Renovering - antal håndværkertilbud?

Om renovering og vedligeholdelse af ejendommen og lejlighederne.

Renovering - antal håndværkertilbud?

Indlægaf cali » 17/10/2010 10:48

Vi skal have renoveret/malet noget fællesareal. Er der noget lovkrav om hvor mange håndværksmestre der skal indhentes tilbud fra? Hvis ikke dette er tilfældet, hvad er da kutymen?

På forhånd tak.
cali
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 26/05/2004 10:32

Indlægaf Løvendahl » 18/10/2010 11:08

Mig bekendt er der ingen love på området for, hvor mange tilbud en andelsboligforening må indhente. Antallet af tilbud som indhentets afhænger af opgavens størrelse. Man behøve næppe indhente 10 tilbud på at få udskiftet en defekt kontakt i en opgang, grundet opgavens ringe størrelse.
Jeg ville indhente 5 UAFHÆNGIGE tilbud på opgaven. Viser det sig, at der procentuelt er meget stor forskel i priserne eks. 40.000, 60.000 og 100.000 kr for samme opgave, ville jeg gennemgå formuleringen af opfordirngen til at gøre tilbud, samt indhente yderligere 5 nye tilbud fra andre.

Personligt skulle jeg selv have lavet el til et køkken, og indhentere 3 tilbud, hvor det endte med, at jeg valgte den dyreste løsning, som også viste sig at være den mest gennemtænkte og bedste. Tillid til håndværkeren er vigtigt - husk at undersøge om i bruger AB Forbruger eller AB 92 som standardbetingelser. Læs mere om disse aftalevikkår (Det er ikke love!) på retsinformation.dk
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf cali » 22/10/2010 11:39

Problemet er at vores andb.formand kun har indhentet 1 sølle tilbud og det synes jeg er et noget spinkelt grundlag at bedømme ud fra - så derfor ville jeg høre hvad der er kutyme, hvis en sådan da forefindes.....
cali
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 26/05/2004 10:32

Indlægaf Hybens » 10/12/2010 00:06

Mener kun man må indhente 3 tilbud af gangen
Brugeravatar
Hybens
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19/12/2003 19:18
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 10/12/2010 21:47

http://www.ejendomsadministration.nu/2_tilbud.htm

http://www.ejendomsadministration.nu/entrepriseret.htm

Der er begrænsninger hvis det offentlige er indblandet:
http://www.ejendomsadministration.nu/entrepriseret.htm

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=113858
§ 12. Tilbud, der ikke indhentes ved en licitation eller på grundlag af en rammeaftale, er underhåndsbud.

Stk. 2. Udbyderen kan på samme arbejde indhente indtil tre underhåndsbud. Dog kan der indhentes et fjerde underhåndsbud, hvis udbyderen i opfordringerne til at afgive bud har forbeholdt sig denne mulighed og det fjerde tilbud indhentes fra en tilbudsgiver uden for det lokale område.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Tilbud tilbudsindhentning og almindelige misforståelser

Indlægaf Løvendahl » 12/12/2010 15:48

Af følgende link:
http://www.ejendomsadministration.nu/2_tilbud.htm
Fremgår følgende:
”Det forventes at offentlige udbydere fremover indhenter mindst 3 tilbud”

Jeg ville derfor kræve, at der mindst blev indhentet 3 tilbud, som er retningslinjerne ved det offentlige.

Dertil er det noget vrøvl, at man højest må indhente 3 tilbud, som jeg på det stærkeste tager afstand fra. Og dem som kun gør det, kommer i bogstaveligste forstand til at betale en meget høj pris.
Når man har fundet de billigste 3, er det mellem dem, man presser prisen mest. Men der er jo ikke nogen forhandlinger, hvis man kun har et tilbud, da man jo ikke har noget at relatere dette tilbud til. Det med at man kun må få 3 tilbud er en total misforståelse af Tilbudslovens § 11, der i kapitlet om forhandlinger skriver: ” Når kriteriet for tildeling af ordren er det økonomisk mest fordelagtige bud, kan udbyderen forhandle med tre tilbudsgivere eller færre, som ved licitationen har afgivet de økonomisk mest fordelagtige tilbud bedømt ud fra de vægtede eller prioriterede underkriterier, medmindre der i udbudsbetingelserne er givet afkald herpå.”

Kun ved at gå på prisjagt og få indhentet tilbud, kan I opnå den for andelsforeningen mest økonomisk fordelagtige situation og holde huslejen i ro!
Vi lever ikke i et kommunistisk samfund, hvor vi kun kan købe hos den lokale statsentreprenør – heldigvis – så udnyt de muligheder I har.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Re: Renovering - antal håndværkertilbud?

Indlægaf Comineve » 9/12/2013 13:10

Jeg vil nu mene at der altid skal indhenttes 3 tilbud på en relevant opgave, for at forhindre fusk og vennetjenester :) . . . Samtidligt finder man også ud af, hvad et fornuftigt og realistisk prisniveauet man ligger I. Det er vigtig at man undersøger markedet, når der skal indhentes pris hos forskellige fagmænd.

Ring til dem og hør om de snakker dig efter munden eller kommer med konstruktive bidrag til opgaven, undersøg deres referencer og spørg ind til virksomheden. En dygtig murermester, skal kunne rådgive dig udfra, dine ideer, drømme og visioner.

Den anden mulighed er at bruge nogle af de Gratis Tjenester der findes på nettet, hvor du uforpligtende kan indhente 3 tilbud på din opgave, om det så er renovering af dit badeværelse, nyt tag, eller udskiftning af gulv så står de klar med ved telefonen. Hvis vi snakker om renovering af badeværelse, kan jeg anbefale denne side: http://www.antonklinke.dk. En anden ting man kan gøre er at bruge sin sunde fornuft, og hvis det ikke er svære end som så Gør-Det-Selv :) Men det vil nu til enhver tid være mest hensigtsmæssigt at bruge en professionel fagmand til opgaven, så man er sikker på at kvaliteten er i orden, samt at regler og love bliver overholdt.
Comineve
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 9/12/2013 12:52


Tilbage til Bygningsrenovering og vedligeholdelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron