ramme rundt vinduet... hvem betaler skaden

Om renovering og vedligeholdelse af ejendommen og lejlighederne.

ramme rundt vinduet... hvem betaler skaden

Indlægaf tass » 12/11/2010 11:23

da jeg flyttede ind i min andelslejlighed benyttede jeg inden 14 dage min ret til "fejl og mangler" jeg havde bl.a. et vindue som ikke så ud til at have det for godt... rammen rundt glasset nederst var løs... viceværten forsikrede mig om at der ikke var noget galt og jeg tog det desværre for gode vare. Nu er vinduet i stykker og andelen mener at det er på min regning, hvilket jeg ikke mener.

selvfølgelig har jeg ikke en kopi at den seddel med "fejl og mangler" og de er nu hel uvidende om den, da den ikke ligger i min sag... hmmm

hvad gør man? jeg ved om en anden med problemer med sit vindue som de heller ikke har gjort noget ved og andre som klager over utætte vinduer
tass
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12/11/2010 11:14

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 12/11/2010 14:01

Det står normalt i vedtægterne hvem der skal betale for vedligeholdelse og fornyelse af vinduer.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf tass » 12/11/2010 14:41

der står i vedtægterne at;
Kapitel 11
VEDLIGEHOLDELSE: § 13. stk. 1
Forsvarlig udvendig vedligeholdelse foretages af foreningen og bestyrelsen er berettiget til at lade disse gennemføre.
stk. 2
Den indvendige vedligeholdelse af lejligheden påhviler andelshaverne. Hvis en lejligheds vedligeholdelsesstand groft forsømmes, kan bestyrelsen kræve fornøden vedligeholdelse foretaget, og foretages det nødvendige ikke inden en derfor fastsat tidsfrist, kan pågældende medlem udelukkes/ekskluderes og aftalen om andel og lejligheden hæves med 3 måneders varsel.

min skade sidder uvendigt. samtidig står der i "overdragelsesaftale" under "specifation af købesummen": "vinduer" som afskrives over 40 år.
dermed ved jeg stadigvæk ikke hvem som skal betalefor ruden. det er rammen rundt om glasset som er ødelagt
tass
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12/11/2010 11:14

Hvem skal vedligeholde og betale nye vinduer

Indlægaf Løvendahl » 14/11/2010 01:43

Vinduer er udvendig vedligeholdelse, og da det ifølge vedtægten er foreningen, som står for den udvendige vedligeholdelse, er det også foreningen, som skal betale for, at du får et nyt vindue sat i. I så fald vedligeholdelse af vinduer ikke skulle være omfattet af foreningens udvendige vedligeholdelsespligt, skulle dette have fremgået særskilt af vedtægten. Dertil skal jeg knytte den kommentar, at en sådan forpligtelse for dig skal stå i vedtægten. Bestyrelsen kan ikke beslutte, at du skal betale for nye vinduer, da det ville være i strid med vedtægten, i hvilken de rettigheder du i vedtægten blev indrømmet, var det grundlag du købte andelen på!

Det er muligt, at vedtægterne er blevet ændret, således at vedligeholdelsen af vinduer nu skulle falde ind under foreningen. Før dette skete, kan det tidligere have været andelshavernes pligt at vedligeholde vinduerne, hvorfor en ændring til termoruder ville blive anset som en forbedring. I et sådan tilfælde vil det maksimalt kunne afskrives over 30 år, jfr. afskrivningsvejledningen på egne vinduer i forbedringskataloget i håndbog for private boligforeninger. Men dette har intet med dig at gøre nu, da det nu er foreningen, som står for vedligeholdelsen.

Jeg tror at bestyrelsen usagligt synes, at du selv skal betale for nye vinduer. De sidder sikkert omkring en kop kaffe og finder på gode grunde herfor i stedet for at se, hvad der ordret står i vedtægten. Der er desværre mange amatørbestyrelser, som tror, at de selv kan beslutte, om du skal have nye vinduer eller ej.

En anden ting er, at du fremover må sørge for, at alting foregår skriftligt mellem dig og bestyrelsen. Lad ikke et papir slippe dig af syne uden du har en kopi. Ikke for jeg vil beskylde din bestyrelse for noget mere, end at de åbenbart går og smider vigtige dokumenter væk, og de vil sikkert blive ved med at smide vigtige dokumenter væk - også i fremtiden. Husk det!
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55


Tilbage til Bygningsrenovering og vedligeholdelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster