvom der ikke er opstået en vandskade. Man vil jo gerne have en lejlighed, hvor tingene er i orden ;)
MilleS
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22/07/2009 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf aratan » 28/07/2009 23:21

hvis de er monteret forkert så gør du indsigelse og sælger skal så udbedre skaden. han kan så gå videre til den han købte af, det er dig uvedkommende....

Hvad koster det at lave?
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf MilleS » 29/07/2009 11:10

Nu har en håndværker været forbi og se på væggen. Det koster omkring 12.500 kr. for at få rettet de tre vægge op - sætte nye fliser op, som er løse og omkring 15.500 for alle fire vægge.

Men håndværkeren sagde, at det var svært at vurdere, om det var ulovligt lavet, i og med at der løbende er kommet nye regler, om hvordan sådanne fliser skal sættes op. Men håndværkeren syntes også, det lød helt vildt, at jeg skulle betale for hele regningen, når det ikke var fremgået af tilsynsrappoten, og det synes jeg også stadigvæk virker underligt.
MilleS
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22/07/2009 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf aratan » 29/07/2009 11:19

Hehe, min erfaring med håndværkere er at de typisk er enige i 99,7% af det kunden siger... :-) Samt at de er umulige at få et konkret svar fra når det gælder regler&regulativer for noget de ikke selv har lavet. De skulle jo nødigt sige noget som de efterfølgende kunne blive hængt op på...

At han ikke ved om det er lovligt er noget vrøvl, hvis du kan fortælle ham hvornår det er lavet. Det er fordi han ikke vil fanges i noget du kan holde ham op på... Havde han svaret "det kan jeg ikke sige uden at pille en flise eller 2 ned", så havde jeg troet på ham, men når han siger at han ikke kender byggereglementet så snakker han enten uden om eller er ikke tilstrækkeligt kvalificeret til at lave arbejdet for dig...

Jeg ville udbede mig en uvildig synsmand, evt udpeget i fællesskab mellem dig og sælger, som kan sige om der er tale om ulovligheder eller blot dårligt håndværk. Hvis der så er tale om ulovligheder så kan du gå videre til sælger, er der tale om dårligt håndværk så hænger du nok selv på den, da der ikke er tale om at det er en forbedring du har betalt for...

Nu kender jeg selvfølgelig ikke din økonomi ej heller salgspris/værdi, men personligt er der grænser for hvor meget slagsmål jeg ville gide for 12.500,- Især da det efterfølgende er at regne som en forbedring.
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf MilleS » 29/07/2009 13:48

Håndværkeren virker nu troværdig og han kommer udefra. Men jeg ved ikke, hvornår fliserne er sat op og kunne derfor ikke oplyse det, og derfor håndværkeren ikke kunne svare mig på, om væggen var ulovlig sat op.

Jeg ser nu ikke, hvad håndværkeren får ud af at give mig ret, han skal jo bare have sine penge og kan vel så vidt være ligeglad med, hvem pengene kommer fra. Og som han jo påpedede og lige så gjorde varmemesteren for andelsboligen, er det underligt at dette ikke er fremgået af tilsynsrapporten.

For mig er 12.500 kr. mange penge, jeg har lige betalt for en andel og har pt ingen penge at gøre godt med, og synes jo stadigvæk er jeg står i en dårlig situation. Men hvad du giver udtryk for, virker det bare til at jeg hænger på den, men igen forstår jeg ikke reglerne her. Hvornår hænger sælger så på fejl, slitage og skader, som ikke fremgår af tilsynsrapporten? Men udover det med pengene, handler det også om, jeg føler mig lidt dårlig behandlet i denne situtation og at det bare er ærgeligt for mig, at jeg lige pludselig hænger på en udgift, som ikke fremgik ved købet.

Jeg kan sagtens se at det ville komme med som en forbedring, men jeg mener bare, at det ville virke rimelig at der forekom en kompensation for slitagen/skade, som jeg blive nødt til at rette op på. Det var jo en anden situation, hvis det bare var gammelt men i orden, som jeg troede det forholdte sig, da jeg købte lejligheden. Håndværkeren vurderede at væggen måske kan holde et år, men ikke meget længere. Det er jo igen ikke noget, som jeg er blevet bevidst gjort, da jeg købte lejlihgeden, hvis det var fremgået var det jo en hel anden sag.
MilleS
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22/07/2009 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf aratan » 29/07/2009 15:17

slid og ælde kan du aldrig blive kompenseret for, det hører med og skal i givet fald med ind som et fradrag for usædvanlig dårlig vedligeholdelse. Det har skønsmanden(hvis der har været en sådan på?) ikke skønnet var tilfældet og sælger er sandsynligvis i lige så god tro som dig at alt er i orden.

Sælger skal udbedre fejl&mangler opstået ved andet end slid&ælde. Hvis sælger har moderniseret badeværelset og du har betalt for forbedringen og den så ikke er i orden så skal han udbedre det.

Det er her ret essentielt at vide hvornår de fliser er sat op??? Er det de originale fra bygningens opførelse??? Hvis det er det, så kan jeg ikke se at der er nogen at komme efter, så falder den på den til enhver tid gældende andelshaver, dvs det er din regning. Hvis det er noget nyere så kan den person som fik arbejdet udført komme til at hæfte for det og hver sælger siden da skal tilbage til den person han/hun købte af og gøre kravet gældende. det skal du ikke vente på, din sælger skal kompensere dig og så er det hans hovedpine at gøre kravet gældende længere tilbage...

Hvem har lavet tilsynsrapporten? Er det bestyrelsen selv? en vurderingsmand? Her kan man henvende sig og bede om en forklaring, hvis der er tale om en udefrakommende som man har betalt for det, så vil han sandsynligvis komme tilbage og kigge igen og forklare sig, det vil han i hvert fald hvsi du laver en sag ud af det.

Det er da klart surt pludselig at få en udgift man ikke havde regnet med, men det kan ske nårsomhelst. Eksempelvis, så er det lige blevet lovpligtigt med H(P)FI relæer, hvsi du nu lige havde købt en lejlighed uden et sådant lige inden det blev lovpligtigt så hang du pludselig på udgiften til det, idet det var fuldt lovligt uden da du overtog...
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf MilleS » 10/08/2009 18:08

Jeg vil nu sige tak for din hjælp og svar på mine spørgsmål. Nu skal denne sag også bare afsluttes..

Mvh MilleS
MilleS
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22/07/2009 18:07
Geografisk sted: København


Tilbage til Bygningsrenovering og vedligeholdelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster